vridmoment i B23

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Rosten1000
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 21, 2015 10:22 am

vridmoment i B23

Inlägg av Rosten1000 » lör dec 12, 2015 10:33 pm

Sonen har fått en amazonkaross med axlar. Skulle tydligen ha blivit en rallybil en gång i tiden så allt onödigt slängdes. Sen tröttnade man.
Sonen vill stoppa i B23 nu i vinter för att ha en lämplig 18-årsbil. Men som jag har förstått så verkar vridmomentet vara ett problem. Bilen är idag regad för 150hk med skivor fram. Men vilken B23a har ett vridmoment under 196nm? Och i modeller och årsmodeller sitter dom motorerna i.

A-masen
Inlägg: 1838
Blev medlem: tor jan 12, 2006 4:55 pm
Ort: Sverige

Re: vridmoment i B23

Inlägg av A-masen » sön dec 13, 2015 8:30 pm

Det svåra i din fråga är väl att det finns flera varianter på motorerna, så det är inte så lätt att besvara. Här är dock en sida med några olika uppgifter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740
Men den handlar om 740 och då blir det ju en begränsning i tiden. Och även en modellbegränsning. Så det är nog enklare om du har "bud" på en speciell motor och fråga sig: Vad har den för vridmoment, passar den eller inte?

Min fundering: Tänk på att 740 och senare har fördelaren i en förlängning på kamaxeln. Det kräver extra utrymme bakåt i motorrummet. Jag vet inte hur det är i en Volvo Amazon, men i en 240 går det inte. 240 har alltid fördelaren i motorblocket.

Per M
Inlägg: 93
Blev medlem: tis dec 20, 2011 8:44 pm

Re: vridmoment i B23

Inlägg av Per M » sön dec 13, 2015 9:26 pm

B23 fanns mellan åren 79-84 och B230 fanns 1985-1998 230motorn har andra kolvar,stakar ,vev,lagring, även kallad lågfriktionsmotorn när den kom, ej att blanda ihop med B23an.

B23A förgasare, brytare satt i 240 dl o gl
B23E mekaniskinsprutare, tändning brytare/hallgivare satt i 240 gle o glt 79-84
B23ET mekaniskinsprutare, med turbo, elektronisk tändnig (hallgivare) satt i (240 turbo) ej 81-84 då satt det b21et (osäker -85)
men i tidiga 760 turbo 82-84 satt den.

Är din bil reggad för 150hk borde det gå att ha en B23E som är på 129-136hk beroende på var man läser årsmodell mm. fanns med olika kammar.
Turbon motorn är på 155hk i b23et i 240in mod utan intercooler

Det står motor utbytt i dina reg papper el? och kw ?
//Per M
Senast redigerad av 1 Per M, redigerad totalt 0 gånger.

Arne
Inlägg: 1861
Blev medlem: lör feb 14, 2004 1:24 am
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: vridmoment i B23

Inlägg av Arne » mån dec 14, 2015 9:53 am

Man kan välja B21 eller B200 så får man lägre vridmoment, hur mycket lägre vet jag inte.
AVG

Rosten1000
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 21, 2015 10:22 am

Re: vridmoment i B23

Inlägg av Rosten1000 » mån dec 14, 2015 11:10 am

Det står inte motorn utbytt utan att motorn är trimmad.

Användarvisningsbild
QV
Inlägg: 4741
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: vridmoment i B23

Inlägg av QV » tis dec 15, 2015 11:10 pm

Nu har jag inte gjort detta men skall man ha dit 240 kardan så kommer man inte in i tunneln med stora medbringaren.
Sedan åker man väll på att moda torpedväggen också.
+ egna motorfästen osv. är det inte något med framvangsbalken som skall kapas också?

Enklast men kanske inte billigast är nog en B20 om man nu inte gillar att spendera tid och pengar i garaget
vilket inte är fel :D

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Skriv svar