Inget tryck i kopplingen!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Inget tryck i kopplingen!

Post by peoa »

Nu behöver jag lite hjälp igen.
Monterat ny koppling inkl huvudcylinder, slavcylinder och slang.
Har fyllt på med vätska. Pumpade några gånger och när jag öppnar luftnippeln kommer det vätska, men det blir inget tryck. Vad är galet?
Hävarmen rör sig inte en mm.

Tacksam om någon kan hjälpa mig!
Peo
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inget tryck i kopplingen!

Post by QV »

Framgår inte riktigt om du har luftat systemet?

Utan att ta bort luften så kommer det inte att fungera.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Inget tryck i kopplingen!

Post by peoa »

Tjena Janne!

Jag försöker lufta systemet men det går inte så bra. Jag får ner vätskan i slavcylindern men det bygger inte upp nåt tryck. Jag trycker ner pedalen samtidigt som jag öppnat ventilen.
Läste nåt stans att det kan vara svårt och ett tips var att trycka upp vätskan bakvägen.
Jag får göra nya försök imorgon.

Återkommer om det inte funkar :wink:
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Inget tryck i kopplingen!

Post by olleholm »

Jag brukar bara öppna luft skruven,och låta det rinna igenom,har gjort det många gånger,utan problem.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Inget tryck i kopplingen!

Post by peoa »

Olle du är en klippa!
Jag gjorde som du sa och då funkade det. Men när vi skulle göra en lite kontroll om det fanns ytterligare luft i och en trampade på pedalen och öppnande ventilen lite försiktig så försvann trycket igen.
Så vi fick göra om proceduren igen. Men nu funkar det.
Tack för tipset!
Peo
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Inget tryck i kopplingen!

Post by StefanM »

värt att poängtera om du luftar som vanligt är att du bara kan öppna nippeln den tiden kopplingen i sig trycker ut vätska. Du ska alltså inte trampa ner och sen öppna nippeln och hålla den öppen för länge.
Låter du systemet fylla sig själv som ovan och sen bara vill kolla det sista med tryck så ska du bara öppna nippeln nån sekund. Så länge tryckplattan matar på så finns det ingen möjlighet i världen att den ska kunna suga i sig luft.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Inget tryck i kopplingen!

Post by Pälle »

Jag har renoverat huvudcylindern men får inte bromsvätskan att rinna igenom själv när jag skruvar upp luftnippeln. Har även provat att öppna nippeln och trycka bromsvätska bakvägen med hjälp av en oljekanna. Det är precis som att det går in lite vätska men sen blir det stumt.

Vad har jag gjort för fel?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inget tryck i kopplingen!

Post by QV »

Har du sett till att pedalen (och kolven) är i "viloläge" alltså att kolven är helt i bakkant av huvudcylindern?

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Inget tryck i kopplingen!

Post by Pälle »

QV wrote:Har du sett till att pedalen (och kolven) är i "viloläge" alltså att kolven är helt i bakkant av huvudcylindern?

/Jan
Nu blir jag osäker. Får testa att lyfta pedalen och rigga upp den där.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply