Knackar från växellådan

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
elmoron
Posts: 20
Joined: Mon Aug 15, 2011 11:37 am

Knackar från växellådan

Post by elmoron »

Det knackar/tickar från min växellåda när jag kör. ( amazon kombi -64:a)
Vad kan det va och varför? Vad behövs bytas?
Tacksam för svar.
Mvh
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Knackar från växellådan

Post by gudu »

Upphängningen i form av en gummikudde?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Knackar från växellådan

Post by Arne »

Låter det på alla växlarna?
AVG
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Knackar från växellådan

Post by TVR »

Låter det hela tiden eller vid något speciellt driftförhållande, t ex acceleration eller motorbroms?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
elmoron
Posts: 20
Joined: Mon Aug 15, 2011 11:37 am

Re: Knackar från växellådan

Post by elmoron »

det låter på alla växlar men vid högre varv
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Knackar från växellådan

Post by QV »

Det som brukar vara dåligt i en M40 är lager på in och utgående axel.
När man river lådan så byter man samtidigt alla rullar. 48 små i bottenstocken samt 7 i ingående axel. (ta nummerna med en liten nypa salt)

har du flyt så är inte lagerbanorna i bottenstocken slut och då är det "bara" att plocka ihop den ifall allt övrigt ser OK ut.
Det är alltså bottenstocken som är den svåraste delen i lådan men den är inte på något sätt omöjlig att komma över.

/Janne

Riv lådan i tid, de är inte outslitliga samt kräver frekventa oljebyten
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
elmoron
Posts: 20
Joined: Mon Aug 15, 2011 11:37 am

Re: Knackar från växellådan

Post by elmoron »

Ok, behöver man plocka isär hela lådan då när man byter dom? Å är det väldigt krångligt?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Knackar från växellådan

Post by QV »

Ja man måste riva hela lådan och frågar man om det är krångligt att byta lager i en låda så skulle jag inte rekomendera försöket...... Det är inte det lättaste jobbet även om det inte är svårt efter 5-10 lådor.

Kräver desutom lite specialverktyg eller mycket svära så det är inte för var man att utföra detta jobb.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
elmoron
Posts: 20
Joined: Mon Aug 15, 2011 11:37 am

Re: Knackar från växellådan

Post by elmoron »

Om jag nu blir sugen på att byta låda istället. Va passar det då för lådor? Jag har en b20 motor. Det finns ju både M40, m41, m45 å m47 vad jag har hittat.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Knackar från växellådan

Post by Arne »

Låter det på alla växlarna så är fel på bottensktocken uteslutet eftersom 4:an går rakt igenom utan att vridmomentet går igenom bottenstocken. Däremot kan det vara nåt lager i huvudaxeln som är dåligt.

Växellådor som passar är förutom M40 är M41 om du byter mellanaxeln eftersom den främre delen är kortare då du har M41. M45, M46 och M47 passar men då behöver du ha en annan sprängkåpa från en 240 -76: års modell, eller en modifierad sprängkåpa. Dessutom måste du ta upp kardantunneln så du rymmer länkaget till den kortare växelspaken. Helt klart är det enklare att hålla sig till en M40 eller M41.
AVG
elmoron
Posts: 20
Joined: Mon Aug 15, 2011 11:37 am

Re: Knackar från växellådan

Post by elmoron »

Det blev så att ja köpte en ny m40 låda istället :) men ja vill måla den innan den ska sättas dit. Va ska man använda för färg? Behöver det va färg dom klarar av värme eller kan det vara va som helst?
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Knackar från växellådan

Post by Stoffe »

Hej

Röd motorfärg funkar utmärkt, den tål både värme och oljespill. Den går att köpa på massor av olika ställen inkl välsorterade bensinmackar. Det går även bra med så kallad mekanlack, viktigast är att den tål både värme och olja. Det är inga jättehöga temperaturer vi pratar om när det gäller växellådan men jag vet faktiskt inte hur varm växellådan blir när man kör. Motorn blir åtminstone varmare.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply