Knackande ljud vänster bak

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
ZebMacahan
Posts: 3
Joined: Thu Jul 24, 2014 7:21 pm

Knackande ljud vänster bak

Post by ZebMacahan »

Hej!

Har just blivit medlem på detta forum, då jag köpte en amazon 65a med B18 häromveckan. Den första veckan gick den hur fint som helst, men nu har den fått ett knackande ljud vänster bak då jag gör lite kraftigare högersvängar. Svänger jag långsamt knackar det långsamt och svänger jag fort knackar det fort. Efter lite googlande verkar det här vara ett klassiskt tecken på dålig drivknut/drivaxel? Så nu undrar jag om ni håller med om detta, och om det i så fall är enkelt att fixa själv? Det verkar inte vara helt lätt att hitta en drivaxel att köpa. Det finns ingen entusiast i Umeåtrakten som sitter på en sån eller vet hur man gör för att byta?:)

Mvh, Sebastian
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Knackande ljud vänster bak

Post by A-masen »

Man byter knutkorsen. Det är egentligen lagren det handlar om, men dom är redan monterade på dom nya knutkorsen.
Lätt eller svårt? Det beror lite på vad man har för utrustning. Ett stort skruvstycke, en hylsnyckelsats (hylsorna har en speciell uppgift), vanliga handverktyg och så lyftmöjligheter och pallbockar eller uppkörningsramper för att komma under bilen.
Tack och lov så gör man dom här lagerbytena på en arbetsbänk. Man behöver bara ligga under bilen vid demontering och montering. Så det är ett förhållandevis lindrigt jobb.
Eftersom alla lagren är lika gamla och lika slitna byter man med fördel allihop samtidigt. Även stödlagret och gummihållaren.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Knackande ljud vänster bak

Post by Arne »

Innan du börjar att byta lager så kolla att bromstrumman är åtdragen, är den inte det så kan detta ljud komma från en dåligt åtdragen bromstrumma.
AVG
ZebMacahan
Posts: 3
Joined: Thu Jul 24, 2014 7:21 pm

Re: Knackande ljud vänster bak

Post by ZebMacahan »

Tack så hemskt mycket för förslagen! Det verkar varken vara ett hemmansköp eller jättesvårt. Jag hittade en videoserie på youtube om hur man byter knutkors, och det ska jag nog våga mig på (efter jag har kollat bromstrumman!) :)


Mvh, Sebastian
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Knackande ljud vänster bak

Post by Nils Järnberg »

Är hjulbultarna dragna?
Äntligen med Amazon igen!
ZebMacahan
Posts: 3
Joined: Thu Jul 24, 2014 7:21 pm

Re: Knackande ljud vänster bak

Post by ZebMacahan »

Hehe. Dagens uppdatering. Hann vara ute och kika lite snabbt på det idag, och det visade sig att två av hjulbultarna inte går att dra åt. Hann dock inte kolla upp om det beror på att gängorna på muttern eller bulten är kassa eller att bulten roterar. Men det känns ju som ett bra ställe att börja på för att lösa knackningsproblemet.
Tack:)
Post Reply