Ihop"bekad" M41...

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Ihop"bekad" M41...

Post by granfot »

Hej!

Har nu lyckats bli med en OD-Låda, men eftersom jag inte hade riktigt möjlighet att kolla på den när jag köpte den så insåg jag inte att den troligen inte är helt ok. När jag känner på den så kan jag snurra på den ingående axeln, och jag kan med en skruvmejsel lägga i växel så att den inte går att snurra för hand. Men den utgående axeln sitter fast. Nu har jag ingen lust att börja med att riva isär lådan då jag är helt novis på dessa, och jag har heller ingen lust att skicka iväg den till SVIS (eller vilka det nu är som renoverar lådor) förrän budgeten återhämtat sig lite. Så egentligen vill jag ha lite tips om vad man kan göra med den? Jag tror att den stått på ett ladugolv i flertalet år, och jag tror inte det varit så mycket olja i den. När jag tar loss bottenpluggen så märker jag att det inte är ihoptorkat i M41-delen, men samtidigt så kan det ha varit bara bottenskyla i den i flera år. Märkte när jag kom hem att det var en stor pöl olja på golvet i släpet, men den kan lika gärna ha kommit från M40:n som jag fick med.

Ska man prova hälla i en liter olja och låta den stå? (Har knappt en liter av Feltemas Transmission-oil ståendes.) Eller ska man ge sig på att ta isär den och i så fall hur? Vill inte sitta på garagegolvet med 843 små kugghjul och ett par kullager utspridda. :P

Tips och förslag mottages gärna, och om någon kan tipsa om hur man funktionstestar den utan att sätta den i bilen blir jag också glad. :) (Har ingen kort kardan än, så det får vänta tills dess.)

F'låt om jag kommer med dumma frågor, men jag är helt novis på det här. :)
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Ihop"bekad" M41...

Post by Ragge »

slå på 1 L syntet motorolja och låt den stå . syntetoljan löser upp gammal inbeckad mineralolja och man kan snurra lite på den för hand då och då ... luta den gärna bakåt så oljan rinner över från växellådan och in i od delen också .
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Ihop"bekad" M41...

Post by granfot »

Jaha, jag visste att jag inte skulle lyfta på locket på lådan... :/

Hällde i en liter Semi-syntetisk olja (10W40) som jag hade hemma, snurrade på ingående axel och funderade lite. Fick för mig att jag skulle plocka bort locket på lådan, "Vad kan hända?". Nu ligger en av fjädrarna som markerar växelläge på botten av lådan och väntar på att jag ska fiska upp den. Lite för smått för mina fingrar, och oljan tänkte jag låta vila lite. :P Så jag hällde i en liter till eftersom utgående axel fortfarande sitter som berget. Tippade upp lådan med så att det får rinna ner i OD'n. (Rann ut lite på ovansidan av OD, antar att det är meningen att det ska vara ett hål i pluggen på ovansidan, så nu är den bara lätt lutad igen.)

Men fjädern, den får nog ligga där tills jag tappar ur oljan ur lådan, med lite flyt så sitter den vid bottenpluggen. (Har för mig att den är magnetisk?) Nåja, i övrigt så ser lådan fin ut inuti, även om jag misstänker att den rostat ihop eller bara geggat ihop i OD'n, men den tar jag inte isär förrän jag har lite mer kött på benen. Gissar att det är hyfsat lätt att hitta en M41 utan OD, men med är rätt dyrt.

Hur mycket vågar man ta i för att försöka få utgående axel att röra på sig? Finns det nåt som antagligen blir skrot om man tar i för kung och fosterland?
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Ihop"bekad" M41...

Post by sotarn »

Hej :D . Jag har själv gjort samma misstag som du (tappat ner en av fjädrarna i lådan) :? . Men jag fick snabbt upp dom igen med hjälp av en liten magnet som sitter på en pinne :) . Man kan köpa sådana på tex biltema eller andra bildels affärer för en billig peng :wink: .Hoppas att du förstår vad jag menar för typ av verktyg :? . Sotarn.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Ihop"bekad" M41...

Post by granfot »

Tänkte faktiskt på en sådan, men trodde inte det skulle gå? Ska kolla om jag har nåt liknande hemma. :) (Tänkte att en magnet skulle fastna i allt utom fjädern... :P )

Tack för tipset, ska testa det imorgon när jag har dagsljus!
Post Reply