Ang. utväxlingar till amazon!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Ang. utväxlingar till amazon!

Post by JonR »

Hej alla glada! Har nyligen inhandlat 2st väldigt efterlängtade Amazon kombi's! En svartrollad -67 som är halvrisig för ögat och en vit -68 som är lite mindre risig och som har dom flesta orginaldelar och lister på plats! Och tanken är att det ska bli en bra bil utav båda! Båda är dock besiktade och påställda och körs med hela tiden! Den vita är den som ska behållas och användas! Den svarta har en M41J låda monterad så den ska flyttas över till den vita! Den vita har vanlig M40! Saken är den att den vita måste bytas bakaxel på! Jag vill inte ta axeln från den svarta då den verkar vara väldigt lågt växlad, den svarta med M41 varvar lika mycket som den vita utan M41 på högsta växlarna, snudd på så att den vita med M40 varvar mindre! Jag tycker båda varvar lite väl mycket i 100km/h så oftast blir det 80-90km/h som är lagom marschfart! Nån som törs gissa vad jag har för utväxling? Har tyvärr ingen varvräknare i nån av dom men iofs så skulle det ju vara snabbt fixat att koppla in och mäta varvtal i tex 90km/h och jämföra dom båda.

Frågorna blir då; Finns det nåt enkelt sätt att se vad en bakaxel har för utväxling utan att lyfta kåpan? Siffror eller utförande att gå på? Finns ju många beg. axlar på marknaden men man vill ju ha en med så hög utväxling som möjligt! Och ofta så är ju säljarna inte så sugna på att mecka o greja för småpengarna som axlarna ligger ute för! Hur många utväxlingar finns det tillgängliga?

Tack på förhand!

Mvh/Jon
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by Ragge »

skulle tro att du har samma utväxling i båda axlarna ... 4.56
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by JonR »

Är M41:an så pass mycket lägre utväxlad på resten av växlarna jämfört med M40? För det är verkligen stor skillnad mellan bilarna på 1:an, 2:an, 3:an och 4:an! M40:in är som M41:an med OD påslagen på alla växlarna, utan OD påslagen så är den ju riktigt lågt växlad! Att åka på 4:an i 40km/h med M41:an är inga större bekymmer och i 60-70 varvar det rejält och i 90-100km/h varvar det väldigt mycket även på OD-växeln! :)

Jag har "hört" att om man tex har en dålig M41 låda så kan man flytta över OD-delen till en vanlig M40 och köra vidare på så sätt men det låter ju som att det blir lite knasigt om det är olika utväxling i M41 och M40! Nån som vet mer om detta?

Mvh/Jon
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by A-masen »

Kanske intressant? Lite tabeller och "räknemaskiner" för olika utväxlingar. http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul

Ett tillägg: Här är en länk till en epatraktorsida. En bit ner i tråden finns en tabell över utväxlingar i olika volvoväxellådor.
http://www.epatraktor.org/forum/faq-dub ... 17465.html

Och när man ändå är igång, så det finns fler möjligheter, dock inte så väldigt mycket till Amazon, men alltid något:
http://www.bakaxel.se/utvaexlingar.html
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by Hasse63 »

Det går inte att bara flytta över OD-delen till en vanlig M-40 då det är speciella axlar i en M-41.
Själva lådorna har "samma" utväxling och man ska bara använda OD-delen på 4 växeln om man vill att grejerna ska hålla.

Finns med teknisk data mm i länken nedan :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by Arne »

Det är ingen hit att ha od:n inkopplad på alla växlarna, då du lägger i backen kan du krasha lådan.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by QV »

Normalt är det en 4,56 i bakaxeln på en kombi. Har du något annat så är det modifierat av någon ägare innan dig.
När det gäller kombi med "moderna" axlar så kan man ändra utväxlingarna genom att ta dessa ifrån 140, 240, 740..... Lars Bd har skrivit en kortare förstudie. Det skilljer tydligen lite i storlek mellan olika tillverkningar men det skall tydligen vara "shimsbart".Du får helt enkelt ta bort kåpan och kolla märkningen, samtidigt så blir ju oljan bytt :D

Angående M40 M41 så är "M40 delen" lika förutom utgående axel (och OD enheten). Nu pratar några om "förstärkta M40 lådor" från tidiga 240 men det har jag ingen koll på om dessa skiljer. OD använd på 4an för att få ner varvet, det här med att lägga i OD på de övriga växlarna förstår jag inte för det blir inga "snabba" växlingar av det iallafall. OD drivs av kardan så man måste ha fart för att oljetrycket (växlingen sker med oljetryck) skall vara högt nog. Dessutom så tycker inte OD enheten om att drivas bakåt (detta gäller även ägarens plånbok).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by JonR »

Hej och tack för alla svar!

Jag har en till fundering, det är om det går att skruva i en M46 med den där kåpan från tidiga volvo 240 och samtidigt behålla långa spaken? Nån som har lyckats med det?

Mvh/Jon
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by JonR »

Hittade denna lösning! Verkar ju funka också! :)

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by Hasse63 »

Har gjort ett liknande spakställ som på bilden men jag har inte kört med lådan, det ska fungera men det kan bli lite glapp i spaken, inte som med M40 alltså. blir väl nån gång det med då man kommit till rätta :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by JonR »

Ja kan tänka mig det, M40in är ju förvånansvärt tajt i lägena! Skulle vara intressant o veta hur det får plats i tunneln med en M46 och en sån där anordning till spaken! Man vill ju inte göra nån åverkan på karossen! :( Men m46 får väl ändå vara godtagbart som avik från orginal! :)

Mvh/Jon
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by QV »

fungerar det med M46 så är bra mycket billigare än M41.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by mekomaskin »

Du skall inte lita för mycket på vad hastighetsmätaren visar på en över 40 år gammal bil.
Kolla med en gps innan du börjar riva i prylarna.
Om en av dina Ama-kombi har fått lådan utbytt, så kan den har hastighetsmätardrev från en sedan. Då tycker du att tycka att den varvar mindre, fast det igentligen är du som kör långsammare....
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by JonR »

Hej på er! Nu har jag börjat kolla över amazon kombin litegrann (den vita -68:an), jag gjorde markeringar på medbringaren och på däcket, sen snurrade jag och räknade varven, jag fick det till 4,6varv ungefär, det borde väl betyda att jag har 4,56 i utväxling om jag inte tänker helt galet?

Mvh/Jon
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ang. utväxlingar till amazon!

Post by QV »

Ja

4,56 är desutom original så det ökar ju på chanserna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply