M41 D

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

M41 D

Post by Stefan L »

Min M41 D vill inte riktigt vara med längre. Jag tror att felet ligger i det elektriska, förmodligen solenoiden. Det började med att OD gick i med lite fördröjning för att sedan inte gå i alls. Med bilen stillastående och fyrans växel i så klickar soledoiden men när bilen körts en liten bit (det räcker att backa ur garaget) så klickar den inte när man testar på samma sätt. Som jag förstått det så har solenoiden två lindningar, en krafigare för att manövrera och en klenare för att hålla solenoiden dragen, en kontakt i solenoiden skiftar till hållkretsen när rörelsen är fullbordad.

Min teori är att den kraftigare lindningen är kass men att hållkretsen orkar dra solenoiden (och hydraulventilen) när det inte finns något oljetryck. När bilen rullat en liten bit byggs trycket upp och då orkar inte solenoiden men när bilen stått stilla en stund sjunker trycket och då verkar det fungera när man testar.

Jag vill inte köpa en ny solenoid på vinst och förlust utan skulle gärna vilja ha lite stöd för min teori av expertisen på forumet.

Jag har testat med ett annat relä, kablaget verkar OK och brytaren för fyrans växel likaså.

Mvh
Stefan
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 D

Post by Lars Bd »

Öppna solenoiden och mät upp lindningarna var för sig. Den är enkel att öppna, ta bort gummikåpan och 2 små muttrar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 D

Post by QV »

min minnesbild säger att det är 8 ampere förbrukning på drag+håll lindning men endast 1 på hållindning.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 D

Post by Lars Bd »

Det stämmer nog men med solenoiden på plats har man endast bråkdelar av en sekund på sig att mäta upp strömförbrukningen på draglindningen. Efter den korta tiden har ankaret gått i ändläge, kretsen har brutits och hållindningen är ensam förbrukare. Med lös solenoid då inte ankaret är på plats och kan bryta något går det att mäta summan av strömförbrukningen på drag och hållkrets.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: M41 D

Post by Stefan L »

Tack för svar. Jag ska titta på det i helgen och försöka mäta lite. Har man tur så kanske det bara är brytaren för dragkretsen som fastnat i öppet läge så man slipper att byta solenoiden.

/Stefan
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: M41 D

Post by Stefan L »

Då har jag kostaterat att det är solenoiden som är kass. Den lilla brytaren och alla lödningar osv ser fina ut men jag mäter ca 11 ohm på solenoiden oavsett brytaren är stängd eller öppen. Med brytaren stängd så borde motståndet vara ca 1 ohm. 11 ohm verkar ju rimligt för hållkretsen så det måste vara avbrott i dragkretsen. Jag har beställt en ny solenoid men det gäller att se upp på priset... Den finns att köpa i Sverige hos VP, CVI, Motoroldies samt GCP och är hos alla prissatt strax under tusenlappen, hos en av dem dock exkl. moms... Nu är ju OD'n av Engelskt ursprung så jag kollade även där och hittade den till under halva priset inkl. frakt: http://www.ebay.com/itm/NEW-VOLVO-AMAZO ... 5d4f277900" onclick="window.open(this.href);return false;

Normalt sett vill jag gärna gynna de svenska handlarna som håller delar till våra gamla bilar men nu tyckte jag att det skiljde allt för mycket i pris.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 D

Post by QV »

Jag har ju handlat en del förbrukningsmateriel och reservdelar på MG owner och Moss. Kan vara lite besvärligt att hitta "rätt" MG i listorna men produkten passar eftersom denna OD också satt på dessa bilar. Priset är ju också trevligt i UK.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply