Page 1 of 1

Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Sun Oct 30, 2011 8:17 pm
by Matteus
Tjenare!

Har ett litet problem med min amazon ombyggd till a-traktor, i hastigheter över 30 knyck vibrerar det så ini hvete.

Har byggt dubbla växellådor till den, men det har hållit väldigt många mil nnu så det är inget fel där. främre kardan är rak och fin, fast den är kortad.
När jag kör bilen på pallbockar med 2an i och lä'gger mig under med en skruvmejsel så ser jag direkt att bakre kardan vindar en halv centimeter.


Vibrationerna följer hastighet, inte motorvarv, så det vibrerar när jag rullar också. Stödlagergummit ser OK ut, lite små små torrsprickor men inget akut iaf.


När jag tog ner bakre lådan kann det ha hänt nåt där kardan delar sig, menar den splines-försedda glid-delen???
Mvh Matteus

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Sat Nov 12, 2011 11:02 am
by Vanheden
Om diffen i bakaxeln sitter mitt i bilen, dvs vänster och höger drivaxel är lika långa, då skall knutarna sitta i linje. Om det är som på en amazon, att ena drivaxeln är längre, då skall kardanröret vara vridet en splines åt sidan så att knutarna inte ligger rakt. Det är för att kompensera den felaktiga rotationen som blir i en drivknut.
Sedan funderar jag såklart på hur du satt ihop två växellådor, sitter de vekligen stumt, eller har du satt ihop dem med en drivknut?
Den främre axeln i växellådan är inte stabilt lagrad, den lagras i vevaxeln, så den måste sitta 100% rakt och styvt in i den främre lådan. Enda sättet att få detta bra är att göra ett 10 mm tjockt lock till den främre lådan, det bockas EXAKT 90 grader neråt bakom lådan, där du sedan gör ett hål för ingående axel och i den plåten monterar den bakre lådan. Dp kan du ha en medbringare direkt på axeln mot den utgående medbringaren.

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Sat Nov 12, 2011 7:01 pm
by QV
Vanheden wrote:Om det är som på en amazon, att ena drivaxeln är längre

I alla böcker jag har läst så är det samma artikelnummer på drivaxlarna. Det skiljer mellan ENW, M27, M30 och combi men aldrig mellan vänster och höger sida. För visst pratar vi om drivaxlarna som går från diffen ut till bromstrumman?

/Janne

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Sat Nov 12, 2011 7:30 pm
by Vanheden
Jag svarade nog lite klantigt, om man ligger under bilen så ser man tydligt att plattan på bakaxelpiniongen där man sätter kardanröret inte sitter mitt emellan hjulen, drivaxlarna kan såklart vara lika långa, det beror på insidan av diffen. Med andra ord så går kardanröret lite snett under bilen. Just därför så skall kardanröret vridas en splines från att knutarna ligger rakt.

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Tue Nov 15, 2011 9:47 pm
by Matteus
Vanheden wrote:Om diffen i bakaxeln sitter mitt i bilen, dvs vänster och höger drivaxel är lika långa, då skall knutarna sitta i linje. Om det är som på en amazon, att ena drivaxeln är längre, då skall kardanröret vara vridet en splines åt sidan så att knutarna inte ligger rakt. Det är för att kompensera den felaktiga rotationen som blir i en drivknut.
Sedan funderar jag såklart på hur du satt ihop två växellådor, sitter de vekligen stumt, eller har du satt ihop dem med en drivknut?
Den främre axeln i växellådan är inte stabilt lagrad, den lagras i vevaxeln, så den måste sitta 100% rakt och styvt in i den främre lådan. Enda sättet att få detta bra är att göra ett 10 mm tjockt lock till den främre lådan, det bockas EXAKT 90 grader neråt bakom lådan, där du sedan gör ett hål för ingående axel och i den plåten monterar den bakre lådan. Dp kan du ha en medbringare direkt på axeln mot den utgående medbringaren.


Lådorna sitter inte stumt i karossen, bakre lådan har två st kuddar fram o en bak, själva paketet ser ut såhär!

M40-kardanknut-Medbringare-Lagerbock med stabil ställning-bakre låda.

Men de borde inte vara obalans i lådorna eftersom det vibrerar när jag rullar med friläget i också, och kardanens läge är inte ändrat..

Lagret bonnashimsade jag in med 1 mm ståltråd, och när jag kollade så såg det riktigt bra ut, somsagt hade de varit fel där så hade väl lådan rasat?

Mvh Matteus

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Tue Nov 15, 2011 9:49 pm
by Matteus
Matteus wrote:
Vanheden wrote:Om diffen i bakaxeln sitter mitt i bilen, dvs vänster och höger drivaxel är lika långa, då skall knutarna sitta i linje. Om det är som på en amazon, att ena drivaxeln är längre, då skall kardanröret vara vridet en splines åt sidan så att knutarna inte ligger rakt. Det är för att kompensera den felaktiga rotationen som blir i en drivknut.
Sedan funderar jag såklart på hur du satt ihop två växellådor, sitter de vekligen stumt, eller har du satt ihop dem med en drivknut?
Den främre axeln i växellådan är inte stabilt lagrad, den lagras i vevaxeln, så den måste sitta 100% rakt och styvt in i den främre lådan. Enda sättet att få detta bra är att göra ett 10 mm tjockt lock till den främre lådan, det bockas EXAKT 90 grader neråt bakom lådan, där du sedan gör ett hål för ingående axel och i den plåten monterar den bakre lådan. Dp kan du ha en medbringare direkt på axeln mot den utgående medbringaren.


Lådorna sitter inte stumt i karossen, bakre lådan har två st kuddar fram o en bak, själva paketet ser ut såhär!

M40-kardanknut-Medbringare-Lagerbock med stabil ställning-bakre låda.

Men de borde inte vara obalans i lådorna eftersom det vibrerar när jag rullar med friläget i också, och kardanens läge är inte ändrat..

Lagret bonnashimsade jag in med 1 mm ståltråd, och när jag kollade så såg det riktigt bra ut, somsagt hade de varit fel där så hade väl lådan rasat?

/Tacksam för svar då de börjar bli lite segt att åka så sakta :lol:
Mvh Matteus

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Tue Nov 15, 2011 10:14 pm
by Vanheden
Har du något foto?
Du kan ha två fel.
1. Kardanröret kanske har drivknutarna i fel läge, om du lägger hela kardanröret på golvet så kan du sätta ihop det så att alla knutarna ligger i linje, sedan drar du ur splinsen och flyttar den ett hack, så ligger de på min amazon, du borde ha samma setup om pinionen inte sitter mitt emellan bromssköldarna.

2. Växellådorna MÅSTE sitta stumt ihop, de skall leva tillsammans, de får inte kunna röra sig olika för den ingående axeln i den bakre lådan MÅSTE lagras i utgående axeln på den främre. Den är nämligen orginal lagrad i motorn. Om du har en växellåda löst så kan du rycka ingående axeln i sidled, den styr inte själv så att säga.

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Wed Nov 16, 2011 6:30 pm
by QV
Vanheden wrote: sätta ihop det så att alla knutarna ligger i linje, sedan drar du ur splinsen och flyttar den ett hack
Så står det inte i den gröna häftet för kardaner.

"vid ihopsättning är det viktigt att gafeln på främre kardan och gafeln på splinsaxeln kommer i samma plan se bild 2-4"
jag tolkar detta som att främre kardan (där ju splinesaxeln sitter) skall ha gafflarna i samma vinkel (samma plan) alltså ligga i linje.

/Janne

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Wed Nov 16, 2011 8:06 pm
by Vanheden
Normalt så skall alla knutar ligga i linje, dessutom så skall alla knutar arbeta i par. Om växellådan tex är vinklad neråt 2 grader så skall en annan knut åxå vara vinklad 2 grader, den kan då vara vinklad både uppåt eller neråt, finns det en tredje knut men inte en fjärde, så MÅSTE denna vara rak. är den inte det, så kan den kompenseras genom att axeln är vriden någon grad. Eller om pinion yoken inte sitter i exakt rak linje så kan även det kompenseras genom att röret är vridet någon grad.
När man menar att en knut arbetar rakt så menar man inte exakt rakt, för då arbetar inte lagren och knuten blir kortlivad, men eftersom en bakaxel rör sig så blir det inte så mycket rakt så lagren slutar att arbeta.

Re: Vibrationer i kardanstången amazon -69

Posted: Wed Nov 16, 2011 10:02 pm
by Matteus
Vanheden wrote:Har du något foto?
Du kan ha två fel.
1. Kardanröret kanske har drivknutarna i fel läge, om du lägger hela kardanröret på golvet så kan du sätta ihop det så att alla knutarna ligger i linje, sedan drar du ur splinsen och flyttar den ett hack, så ligger de på min amazon, du borde ha samma setup om pinionen inte sitter mitt emellan bromssköldarna.

2. Växellådorna MÅSTE sitta stumt ihop, de skall leva tillsammans, de får inte kunna röra sig olika för den ingående axeln i den bakre lådan MÅSTE lagras i utgående axeln på den främre. Den är nämligen orginal lagrad i motorn. Om du har en växellåda löst så kan du rycka ingående axeln i sidled, den styr inte själv så att säga.
Ska ta ner kardan å kolla över den!

Bakre lådan är nu stumt lagrad, genom att jag satt en lagerbock med ett svetsat fäste på! så den går inte att ruckla något :)
Vet vad du menar med centreringslagret i veven, lådorna måste inte sitta stumt sålänge man har en extra lagring på bakre lådan, för det är stumt i mellan lådorna utan en ställning nu också..

Men med en ställning mellan lådorna som e rak, så ska man ju slippa extra lager på baklådan, hade så på en duett förut, och det höll för de mesta, även börn på torr asfalt, även om de inte e så bra för bakaxeln... :D