Vilken olja??

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Speedwell
Posts: 3
Joined: Sun Mar 30, 2014 7:11 am

Vilken olja??

Post by Speedwell »

Ska byta olja i bakaxeln den har diffbroms ,blir inte klok på vilken man ska använda tips mottages på oljefabrikat
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vilken olja??

Post by A-masen »

Vilken typ av bakaxel har du?
Speedwell
Posts: 3
Joined: Sun Mar 30, 2014 7:11 am

Re: Vilken olja??

Post by Speedwell »

Dana30 från en amazon 69a
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vilken olja??

Post by Arne »

En GL5 olja blir bra. Fabrikatet har inte så stor betydelse, köp där det är billigt och lättillgängligt.
AVG
Speedwell
Posts: 3
Joined: Sun Mar 30, 2014 7:11 am

Re: Vilken olja??

Post by Speedwell »

Syntet eller mineral ? Så en gl5 olja med ls tillsatts ,sae 80/90 funkar?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vilken olja??

Post by Lars Bd »

Då jag skulle ha olja till en LSD axel hade mackarna bara svindyr syntetolja (ca 200kr/l) men till slut hittade jag en mineralolja för omkring 50kr/l. Tyvärr var det endast på 10l dunk men totalt blev det marginellt dyrare än att köpa 2 st 1l syntetoljeflaskor och nu har jag olja resten av livet. Leta hos en oljegrossist och inte på närmaste bensinmack.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vilken olja??

Post by Arne »

Kör med mineralolja.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken olja??

Post by QV »

Köpte min på Bilia.

När man byter olja i en bakaxel med LSD så bör man montera bort kåpan också.
Detta för att se om det finns metalspån från diskarna. Då behöver man ju byta dessa innan korsen ryker.
Försökte sila min olja genom ett kaffefilter men det var för finmaskigt

Sedan är pluggen konisk så dra den inte för långt in...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Vilken olja??

Post by StefanM »

Annars kan man ju köra på vanlig olja och sen köpa original GM tillsats hos närmaste jänkenasare.
Artikelnr 1052358
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken olja??

Post by Amazon »

Biltema har olja som är ganska billig, säkert inget fel på den.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W90-36978/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo P1200VB 1958
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vilken olja??

Post by TVR »

Det är med all säkerhet en utmärkt olja men den är inte försedd med tillsatsen som behövs för lamelldiff (vilket trådskaparen har).
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Vilken olja??

Post by Stefan L »

Finns även för Limited Slip hos Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 90-369750/" onclick="window.open(this.href);return false;
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: Vilken olja??

Post by BLt »

Blev rekommenderad av en som åkt klassiska cupen. Castro SAF-X helsyntet 75w/140
Det är inte helt lätt att få tag i alla delar till dom gamla diffarna och om det finns delar är dom dyra.
Nytillverkade kors 2800kr. Då är det värt en bra olja.
Bosse
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken olja??

Post by Amazon »

Dock inte säkert att dyrare är bättre. Så länge den uppfyller specifikationerna ska det inte vara några problem.
Volvo P1200VB 1958
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken olja??

Post by QV »

Själv har jag (med ålderns höst) (inte riktigt kanske) börjat ifrågasätta allt detta med "dyra oljor"

När man får se inpriserna till oljor så skiljer det inte så mycket.
På utpriserna däremot så är skillnaden enorm.

Mycket görs för att få folk att köpa "fina" oljor med bättre specar.
Oljorna är utan tvekan "bättre" ju nyare de är... men detaljerna vi håller på med är 50 år gamla.
De har klarat av de första 30 åren med oljor som är sämre än den från Biltema.
Det viktigaste är inte vilken olja man häller i utan att den byts.
Om bilarna fungerade bra de första 15-20 åren så kommer en period där "ungdomarna" kör ner resterna av bilparken för att de har litet eller inget värde på markanden. När de sedan ökar i värde vill vi gärna ha det bästa när vi ändock renoverar bilen tillbaka till originalskick.

Det är här som jag numera köper en "vanlig" olja och heller lägger överskottet på fika (eller andra bildetaljer). Så till trådskaparen och läsare av tråden så är det viktigare att byta oljan än att fundera förmycket på vilken olja som är bäst. En ny olja avsedd för ändamålet är tillräckligt bra för dessa äldre fordon.
Kör man hårt under längre tider så kommer naturligtvis saker i andra lägen men för vanlig "buskörning" så ser jag inget behov av specialoljor eller svårfånga ultimata oljor.

Problemet med att köpa oljan på Bilia är mera att personalen inte tror på mig när jag säger vilken olja jag skall ha. Men efter en stunds diskuterande och frågande så får jag med mig den önskade sorten (standard för LSD diff) Det är för många frågor om regnummer idagens bilreservdelshandel.

Själv kör jag Biltemaolja i Porschen, Den skall ju ändock bytas var 500 mil. Oljan användes ju i 1000 mil intervaller för 25 år sedan så jag ser inga bekymmer att använda den i 500 mil även om den skulle vara "något sämre" än vad som står på dunken. Angående det så är specen på Biltemadunken ibland av en utgående sort alltså en 3-4 generationer bakåt i tiden jämfört med vad som säljs på Mekonomens hyllor med ultimata oljor för 1000:- dunken. Man skall då komma ihåg att Biltemas "gamla" spec är minst 4 generationer nyare än vad som krävdes för Porschen var ny.Proschan vill ha API SE och den från Biltema är API SJ.

Frågar man personalen så tittar dom i datorn och då kommer de dyra alternativen upp till Porschen, dyrt märke = dyr olja.
Är man då det minsta osäker och verkligen gillar sin bil så köper man gärna det "bästa" till bilen eftersom det är en högt älskad leksak.
Men det finns ju ett läge som är "tillräckligt bra" och i MITT fall är det Biltema.

När vi kommer till de övriga vätskorna i bilen som skall bytas frekvent så har jag gjort tvärt om när det gäller kylarvätska.
Där kör jag bara med Longlife av senast snitt. Fast det är mera av praktisk orsaker. Vintersäldorna med sina helaluminium konstruktioner kräver det och mina sommarbilar fungerar på det så då har jag en sort till alla bilar. Denna dunk på 20 liter köps desutom på Swedol för 1200 så det blir inte så överdyrt iallfall.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply