Backljuskontakt på M41

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Backljuskontakt på M41

Post by Jungletime »

Hej
Har fått tag i en m41 typ D men jag ser ingen kontakt för backljuset. Plåthöljet i bakkant på lådan är rent utan kontakt. Går detta att komplettera? Eller finns denna funktion på annat ställe?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Backljuskontakt på M41

Post by QV »

På p1800 så har man ytterligare en kontakt på locket (två st totalt alltså) en för OD och en för backljus men det är bara att plocka över en kåpa från valfri M40 låda.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Backljuskontakt på M41

Post by Jungletime »

Här på forumet kommer snabba svar och det är ju tacksamt för en som inte är bilmekaniker.
Ok, skall försöka få tag i en med kontakt.

Håller som sagt på med att försöka kolla M41:an, som levererades utan spak. Testar lägena med en annan spak från en m40 och då upptäcker jag att spaken inte återgår från backläget/spärrläget när spakens skruv är igendragen. Släpper jag upp skruven några varv så då funkar det. Spaken funkar helt OK på M40:an. M41:ans fjäder och backspärr verkar Ok när jag kollar/testar under locket.
Varför återgår ej spaken från spärrläget , det är frågan
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Backljuskontakt på M41

Post by Blomquist »

Jungletime wrote:Hej
Har fått tag i en m41 typ D men jag ser ingen kontakt för backljuset. Plåthöljet i bakkant på lådan är rent utan kontakt. Går detta att komplettera? Eller finns denna funktion på annat ställe?
Plocka över ett plåthölje från M40 med flatstift på. Axeln som trycker på denna inifrån finns ju även på M41:an, D-typen alltså.
J har jag ingen koll på.
210 -64, 223 -68
Post Reply