Redline MTL till Volvo M4?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Redline MTL till Volvo M4?

Post by Amazon »

Köpte fyra flaskor Red Line MTL, 70W-80 till min Saab 9-5 Aero men jag använde bara två av dem. Tänkte sköljt lådan och sedan bytt igen men hann sälja bilen innan. Vad tror ni om att använda samma olja i M4 lådan som sitter i min Amazon 58? Den är GL-4 klassad så det borde inte vara några problem tycker man. Men det vore kul om någon annan hade erfarenhet av Redlines oljor.

http://shop.maptun.se/olja-vatskor/vaxe ... a-mtl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Redline MTL till Volvo M4?

Post by Hasse63 »

Det jag hört om deras oljor än att de är riktigt bra. Oljan kan få en kärvande del att "bli som ny"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Redline MTL till Volvo M4?

Post by Per L »

Jag hade en BMW 3.0S -72 som gått många tusen mil (40-50.000 eller så) med en växellåda som började "kärva". Speciellt tvåan var svår att få i när lådan var kall. Var det riktigt kallt ute (minus 10-15) gick det inte att få i tvåan över huvud taget när lådan var kall.

Efter att ha hällt i Red Line MTL blev lådan i det närmaste "som ny". Inga problem alls att få i växlarna längre oavsett väderlek.

Per L
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Redline MTL till Volvo M4?

Post by QV »

Som vanligt anser jag att frekventa byten är viktigare än vad som hälls i.
Men jag börjar fundera på att allt för moderna oljor kanske inte är bra för våra bilar.

Så länge men "finkör" så kommer det att fungera men under hårda belastningar så saknas nog lite kemikalier typ zink och svavel i oljorna.
Nu har jag INTE läst på i ämnet utan det är mera en första fundering att biltema classic kanske skall vara första valet av motoroja! Den håller ju en äldre spec....

/Jan

Men angående GLx och alla dessa xxx och xxxmetaller som äts upp av det ena eller det andra blir jag inte riktigt klok på. så jag kör motorolja i min OD. Den är ju renoverad så den behöver inget "super" bara frekventa byten.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Redline MTL till Volvo M4?

Post by Arne »

Jag har bara goda erfarenheter av Red Line olja i växellådan.
AVG
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Redline MTL till Volvo M4?

Post by Zappafan »

Har overdrivelåda på min & blev "lurad" av mecken som ställde in framvagn, använd Redline - bra olja , men min började slira när overdr. vxl skulle i, så jag tog vanlig mineralolja & blandade två så man fick rätt viskositet (som stod i rephandboken) minns inte riktigt va som stod där,är några år sedan..
Amazon -66 overdrive
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Redline MTL till Volvo M4?

Post by Amazon »

Då det står i instruktionsboken att det ska vara växellådsolja SAE 80 i en M4 låda så verkar den passa bra.

MTL 75W80 GL-4 Gear Oil
http://www.redlineoil.com/product.aspx?product=50204

"Safe for brass synchros, as it lacks the reactive sulfurs found in most GL-5 oils that cause damage."


Kanske borde köra på Redlines olja i bakaxeln också eftersom folk har bra erfarenheter av dem. Står i boken att det ska vara hypoidolja SAE 80 så då borde den här vara lämplig.

75W85 GL-5 Gear Oil
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=40&pcid=4

"Satisfies the gear oil viscosity requirements of SAE 75W80, 75W, 80W, and 85W, as well as SAE 30 and SAE 10W30 motor oil. Ester base stocks and friction modifiers provide additional slipperiness to lower operating temperatures by reducing the sliding friction in hypoid gears."
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Redline MTL till Volvo M4?

Post by Amazon »

Har nu hällt i Red Line MTL i lådan och 75W90 Gear Oil i bakaxeln. Tycker växlarna går i mjukare och smidigare än innan.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply