Byte utväxling i bakaxel.

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Byte utväxling i bakaxel.

Post by Gusten-37 »

Har en bakaxel med utväxling 4:10 skulle ha en 4:56 den är svår att hitta på när håll.
Fråga går det att flytta över innehållet ( hela klumpen ) i kardanen från en PV axel utväxling 4:56 till en amazonaxel. Är det mycket justeringar som behöver att göras?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Arne »

Om du har en Amazon -66 eller äldre så är det lättaste att hitta en bakaxel från en B16 Amazon som har 4,56:1 utväxling. Det går att byta inkromet ur en PV med 4,56:1 utväxling men då måste du ta ur en äldre B16 PV. Observera att det finns två fabrikat av bakaxlar till PV och Amazon, den ena är ENV och den andra är Spicer. Har du en Amazon av årsmodell -67 eller nyare passar inte inkromet.
AVG
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Kalle »

Nog kunde väl sporten ha 4:56 även med B18?
-68 Combi
-65 Sport
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by QV »

Ja en Amazon med OD har 4:56 från fabrik.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Arne »

Eller 4,30:1
AVG
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Gusten-37 »

Ja sporten har 4.56 , men tyvärr så har bakaxeln bytts för ett antal år sedan av dåvarande ägare.
så när jag kollade nu så var det en 4:10 som satt i den.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Arne »

Det ska inte vara några bekymmer att köra med 4,10:1 + od. Din Amazon kommer att orka med det också, dessutom får du ner motorvarvet betydligt vilket innebär tystare gång och lägre bränsleförbrukning.
AVG
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Stoffe »

Volvo 240 med OD har 3,73:1 i bakaxelutväxling, nyare J-typ M41 är ju samma överväxel som de allra flesta M46 växellådor. Det fungerar alltså utmärkt med 4,10:1. Något som däremot inte är rekommenderat är att ha 3,15:1 i bakaxeln kombinerat med OD eller överväxel som det oxå heter. Den kombinationen har jag provat och jag är inne på min tredje M46 växellåda som gått sönder i just överväxeln. Den går helt enkelt inte att lägga i längre. Enligt SVIS gubbarna så går det alldeles för tungt med just min kombination, kan vara bra att veta. De rekommenderade inget högre växlat än 3,73:1 heller även om det kanske kan funka bra.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Torbo »

Gusten-37 wrote:Har en bakaxel med utväxling 4:10 skulle ha en 4:56 den är svår att hitta på när håll.
Fråga går det att flytta över innehållet ( hela klumpen ) i kardanen från en PV axel utväxling 4:56 till en amazonaxel. Är det mycket justeringar som behöver att göras?
Hvorfor ikek 4,1 - utveksling? jeg skulle gjerne hatt det på min Duett og PV!

Jeg har tenkt det samme som deg, men motsatt. Og jeg har oppjustert flere differnsialer, på 70-tallet o noen senere, så det går bra, men noen triks er greit å vite om om man ikke har originalmalene.
Bla. a. går ut fra merking av den som tas ut i forhold til merking på den som skal inn. Differansen er differansen i shims.
Og måle ut nøyaktig med blåfarge og måleur hører også med til jobben, pliss mange timer, da dette er vanskeligere utenVolvos spesiall maler/verktyg..

Jeg skulle helst hatt 3,73 i min Amazon, fra en volvo 240, der ahr jeg 4,1 nå og den skulel hatt lavere turtall over 100 km/t...
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Stoffe »

Det är jätteskönt att sänka varvtalet i högre hastigheter, man får en mycket mer körbar bil då som dessutom blir tystare. På bekostnad att den inte accelererar lika bra förstås. T ex 3,15:1 gör att man får en jätteseg bil, men den blir bränslesnål vilket jag prioriterar.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Gusten-37 »

Har bytt till ny utväxling 4:88 för den går som klassic rally och då blev det ett mycket högt vinande ljud sedan plockades den ner och bytte alla lager , men det vinande ljudet är kvar.
Bytet har gjorts enl. alla regler.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Byte utväxling i bakaxel.

Post by Torbo »

Hvis den hviner etter justringene er gjort riktig og du har brukt blåfarge, kan det være bøyde tenner i pinjongen. Har vært borte i det en gang...
Det kan oppstå når man kjører fra grus til asfalt og tennene får "slag"....
Ikek ukjent på f.esk. chrysler
Post Reply