Backljusomkopplare på växellåda

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Biskop Brask
Posts: 2
Joined: Wed Oct 21, 2015 9:05 pm

Backljusomkopplare på växellåda

Post by Biskop Brask »

Jag tycker det är hopplöst att komma åt skuvarna till kåpan för backljuskontakten. Backlyktorna vägrar lysa, men backreläet är OK likaså den svarta sladden till den här mekaniska mockapären. Så felet ligger i den! :cry:

Tyvärr tar varken verkstadshandböcker eller Haynes "Volvo 120 & 130" - bara det lilla fotot 5.6a, sid. 105 - upp just denna lilla mekaniska detalj och hur du ska "kriga" med den. Hur tusan kan DEN "glömmas" bort?

Nåväl, har någon tips eller erfarenheter från att pilla med backljusomkopplaren på växellådan?? Utan att behöva montera ned växellådan!

Jag vore mer än tacksam för råd... Har en Amazon -69 med B20-motor och en vanlig växellåda M40.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Post by Arne »

Den sitter på två stjärnskruvar. Med en stubbmejel eller bits borde du få loss denna kåpa som täcker skiftgafflarna. Sen du plockat ner denna kåpa så kan du pilla dit den nya backljusströmbrytaren, det brukar var fjädern somligger an mot skiftgaffeln som brukar gå av.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Post by QV »

Från 69'an gröna häfte om växellådor.

Image

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Biskop Brask
Posts: 2
Joined: Wed Oct 21, 2015 9:05 pm

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Post by Biskop Brask »

Tack och bock för den utmärkta informationen! Den var till stor hjälp och nu har jag fått ordning på backljuset. :-)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Post by A-masen »

När jag ser den här bilden och TS säger att det är trångt, tänker jag att man kunde passa på att byta skruvarna till Torx-skruvar. Ett Torx-bits i ett litet spärrskaft, 1/4" gör det lättare att jobba med sådana här trånga lägen i framtiden. Krysspår är ju koniska och "lyfter upp" en mejsel eller bits när man kommer till en viss (okänd) gräns i vridmomentet. Risken för sådant är mindre med Torx.
Men man kanske bara behöver öppna det här locket en gång?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Post by QV »

med M40 (och inte stora medbringaren) ser jag ingen anledning till att modifiera skruvarna.
Vet man hur det ser ut så är det "inte så farligt" :lol:

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Re: Backljusomkopplare på växellåda

Post by Pingvald Knäcke »

Jag hade ett litet glatt h€lvte med de förbenade kryss-skruvarna. Kanske jag skulle passat på att byta ut dem... Nåja, i mitt fall berodde det slocknade backljuset på en brusten fjäder. Lyckades hitta ett "hemskt" icke-orginal på mitt jobb. Det fungerar, men hur länge? :lol:
Amazon - for life.
Post Reply