Missljud från växellåda?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
dachwald
Posts: 12
Joined: Tue Jan 08, 2013 9:27 pm

Missljud från växellåda?

Post by dachwald »

Hej jag är i desperat behov av hjälp med min köra Amazon från 1965. Har renoverat nu två somrar och sjukt peppad på att köra. Körde ner från Umeå till stockholm för ca en månad sen utan direkta problem. Det sjöng lite från lådan eller bakaxeln. Spelade ingen roll vilken växel jag körde på. Dock när man gasade sjön det lite mer. Jag har två problem nu. Dels startar den ej utan startgas men när den väl är varm går den helt ok. Lite ojämn tomgång. Har bytt bränslepump utan resultat. Nya tändstift och kablar sitter samt rotor. Tändningen ställdes för ett år sedan och gick bra då sen har den bara stått i kallgarage. Nu igår när jag skulle köra så började bilen leva om efter ca 2 km. Vid högre hastighet blev ljudet högre. Tomgång är den tyst. Kopplar man så låter den ändå. Dock blir den lite tystare när man håller jämn gas på låga varv när man kör men den låter ändå. Ljudet blev bara högre och högre så jag vände om. Svårt att avgöra vars det kommer från när man kör men låter som motorrummet eller under typ växellåda. Ljudet kan beskrivas som om man håller en penna emot en fläkt. Snälla hjälp mig så jag kan åka ut på vägarna igen!

Vänligen / David
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Missljud från växellåda?

Post by olleholm »

Kolla lagren i bakaxeln, på min 58a,när frugan och var ut och körde,vände hon på huvudet,och frågade om jag har en motor där bak också,på vänstra sidan var lagret slut.
dachwald
Posts: 12
Joined: Tue Jan 08, 2013 9:27 pm

Re: Missljud från växellåda?

Post by dachwald »

Okej men ljudet kommer inte från bakaxeln. Fast iofs är det svårt att höra. Hur kollade du det? Glapp? Plockade du lös bakaxeln för att kolla?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Missljud från växellåda?

Post by QV »

dachwald wrote: Det sjöng lite från lådan eller bakaxeln. Spelade ingen roll vilken växel jag körde på.
Förmodar att du har en M40 monterad i bilen (alltså inte M41)
En M40 "kopplar ur" bottenstocken vid 4ans växel.

Nu brukar iockförsig in och utgående lager vara kass på en M40 men belastningen på lagerna är minimal om man kopplar ur.

Min gissning ligger på bakaxel.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Missljud från växellåda?

Post by Arne »

Det kan även vara idé att kolla stödlagret i mellanaxeln innan du river ner bakaxeln.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Missljud från växellåda?

Post by Lars Bd »

Ingående lager i växellådan får missljud kopplade till motorvarvet, utgående lager samt stödlager och bakväxellager är hastighetsberoende. Hjullagren är också hastighetsberoende men förändrar ljudet vid kraftiga svängar då belastning och varvtal ändras vid inner respektive ytterkurva med oförändrat motorvarv.
Pallar man upp bilen på ett säkert sätt kan man köra bilen stillastående och komma åt att lyssna på lagren med en tumstock i örat och på så sätt felsöka.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply