hastighetsmätar funderingar

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

hastighetsmätar funderingar

Post by Sellstedt94 »

Hej håller på å bygger om amazonen och ska byta bakaxel till en från en 240 men den har elektriskhastighetsmätare och undrar om det finns nån adapter från elhastighetsmätar givaren till wire på hastighetsmätaren.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by A-masen »

Det var en tråd om det för några månader sedan. Det var någon postorder i USA och dessutom dyrt om jag minns rätt?

Eller var det tvärtom, från mekanisk bakaxel till elektronisk mätare? :shock:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by A-masen »

Jag har Googlat lite. Du behöver något sådant här: http://www.abbott-tach.com/cablex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kan dock inte gå i god för att det passar i just ditt projekt. Det får du utreda först.

Men jag skall berätta lite som kanske kan vara till hjälp om det handlar om att få hastighetsmätarvajern att passa i någon liknade dosa som i länken.
För många år sedan körde jag taxi. Det var enbart mekaniska hastighetsmätare och taxametrar på den tiden. Hastighetsmätarvajern i bilen gick av. En "specialverkstad" hade som en sorts jour för taxibilar. Det var Drop In för dom . Bara att köra dit. Eftersom taxametern drevs av en vinkelväxel som satt mitt på hastighetsmätarvajern så fungerade det inte med några originalreservdelar. Man fick helt enkelt tillverka dom vajrar som behövdes. Det gick till så att man mätte upp den aktuella längden sedan la man på lite hårdlod på vajerändan så att det inte skulle fransa upp sig. Sedan hade han (reparatörn) ett tvådelat städ. Det var ett V-spår i varje halva och styrtappar så att dom spåren kom mitt för varandra. Där la han den lödda vajern och klämde till med en stor hammare. Då blev den fyrkantig i ändan för att passa dels i vinkelväxeln och den andra ändan som tillverkades på samma sätt passade i instrumentpanelen. Det behövdes bara lite finputs med en fil så var det monteringsklart.

Om vi nu tänker oss att du köper en sådan Abbott-Tach som är tänkt för amerikanska bilar, så kanske den inte kommer att passa i din bil. Då har du nu ett hum om hur det kan gå till att göra en fyrkantig ända på en hastighetsmätarvajer.
Om du behöver göra om vajerhöljets hylsa av någon anledning, så kan du läsa följande tips: http://www.nbmarine.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det går inte att direktlänka till sidorna så du får bläddra lite. Gå in på A-Fordsidor. Gå vidare till Dagbok. Välj 2006 och skrolla ner till 21/12. Texten börjar med värmeanslutning med fortsätter med hastighetsmätaren. Du ser att han har "flyttat" över en hylsa från en annan vajer för att få anslutningen att passa. Växellådan i detta fallet är en Volvo och hastighetsmätaren är en Ford. Förmodligen är hylsan hårdlödd? Det gör man som du kanske visste, med fördel med en gasolbrännare och silverlod. Finns på t.ex Jula. Dyrt, men det räcker med en pinne och det är ju en engångskostnad.
Last edited by A-masen on Fri Mar 07, 2014 10:52 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by QV »

Jag har använt denna produkt till grannens bil.
De fick göra vajern också så det passar mot dosan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by amazonisten »

GULD! Det skulle lösa en hel del, om mina planer besannades...
Amazon drar ifrån
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by A-masen »

Berätta! Vad är dina planer och projekt?
Du är väl medveten om att det lär finnas M47-lådor med mekaniskt vajeruttag? Några årgångar på åttiotalet. Om du inte skall ha insprut med motorstyrning så går det ju lika bra med en sådan låda och original bakaxel.
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by amazonisten »

Planer, bara planer. Har inte nå garage nu men önskar mecka dit en m90 på b20n.
Amazon drar ifrån
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by A-masen »

M90 på B20. Frågan är väl om det går med överkomliga medel?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=103668" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs senaste inlägget av Hilmer, 4 mars 2014. Debattören Hilmer är en vederhäftig Volvo 200-ägare och har skrivit mycket på det forumet. Bl.a lagt in en del instruktioner. Alltså lite av en Guru på området.

Nu var detta en M47 i tråden, men ju längre fram i tiden desstå mer skiljer sig komponenterna från varandra. Däremot har jag läst att M90 passar rakt på alla Volvo vitblockare. D.v.s 4, 5 och 6 cylindrar.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by QV »

Det enda "felet" med cabel-x är priset :-)

Att få mätaren att visa rätt mot GPS tog inte 5 minuter efter att allt vart installerat.
De vill att vajern mellan box och hastighetsmätaren skall vara typ 1.2 meter (kommer inte ihåg exakt men den skall vara lagom, inte kort, inte lång)
Detta gör att man inte kan lägga cabel-x varsomhelt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by Henrik Landin »

A-masen wrote:M90 på B20. Frågan är väl om det går med överkomliga medel?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=103668" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs senaste inlägget av Hilmer, 4 mars 2014. Debattören Hilmer är en vederhäftig Volvo 200-ägare och har skrivit mycket på det forumet. Bl.a lagt in en del instruktioner. Alltså lite av en Guru på området.

Nu var detta en M47 i tråden, men ju längre fram i tiden desstå mer skiljer sig komponenterna från varandra. Däremot har jag läst att M90 passar rakt på alla Volvo vitblockare. D.v.s 4, 5 och 6 cylindrar.
Finns flera olika M90, du har dels den som sitter i sena 940, på rödblockaren. Sen fick även sista 940 med D24 M90 lådan, så där har du ännu en bultdelning. + Att den då finns i 960, och det är DEN som passar på 4 och 5 cyl vitmotorer (dom är ju liksom en kortare version av 960ins motor) Så bara för att det är en M90 så passar den inte på vitmotorerna ;)
Administratör
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by A-masen »

OK! Men ingen av dessa passar väl på en B20? Är det inte grövre och färre splines i B20?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by Arne »

Det finns adapterplattor att köpa som passar mellan Volvos motorer. http://www.smt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kan montera i ett lamellcentrum med rätt splines så passar det.
AVG
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by Henrik Landin »

Precis, du får ha adapterplatta alternativt lämna lådan till någon som bygger om den.
Administratör
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: hastighetsmätar funderingar

Post by amazonisten »

Jo jag förstår naturligtvis att den inte passar rakt av. Men det skulle vara en smutt kombination. Har inte tittat och mätt själv på alla grejjer än så om det är värt det extra jobbet som krävs eller ej vet jag inte. Men jag är övertygad om att det går. Att slippa byta alla mätare var nu en nyhet för mig. Har tittat på en massa autometermätare som substitut till orginal. Men coolast vore ju att behålla den liggande pilen :)
Amazon drar ifrån
Post Reply