Passande diff?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Passande diff?

Post by tollesson »

hej kära amazonare :) :P
Tänkte fråga om lite hjälp av er nu :)

Vill ha ner varvet på min Combi -66 lite och tänkte byta differential i bakaxeln
Då undrar jag vilken differential som passar rakt i med diff och kronhjul i den befintliga axeln?
Vilka utväxlingar och ifrån vilka volvo modeller :)
Är fullt medveten om att jag måste shimsa om men jag vill inte behöva byta hela bakaxeln eller kapa i den för att fixa det....... :roll:
Så snälla amazonare ge mig lite tips!
Mvh Tollesson :)
Svart Amazon kombi -66
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Passande diff?

Post by QV »

En kombi och diffbyte!

De senare kombi skall enligt uppgift ha M30 och då är det lättare. De "tidigare" kombi har en bastard axel (eller risk för bastard) så då får nog läsa historikdelen om axlar på amazonpictures och komma till baka med mera info.....
På 121 så byte de axelinnehåll 66. Om detta gäller kombi vet jag inte. Mät din axel om rappotera.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Passande diff?

Post by tollesson »

vad jag klarat läsa mig till så borde diffen ifrån 1030 passa i amazonen?
t,e utväling 3.73 eller vad det var borde passa?
Har tillgång till alla specialverktyg för att ta ur diffen och mäta shimsen med mer så det borde inte bli några problem va? :)
Svart Amazon kombi -66
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Passande diff?

Post by Ragge »

hejsan Tollesson ! jag misstänker att jag vet vem du är ... har du nyligen skaffat baksäte till combi ??

att ta isär hela innanmätet i bakaxeln är ett grymt svårt projekt, det är nästan som att spela på tips ... man måste "få alla rätt" om allt skall bli bra . chimsningen och glapp går ju att mäta sig till men det tar enorm tid , indikator klocka är ett måste , även märkfärg då man få ta ur pinjong drevet från annan axel (det som går till kardanstången) och det är här bekymren börjar ... huuua ! lättare är att kapa av fästen från axeln på combi , mäta upp och svetsa dom på en sedan axel ... eller göra som jag gjorde , skarva röret ! Vi kan titta på det nästa gång du kommer vägen förbi (om det nu är samma tollesson ?)

Roger Ragge Fransson , Munkedal
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Passande diff?

Post by A-masen »

Här finns en tråd av en händig norrman som har bytt till en 240-bakaxel på en Amazon.
http://www.bilforumet.no/120/179703-bytte-bakaksel.html

Han har gjort en jigg för att kunna svetsa fästen på rätt ställe. När man ser det är det väldigt enkelt. Problemen kanske visar sig när det skall utföras? :shock: Men det löser sig nog?

Jag saxar lite ur några instruktionsböcker här: Amazon -63. Spårvidd bak, 1315 mm. Volvo 140 -72. Spårvidd bak, 1350 mm. Volvo 242 + 244 -78. Spårvidd bak, 1350 mm. Volvo 245 -78. Spårvidd bak,1360 mm. Tänk på att det är skivbromsar på 140 och 240, samt 14" fälgar på 240, med vad jag minns, en annan bultcirkel. Skall man vara garderad så måste man ha 2 reservdäck! Men det finns nog lösningar på det också.
Detta är dom uppgifter jag hittar. Det är fullt möjligt att det finns fler varianter. Om någon vet, så fyll på här.
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Passande diff?

Post by tollesson »

japp visst e det jag allt :D

Har som sagt tillgång till allt vad indikatorklocka,stativ,shimsmätare,djupindikator (för pinjongens höjd läge), lageravdragare m.m :)
Och har haft itu och shimsat om 3 bakaxlar under de senaste två veckorna i skolan nu så d sitter i ryggmärgen x)

Men till ämnet igen, jo funderar på vad som borde vara lättast att göra som dig, märka upp och svetsa om, eller byta och mäta upp.
Det lättaste alternativet för mig tror jag hade varit att mäta mig till bra resultat men hur är skillnaden på själva bakväxelhuset på 240 axeln och amazon axeln? i lagerlägen och sånt som har med hållbarhet att göra..
Men vi kan jue prata mer om det nästa gång vi ses :) :wink:
Svart Amazon kombi -66
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Passande diff?

Post by Ragge »

jasså det var du ja ... haha ! jaa det med passande innanmäte får vi nog avvakta svar här på forumet från andra , jag har aldrig gått den vägen och kan inte svara på det .
Post Reply