hittar ingen medbringare till m41 D

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
nilkin1
Posts: 4
Joined: Tue Feb 02, 2021 10:56 am

hittar ingen medbringare till m41 D

Post by nilkin1 »

Hej! jag letar efter en medbringare till m41 D med 8st splines. Alla jag hittar har 10 splinenes eller fler. Är det någon som vet vilka årsmodeller eller var man kan hitta en medbringare med 8 splines? Mvh Nicklas
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by Lars Bd »

Förmodligen har alla D-typ samma utgående axel och därmed passar medbringaren 61-68. Annonsera under köpes och eller kontakta SVIS som kan ha. Amazon 140 och 1800 använde den överväxeln på vissa B18 modeller.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by QV »

Eftersom du har grov splines så passar alla från M40 med grov splines. Vilket då är merparten av dessa.
Skulle påstå utan att ha kollat ordenligt att jag har några liggandes i skrotlådan över typ D OD. Men de kan vara slängda... de är eller var iallfall ingen bristvara. Detta gäller dock inte den lilla medbringaren till typ J. Den är en bristvara.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
nilkin1
Posts: 4
Joined: Tue Feb 02, 2021 10:56 am

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by nilkin1 »

Alla m40 som har grov splines som jag har hittat har 10 splines, de är som sagt inte så svåra att hitta.. men min axel har bara 8 splines vilket jag inte hittar varken någon information om att det ska finnas eller någon som har stött på det. PÅ SVIS hemsida står det att de inte svarar på några frågor så jag vet inte hur jag ska kunna fråga de..
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by QV »

Då känns det som något eget ihopmeck med en Typ D från en annan bil. Vilket egentligen inte är troligt eftersom ingående axel i OD sitter som utgående i växellådan.
Vad jag vet så finns M40 och M41 med grov eller fin splines.

"Fina" är M41 typ J och sena M40, Allt övrigt är "grov". Det är inte samma "fin" på typ J och sena M40.

Om nu inte M31 var annorlunda. Även den har typ D som ODenhet.
Typ D är rätt klen förövrigt men fungerar utmärkt till en original B16.

Har du bild eller typnummer på lådan?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by Lars Bd »

Medbringaren på m40 är väl inte kompatibel med den på D-typ överväxeln. Du behöver en medbringare från d-typ årsmodell 61-68. De finns dessutom i 2 olika utföranden, rund och en modell där knutkorset dras fast direkt i medbringaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by QV »

Min minnesbild från när jag bytte till typ D så flyttades drevet och medbringaren över till den nya lådan.
Detta eftersom jag då hade "klo" varianten av medbringare.

Nu när jag har typ J så passar varken drev eller medbringare så dessa var man tvungen att anskaffa. Dock så hade jag tur. Det var ett drev för 4:10 i lådan när jag köpte den.

Slog i en del av mina VHB för div VOLVOmodeller i går när jag provkörde en UPS som skall vara till cirkpumparna för värmesystemet.

När jag kollade på sprängskisserna så slog det mig att lådan har nog "fel" utgående axel. Den är inte till Volvo. Den yttre kugghjulsringen på planetväxeln är ju gjuten tillsammans med utgående axel.

Just planetväxeln på en typ D är känslig. Så vid en renovering så har de hittat en fräsch utgående kona och använt den. Men den är inte med Volvospec.
Just utgående axel är nog inte hopplös att hitta. Mittenbiten i planetväxeln (den med 3 kugghjul) skall man hålla hårt i. Är den dessutom redan renoverad så har man sparat dryga tusenlappen eller mer.

Medbringaren till Amazon (den runda) är enligt någon DINspec så det är ju inte omöjligt att andra fabrikat använder samma DIN spec. Men det är inget jag vet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by QV »

Lars Bd wrote: Tue Feb 09, 2021 9:42 pm De finns dessutom i 2 olika utföranden, rund och en modell där knutkorset dras fast direkt i medbringaren.
Ja rund och "klo" som jag kallar den.

Har provmätt och den totala längden på paketet blir oförändrad. Den biten som "klo" är längre är kardan kortare.
Byter man till typ J så skiljer totallängden +3mm (eller +5mm, kommer inte ihåg). Men det var så lite så jag användes samma korta kardan som jag brukade till typ D.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
nilkin1
Posts: 4
Joined: Tue Feb 02, 2021 10:56 am

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by nilkin1 »

skylten på växellådan står det m40 så förmodligen är det som ni tror, inte original grejer. Jag kommer ihåg att medbringaren som satt på lådan för länge sedan var av klo typen. Jag får helt enkelt tillverka en som passar då jag har splines delen av medbringaren kvar efter den har blivit sönder kapad för länge sedan. Vet ni ifall man kan byta överväxeln till en typ j rakt av? det beror väl på om axeln mellan växellådan och överväxeln är samma på d och j.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by Per L »

Axeln mellan växellådan och överväxeln är olika. Det som syns enklast är att D-type har stora och få splines medan J-type har många och små splines.
Se den högra änden i dessa länkar
J-type: https://classic-volvo.com/outgoing-shaf ... 0-e-o.html
D-type: https://classic-volvo.com/outgoing-shaf ... 0-e-o.html
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hittar ingen medbringare till m41 D

Post by QV »

Det är olika utgående axlar på M40 delen beroende på om man vill ha typ D eller J.
Sen finns det några varianter för typ D också men det spelar ju ingen roll i denna fråga.

Skall man börja plocka med lådan så rekommenderar jag att man plockar ur bottenstocken ur M40 lådan och byter till nya nålar i lagret.
Tyvärr så är 3 av 5 bottenstockar skadade i lagerytan så har du flyt att dit exemplar inte är det så är bytet bra för lådans livslängd.

Nya nålar och nya lager till in- och ut-gående axlar + lite packningar brukar räcka.
Har man sedan en reservlåda så kan man plocka synkringarna från 3 och 4:an så tenderar att vara oslitna och lägga dessa på de lägre växlarna.

Just min OD typ J kommer ifrån en 240 och är den sista utgåvan med förstärkt hus och annan bottenstock. Detta tillsammans med den udda svepet mot B21 motorn. Fast just denna udda fågel har inget större ekonomiskt värde jämfört med andra udda svep.

För några år sedan fanns det inga nya bottenstockar att få tag på.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply