Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by saabvol »

Hej

Håller på och ska igång en koppling jag renoverat, ska det ta lång tid att oljan från huvudcylindern ner i slavcylinden?

Mvh

Mikael
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by QV »

när jag bytte bromsvätska på sambons bil så tog det 3-4 minuter att tömma behålaren genom att bara öppna en luftnippen vi oket. Förmodar att det är motsvarande tid på kopplingen men kolven måste vara i viloläge närmast torpedväggen annars blir "hålet" täppt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by LABBE »

jag brukar fylla på genom luftnippeln på slavcylindern. = när behållarn full. luftning klar.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by UKRUSE »

Har du bytt slang ? En gammal slang kan vara upplöst inifrån och blir nästan som en backventil.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by saabvol »

Hel

Tack för alla svar, ja allt är nytt i packnings och slangväg.

/M
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by Blomquist »

LABBE wrote:jag brukar fylla på genom luftnippeln på slavcylindern. = när behållarn full. luftning klar.
Hur kommer vätskan upp till huvudcylindern med denna metod?
Jag öppnade nippeln på slaven och fyllde huvudcylilndern tills det rann ut därnere. Under luftningsproceduren
fyllde jag på ett par ggr. och sammanlagt tror jag det tog elva minuter att genomföra processen.
Här på forumet finns två olika skolor, den ena¨tycker att det känns skönt att krypa runt och byta all hydraulolja
vart annat år. Och gör det också. Själv till hör jag den andra skolan och fyllde därmed på med sånt härnt:

Image
210 -64, 223 -68
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by saabvol »

Tack för alla svar.

Har hittat problemet med hjälp av svaren.
Jag har renoverat under några år och är inte ordningsamheten själv.
Hade två kopplingar från två olilka bilar i samma låda.
Nu när jag öppnar upp huvudcylidern igen, ser jag att hållaren till backventilen finns i olika höjder.Jag hade monterat den som var smalast med följd att den tätade mot inloppshålet från vätskebehållaren när det inte fanns något utrymme mellan backventilen och inloppshålet.

Mvh

Mikael
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by QV »

Blomquist wrote:Här på forumet finns två olika skolor, den ena¨tycker att det känns skönt att krypa runt och byta all hydraulolja
vart annat år. Och gör det också. Själv till hör jag den andra skolan och fyllde därmed på med sånt härnt:
Du glömde gruppen som säger att "DOT5 är för dyrt och att byta vätska vart annat år är inget problem" men i slutändan så blir det inte bytt...... för kollar man hur mycket ihoprostade bromsdetaljer det finns så inte byts det någon vätska där inte....

/Janne

som tillhör gruppen "Silikon" och gärna påvisar detta varje december. Nu endast 1 månad kvar!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by Blomquist »

Lagom till julstöket med andra ord. Ser man fram emot!
210 -64, 223 -68
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by Eiler »

Jag brukar också fylla på från luftnippel på slavcylindern, med en oljekanna (slang mellan oljekannan och luftnippel)
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by Pälle »

QV wrote:när jag bytte bromsvätska på sambons bil så tog det 3-4 minuter att tömma behålaren genom att bara öppna en luftnippen vi oket. Förmodar att det är motsvarande tid på kopplingen men kolven måste vara i viloläge närmast torpedväggen annars blir "hålet" täppt.

/Janne
Betyder detta att pedalen ska vara i botten eller i toppläge? Nedtrampad eller ej nedtrampad?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by QV »

Den skall vara i "viloläge" alltså "uppe" / "otrampad".

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by Blomquist »

Fattar fortfarande inte hur man bär sig åt för att fylla på nere på slavcylindern
så att det rinner rakt upp och fyller huvudcylindern, men två personer skriver i denna tråd
att de gör det så det måste väl fungera då.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by QV »

man använder en oljekanna för att pumpa in vätskan "där nere"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Lufta renoverad koppling ska det ta lång tid

Post by Pälle »

Hittade i garaget en renoveringssats från Volvo, för huvudcylindern. Den är ju rätt gammal och frågan är om jag törs använda den?

Hur bra klarar gummit tidens tand?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply