Kraftiga vibrationer vid kopplingsuppsläpp

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Bernhard
Posts: 13
Joined: Fri Oct 15, 2004 3:16 pm

Kraftiga vibrationer vid kopplingsuppsläpp

Post by Bernhard »

Hallå.

När min ¨nya¨ amazon 64a just ska till att driva, just vid dragläget, skakar det ordentligt i hela bilen. Speciellt när den är kall. Ju saktare man släpper kopplingen ju mer vibrerar det upplever jag det som. Det märkliga är att fenomenet kan försvinna helt då man kört bilen rejält. Det verkar inte som att det räcker att oljan blivit driftsvarm (~5min) utan en rejäl körning krävs för att problemet ska försvinna. Kanske kan lamellerna vara förorenade? Nedslitna? (de verkar dock inte slut, bilen slirar inte).

Bilen har gått ganska sporadiskt på senare tid och inte rullat mer än 14.000mil.

Behov av tips, Magnus
Nybliven amazonägare.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det låter som att du skulle kunna få olja på svänghjulet/lamellerna när bilen står still länge. Bakre oljetätningen på motorn (filtringen) känns som en trolig orsak.
amazon_66
Posts: 23
Joined: Thu Nov 25, 2004 12:16 pm
Location: Åstorp

Vibraton vid början av körning

Post by amazon_66 »

hej ja har en amazon av års modell -66 jag har samma problem när jag ska köra iväg. det ribrerar bara i 1växel när ja kör iväg. det e omöjligt att motorn läker olja på svänghjulet för min motor ja har i nu är helt ny renoverad. Jag annar att det e bakaxlen som börjar spöra lite men ja e inte säker. Är det flera som har haft detta problemet när dom ska köra iväg så vill ja gärna veta hur ni gjorde för att få bort det?????

amazon-66 B21A+M40
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det är inte frågan om ett konstant läckage utan vid ett tillfälle har det kommit lite olja på lamell svänghjul eller tryckplatta och det kan ha skett redan vid renoveringen tex pga oljiga fingrar eller senare.

Det går att bränna bort oljan genom att slira på kopplingen så att det luktar bränd lamell eller i svårare fall så att det röker från kopplingen men metoden kan också sluta med kopplingsbyte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Post by milehead »

det är samma fenomen på min 62'a. det händer nästan vid varje start och växelspaken fladdrar livligt och det känns nästan som om ett bakhjul \"studsar\" litegrann. det vore trevligt om man fick reda på vad som är felet och åtgärda det :)
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

e omöjligt att motorn läker olja på svänghjulet för min motor ja har i nu är helt ny renoverad
:lol: ingenting är omöjligt...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Hej!

Bara för att motorn är renoverad beöver det inte betyda att den är helt tät, ofta måste packboxen slitas in innan den blir tät (jag har vari med om det på en växelåda). Så sjansen finns att du har ett pyttelekage i bakant på motorn eller i framkant på växelådan.

Jag vet inte om man skall slira bort oljan på det sättet. Risken är att, förutom att man bränner koppling, att man också kan få värmefläckar i svänghjulet. Jag hade också problem med det där. Det hade vibrerat så mycket att fjädrarna i lamellen hade trykts ihop och satt helt lösa.

MvH
Micke
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Min första amazon trök ur ca en halv liter olja genom bakre filtpackningen, och det pga att jag hade fyllt på för mycket. När jag sen tittade på stickan så var den strax under MAX.

Motorn var då orenoverad och den var het när det hände (parkerad)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Stödlagret som ger ifrån sig första antydan till att ge upp
Nittel
Posts: 70
Joined: Thu Apr 21, 2005 11:15 am

Post by Nittel »

Det där med att packboxen ska slitas in verkar stämma fint. Satte dit en ny kåpa med ny packbox bak på min nyrenoverade motor och den läckte till min förskräckelse som ett såll!

Nu efter 200mil så är den snart tät, blir mindre & mindre läckage. Trodde knappt att det var sant :).
Jens
Posts: 29
Joined: Mon Aug 14, 2006 7:36 am
Location: Uppsala

Post by Jens »

Var med om samma sak.
Ryckfjädrarna i lamellen var slut och satt och skramlade.
Byte av lamell tog bort det och det har inte kommit tillbaka.
DrDelux
Posts: 3
Joined: Sun Jul 01, 2007 11:52 am
Location: Umeå

Post by DrDelux »

Hade samma problem på min p1800. Kändes som bakhjulen skulle hoppa lös när man startade. Omöjligt att leta dragläge med kopplingen för då var det outhärdligt.
Pratade med förra grannen som är mekaniker och han sa att om bilen har stått länge kan det bli beläggningar på lamellerna som behöver nötas bort. Så jag tog en förmiddag på en skogsväg och slirade på kopplingen rejält! Sedan dess är problemet helt borta!!
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: Kraftiga vibrationer vid kopplingsuppsläpp

Post by lullebulle »

Väcker liv i en gammal tråd istället för at skapa en ny :D
Jag har samma problem fast tvärtom. Bilen skakar endast när motorn har blivit ordentligt varm :(
Någon som har haft detta problem och eller har nåra teorier vad det kan vara???
Post Reply