Ännu ett överväxelproblem

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Jeppo
Posts: 2
Joined: Mon Nov 08, 2010 11:06 pm

Ännu ett överväxelproblem

Post by Jeppo »

Hej,
Jag är nybliven ägare till en P1800 från 1964, och har problem med överväxeln. Den hoppar i utan problem, men vid en viss hastighet, runt 120, hoppar den ur, och motorn varvar således upp rätt ordentligt. Det händer varje gång vid ungefär samma hastighet. Släpper man gasen går den i igen.

Var ska jag börja felsöka? Byta olja? Kolla solenoid?

Dessutom kan man koppla i överväxeln på alla växlar, men det antar jag bara är en felkoppling. Borde ju vara lättare att åtgärda...

mvh

/Jesper
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ännu ett överväxelproblem

Post by QV »

Min slog ur växeln sedan gick den inte att lägga i igen innan oljan kallnat.
Det som helt havererade på min vart de detaljer som är lite svåra att hitta.

Kör inte för länge med lådan, det blir det inte billigare av

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jeppo
Posts: 2
Joined: Mon Nov 08, 2010 11:06 pm

Re: Ännu ett överväxelproblem

Post by Jeppo »

Låter läskigt. Så vad rekommenderar du att jag gör? Plockar bort den helt å lämnar in till helrenovering?

/jesper
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ännu ett överväxelproblem

Post by QV »

Ja!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu ett överväxelproblem

Post by jånn »

Jag hade en gång samma problem. Overdriven hoppade ur vid gupp i ca 100 km/tim. Om farten dämpades gick det att lägga i od:n igen.
Det visade sig vara fjädern som håller kulan så att oljetrycket inte blir för högt som hade brustit.
Den fanns inte att köpa någonstans. Lösningen blev att hitta en kulspetspenna som hade en så lik fjäder som möjligt.
När jag såg en ny modell på kulspetspenna i någons ficka ville jag skruva isär den för att se om fjädern liknade den jag behövde.
Till slut blev det träff och problemet var löst.
40 år med GT
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ännu ett överväxelproblem

Post by A-masen »

Om detta är ett vanligt och återkommande fel, så finns det ju fjäderfabriker. http://www.spiros.se/ är en av säkert många.
Genom mitt jobb har vi beställt fjädrar här och det var efter våra önskemål och specifikationer. Vet man hur stort mottrycket skall vara, så borde det ju gå att lätt få fram sådana fjädrar.

Våra fjädrar användes inte i bilsammanhang.
favoriten
Posts: 91
Joined: Mon Nov 22, 2010 3:58 pm
Location: söderhamn

Re: Ännu ett överväxelproblem

Post by favoriten »

jånn wrote:Jag hade en gång samma problem. Overdriven hoppade ur vid gupp i ca 100 km/tim. Om farten dämpades gick det att lägga i od:n igen.
Det visade sig vara fjädern som håller kulan så att oljetrycket inte blir för högt som hade brustit.
Den fanns inte att köpa någonstans. Lösningen blev att hitta en kulspetspenna som hade en så lik fjäder som möjligt.
När jag såg en ny modell på kulspetspenna i någons ficka ville jag skruva isär den för att se om fjädern liknade den jag behövde.
Till slut blev det träff och problemet var löst.
du ser va underbar volvo är man kanlaga med vad som helst bara man har fantasi.. :D
Post Reply