M40 renovering

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

M40 renovering

Post by cheva1987 »

Hejsan håller på att renovera min m40 låda.
Har lite frågor om nån kan svara?
Främre axeln som är delad med bakre går de o få tag på kullager istället för nållager? de är den delen där ingående axel är för lamellen.
Om inte någon som kan länka till nållagren o artikelnrImage
Sen bottenstocken har ja kollat inge onormalt slitage allt ser jätte fint ut o inga matta ytor.
Istället för nållager där finns de o tillgå så man får kullager?
Image
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M40 renovering

Post by Lars Bd »

Det finns inte plats för kullager som dessutom har avsevärt sämre bärförmåga än nållagren. Rullarna finns att beställa hos företag som säljer lager t.ex. Tools Momentum eller Nomo kullager billigare än hos de vanliga reservdelsfirmorna (SVIS, VP Autoparts, CVI). Det finns förmodligen även många andra firmor att välja på.
Anledningen till den sämre bärförmågan är att en kula i teorin har en kontaktpunkt stor (liten) som en nålspets medan rullens kontaktyta är lika lång som rullen (dock fortfarande bred som en nålspets) och därför bär en större last utan att haverera.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

Re: M40 renovering

Post by cheva1987 »

Oki så jag kan ta med mig delarna sen åka till nån av firmorna i stan så får dom mäta för ja pallar inte o plocka i lösa nålar då e de bättre med färdiga nålrullar :) är sådana rullar ja vill ha tag på istället för lösa nålar
Image
Men vilken typ ska man ha av lager?
TYP: HK
TYP: TA
TYP: NK
TYP: NKI
TYP: BK
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M40 renovering

Post by Lars Bd »

Du ska ha lösa nålar/rullar inget annat får plats och de du länkar till innehåller färre rullar med mindre diameter och därmed sämre bärighet vid samma inbyggnadsmått. Enda möjligheten om du ska ha kompletta nållager är att modifiera bottenstock och ingående axel till ett större inbyggnadsmått.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

Re: M40 renovering

Post by cheva1987 »

oki kan du posta en bild på vad du menar skulle underlätta :)
Eller är de sånt lagar
Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: M40 renovering

Post by Arne »

Nej, det ska vara lösa rullar utan hållare som du monterar i läget med hjälp av fett så de sitter kvar. Det sitter även kopparbrickor mellan växellådshuset och drevsatsen. Du måste nog ha en sprängskiss för att se hur det ser ut.
AVG
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

Re: M40 renovering

Post by cheva1987 »

Hej tack nu har ja sprängskiss. Vet ni nå bra fett som är klibbig som man kan använda :)
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: M40 renovering

Post by Per M »

Vanligt universalfett går jätte bra, det är lättare att sätta ihop bottenstocken med nållagrena med det special verktyg som är till för just montering av bottenstocken. men byt alla nållager till nya, om dom nya har samma kvalitet när du ändå har isär lådan det är min åsikt .
Det är oftast dom stora kullagren i lådan som är slut när det börjar bli lager ljud min åsikt. Om lådan är körd med olja i dvs..

//Per M
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M40 renovering

Post by QV »

Nålarna skall bytas till nya eftersom det är brist på bra bottenstockar.
En "dålig" bottenstock är matt i ytan (en påbörjad "pitting") där nålarna ligger
Har för mig det var det bakre lagerytan som ger sig först.
På de M40 jag har fått renoverade så har de alltid bytt kullagerna så taget från minnet är det 42 tunna nålar 7 tjocka nålar och 2 kullager som är "grundkitett" i renoveringen förutom packningar. 1000:- gick materialet på sista gången för många år sedan.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply