5 vxl låda i Amazon?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

5 vxl låda i Amazon?

Post by Hans-Örjan »

Hej.
Som ny här, med ett nyvaknat sug efter en Amazon, surrar en del frågor i huvudet.
En av dem är:

Kan man (jag) byta till den senare 5-vxl lådan? Jag skulle vilja behålla den långa spaken, är detta möjligt?


/ Hans-Örjan
/ Hans-Örjan
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by A-masen »

Byta kan man säkert göra, men det kanske (?) krävs lite plåtslageri. En 5-växlad låda M47, är en ½ gång längre än en M40, (4-växlad). En 4-växlad med elmanövrerad Overdrive, M46 är nästan dubbelt så lång som en M40. Om inte annat så måste du flytta växellådsfästet och byta kardanaxlar.

För mig, som inte har gjort något sådant här, låter det inte så troligt att du kan använda den långa spaken då backspärren är helt olika mellan M40 och M47. Vi lämnar frågan vidare till dom som har erfarenhet. :roll:
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by Hans-Örjan »

Tack, min vän.
Med hänsyn tagen till att jag de senaste 10 åren mestadels jobbat med luftkylda VW's anser jag att frågan är besvarad:
"Nej, det kan du(!) inte"

Å andra sidan, allt går utom att lugga en flintskallig. Det har min bror sagt mig. :-)
/ Hans-Örjan
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by Arne »

Allting går, men det krävs jättemycket arbete för att genomföra detta. Då är det enklare att sätta i en M41 växellåda för då behöver man inte bygga om halva bilen för att få det till att passa.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by Lars Bd »

Frågan är dessutom varför man ska använda den 5-växlade lådan som inte reducerar varvtalet lika mycket som M41:an?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by A-masen »

Det är läge för den här bilden:

Image

Den lär ha några brister eller vara ofullständig, men utväxlingarna framgår.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by Blomquist »

Hans-Örjan; du har förstått att det fanns 5-växlade lådor till Amazon eller?
Då får du ju 5 växlar och lång spak.
210 -64, 223 -68
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by Hans-Örjan »

Blomquist: Nej, det finns mkt jag inte förstått ...
Jag har gjort nypremiär i Amazon-världen. Senast jag hade en, en -64, var..... tja, runt30 år sedan..
Så jag har MYCKET att lära! Och gör det gärna här :)
/ Hans-Örjan
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by Hans-Örjan »

Dagens lärdom: det är kanske en M41 jag eg vill ha.

Tack, Masen!!!
/ Hans-Örjan
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by QV »

Jag är av den inställningen att om man renoverar en äldre bil så monterar man en överväxellåda oavsett om bilen hade det eller inte.
Enda undantagen är om man gör en strikt originalrenovering eller kör under 100 mil om året.

Det finns många synpunkter om vilken M41 man skall ha men jag förespråkar

M41 typ J

+ Fungerar utmärkt till otrimmad B18 och 4:10 utväxlingen i bakaxeln
+ Den är starkare (mer hållbar)
+ Mindre (inget) strul med solonoiden
- medbringaren kan vara svår att hitta beg (finns nya att köpa)
- Hastighetsmätardrevet kan vara "svårt" att hitta beroende på vilken utväxling du har på bakaxeln
- Ger något högre motorvarv än D typen
- är inte "original" på äldre Amazoner (äldre än 67-68 men det är mera än gissnig måste kollas upp)

När det gäller Typ D så är det bara att vända på alla argument.
Jag har haft båda typerna och tänker inte byta tillbaka.
Vill man få det lägre motorvarvet så rekomenderar jag att man ändrar utväxling i bakaxeln. Mycket mera jobb men bättre.

Original har man 4:56 med överväxel men jag förespråkar 4:10, man kan då hålla "motorvägstempo" utan att motorljudet "stör" endast vind och däckljud är markanta i kupen.

/Jan

För det blir en del motorväg för mig....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by Arne »

Ska man byta bakaxelutväxling ska man ha en -67:a eller nyare med M30 (1030) bakaxel, för då finns det gott om drevsatser att tillgå. De tidiga Amazonerna med M27 bakaxel går inte att dreva om pga brist på drevsatser.(Vissa sena -66:or fanns med M30 bakaxel och den gamla upphängningen).
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by A-masen »

Här finns gott om olika utväxlingar: http://bakaxel.se/utvaxlingar-till-slutvaxel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilka som passar var vet jag inte, men vi går på Arnes anvisning. Annars vet nog firman som säljer dom.
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: 5 vxl låda i Amazon?

Post by Hans-Örjan »

Liten uppdatering, trots att inga STORA framsteg gjorts. Men, jag har iaf fått tag i en M41.

Just nu ligger den hos min bror i Växjö, och där kan den vila sig en stund till.
Dels har jag ingen kortare kardan, dels håller vi på med massive make over av
kök och badrum.

När det blir dags för byte kommer jag kanske (troligen) att återkomma här.
/ Hans-Örjan
Post Reply