Påstående om M31 sant el falskt ?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Per M »

Det påstås att det tillverkades och såldes detta antal amazoner med just M31 lådan. (i en renoveringstråd på garaget där det renoveras en 61a)
(inlägget man kan läsa det i är nr: 1258)

Antal tillverkade bilar, färgkod 67 ( Skifferblå) 784 st
Antal tillverkade bilar, färgkod 19 ( Svart) 326 st
Antal tillverkade bilar, färgkod 50 ( Gråbeige med svart tak) 8 st
Antal tillverkade bilar, färgkod 51 (Körsbärsröd med gråbeige tak) 1 st
Antal tillverkade bilar, färgkod 54 ( Midnattsblå med gråbeige tak) 1 st
Totalt 1120 st

jag har inte läst eller hört något om den infon förut iaf.

//Per M
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Lars Bd »

Det är ingen tvivel om att M31 fanns på Amazon sista B16 året däremot är det mycket ovanligare med M41 i kombination med B16 som också är bekräftat av Volvo.
Angående tillverkningssiffrorna är det intressant att få reda på hur de siffrorna har kommit fram.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Per M »

Ja jag vet att m31 fanns monterade på 61or, Men det var just hur tillverkningsuppgifterna kommit fram? och hur tillförlitliga dom är?

//Per M
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Lars Bd »

Förmodligen är de lika exakta som 123GT siffrorna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Fredrik Lofter »

Förmodligen ganska exakta då de påstås komma från Volvos leveransböcker. En herr Bengt Andersson renoverade på 1990-talet en skifferblå 1961 Amazon 121 med M31, blev sådär djupt engagerad som bara Amazonentusiaster kan bli, kontaktade Volvo och fick tillgång till arkivet. Han sammanställde där siffrorna ovan för modellåret 1961 och bilar med överväxel (M31 och M41). Jag fick hans sammanställning i form av Excelfiler i september och den handfull 1961 122S med M41 jag lyckats få bekräftade av Volvo innan fanns bland de totalt 199st som Volvo tillverkade. Herr Andersson sålde så småningom sin Amazon men den återfinns numera i synnerligen goda händer.

Jag bedömer uppgifterna som klart trovärdiga.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Lars Bd »

Med den bakgrunden på siffrorna steg de betydligt i trovärdighet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Per M »

Det var ett sådant svar jag ville ha tack Fredrik.

Men det finns fortfarande frågetecken, var det totalt tillverkade eller antal som är/blev sålda i sverige? av just m31/m41 på 61or.

Lars BD. Angående GT uppgifterna samt antal innegistrerade amazoner i övrigt nerbrytet på modell nivå åren 65-70 så kommer jag skicka de uppgifter jag har till Fredrik och Karl-erik
jag tycker dom uppgifterna är trovärdiga och intressanta även om dom inte bevisar hur många GT som produserades i leveransböckerna totalt i världen men dom bevisar hur många som innregistrerades i sverige under perioden 66-70 alltså innregistrerades inte kontrollbesiktades.

Alla uppgifter är av intresse bra man kan få någon källa att verifera med speciellt när nya fakta inte dyker upp så ofta !.

sen är frågan om folk vill dela med sej om vad dom vet eller ej för att hjälpa likasinnade inom ämnet Volvo Amazon... fakta är fakta ! sen ska man kunna bevisa eller verifiera eller dementera fakta



//Per M
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Fredrik Lofter »

MR:Amazon wrote:Men det finns fortfarande frågetecken, var det totalt tillverkade eller antal som är/blev sålda i sverige? av just m31/m41 på 61or.
Siffrorna avser antal tillverkade, inte sålda. Totalt 1120st 12133 (varav de flesta gick till Danmark, tydligen) och 199st 12235 (samtliga höga ch.-nr., dvs sent under modellåret) av årsmodell 1961.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Per M »

Tack, det var mycket bra information och svar på frågorna.


//Per M
Benganv4
Posts: 1
Joined: Fri Jan 01, 2016 11:08 pm

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Benganv4 »

För att bringa ytterligare klarhet i detta så vill jag beskriva hur dessa uppgifter kommit fram. Under 90 talet skrev jag flera artiklar i Svenska Volvo PV klubbens tidning om Volvos tävlingshistoria, med tyngdpunkt på rally. Då kom jag i kontakt med Ulla Bergwall som då jobbade på Volvos historiska arkiv. Jag var där vid några tillfällen och letade bilder, plockade ut utdrag ur leveransböckerna på tävlingsbilar mm. När jag 2001 snubblade över en Amazon som idag går under namnet Ruth hade jag ingen aning om att det fanns B16 bilar med M31 låda. Bilen som var plåt och lackrenoverad inköptes, dock fanns en hel del brister på bilen, bland annat funkade inte OD lådan.

Under jobbet med bilen kom det även fram att det skull funnits ett fåtal B16 sport med M41 låda. Det blev mycket prat om detta med folk som vet mycket mer än jag om gamla Volvo. Detta resulterade att en morgon under hösten 2003 begav jag mig till Göteborg och ägnade en heldag och hitta P2133 och P12235 i leveransböckerna. Bilarna gjordes ju i serier mellan vissa chassienummer så jag fick gå igenom hela modellserien som jag har för mig var på ca 30 000 bilar. Resultatet blev de två filer som jag i höstas skickade till Fredrik och Ruths nuvarande ägare. Det kan givetvis finnas fel i dessa filer, men det var de bilar jag fann under en hektisk dag.

Tanken var att det skulle bli en fortsättning på detta jobb med att kolla distrikten på dessa bilar som finns i filen, alltså vilken återförsäljare de gick till. Även Volvos olika avdelningar finns som distrikt i leveransböckerna. Så blev någon bil kvar på Volvo som tjänstebil eller dylikt så finns det med. Tyvärr blev detta jobb aldrig gjort, ett par år efter jag sammanställde detta så stängde dåvarande ägaren Ford dörren till arkivet, det blev omöjligt i princip för alla att komma in där. De enda undantagen då var det två personer som jobbar med PV-Klubbens matrikel som tilläts komma in. Jag hade då inga uppdrag för PV klubben, eller någon annan Volvoklubb så jag kom inte in. Filerna blev då bara liggandes i min dator till jag skickade dem till två personer i höstas. Det var som jag ser det två personer som har intresse av dessa bilar, och jag hoppas att de kanske vill fortsätta jobbet. Nu har ju Volvo en ny ägare och även ny personal i historiska arkivet, så kanske finns det en chans att komma in nu igen. Själv har jag växlat spår och pysslar med bilar från Trollhättan nu, men intresset för både PV och Amazon finns givetvis kvar.

Med vänlig hälsning Bengan
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: Påstående om M31 sant el falskt ?

Post by Per M »

Stort tack till dej Bengan för att du delar med dej av din forskning och ditt engagemang

//Per M
Post Reply