Kopplingen dog under vintern

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Kopplingen dog under vintern

Post by Hans-Örjan »

Hej.
I höstas köpte jag en Amazon -64, och körde in den i garaget. Lite pyssel av och till har det blivit under vintern, men inget körande.
Döm om min förvåning när jag häromveckan skulle köra ut den på gårdsplan och då upptäckte att NäHää.... Någon frikoppling fanns det inte! :evil:

Under vintervilan i uppvärmt garage har kopplingen, som fungerade klanderfritt det lilla jag körde i höstas - något hundratal meter, plötsligt upphört att fungera.

Vad i hela glödheta h-e kan ha hänt??? :shock:
/ Hans-Örjan
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Lars Bd »

Det är inget unikt du råkat ut för, ibland händer det vid längre vila att lamellen fastnar i svänghjul eller tryckplatta. Om du startar med växel i och kör en stund med kopplingen nertryckt så släpper det nog. Man kan behöva belasta kopplingen genom att omväxlande gasa och bromsa, fortfarande med kopplingen nere.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Hans-Örjan »

Wow, snabbt svar... :D

Nu ska vi se om jag förstår dig korrekt:

* Jag ska starta med ettans växel i och kopplingspedalen... uppe? Dvs ryckstart?
* Därefter trampa ner kopplingspedalen, gasa lite...
* ...och sedan, med pedalen uppsläppt, köra lite till och omväxlande gasa på och bromsa in?

Ursäkta min förvirring :shock:
/ Hans-Örjan
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Lars Bd »

Lars Bd wrote: kör en stund med kopplingen nertryckt så släpper det nog
Grunden är att kopplingspedalen skall hållas nertryckt från det att du startar motorn tills kopplingen har släppt det vill säga under hela operationen med start broms gas broms gas........ Om man får kramp i benet efter "några timmar" kan man naturligtvis släppa upp pedalen och vila men då pedalen är uppe kommer inte kopplingen att släppa.

En förutsättning är naturligtvis att inte all vätska runnit ur hydrauliken eller att på senare modeller vajern har gått av.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Zappafan »

Var med om samma sak, men då hade min stått 7 år :| , men j.. vad den satt, höll på att ge upp men till slut så... tycks ha läst nånstans att orginalkoppling hade mer tendens att fastna än "aftermarket".. (eller om det var tvärtom..) är det ingen risk med kopplingslagret om man håller på för länge?
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by QV »

Så länge som min älskade sambo håller nere kopplingspedalen vid alla möjliga typer av stopp var dag är det nog inte många som klarar av....
Tryckplattan och uttrampningslagret rasade vid 20000 mil (själva kopplingslammelen var OK) så om ni håller nere pedalen i någon kvart eller så känns inte som något större problem.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Hans-Örjan »

Nu så! TACK!! Nu fattar jag hur du menar, Lars! :lol:
Det får bli en övning för helgen.

Tack ni övriga också :grin:
/ Hans-Örjan
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Hans-Örjan »

Long time passed.... Barnbarn och motorcyklande tar sin tid :mrgreen:

Nu har jag kommit underfund med att det är huvudcylindern som har sagt upp sig, Efter demonteringen kunde jag konstatera att tryckstången som sitter i kopplingspedalen helt och hålet saknar kontakt med om inte verkligheten så iaf tryckstången i cylinderloppet.

Aha! tänkte jag och googlade... utan att bli särdeles mycket klokare. Eftersom det finns renoveringssatser måste man ju kunna öppna huset. Men hur?
Den här bilden visar vad jag surrar om. http://www.cvi-automotive.se/images/2.1 ... -1968.jpeg

Men som sagt, hur öppnar jag huset? Bättre fråga innan jag våldar sönder något (ännu mera)... :shock:
/ Hans-Örjan
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Hans-Örjan »

TjoHoo !!! :lol: jag fattade hur!!

Under gummimuffen hittade jag låsringen, och när den väl var borta var det bara att dra isär, och upptäcka....

...att "tryckkolven" sitter som berget i loppet... :cry:

Nåja, lite WD40 och lite tid fixar säkert det. Eller inte. Jag återkommer i ärendet.

:-)
/ Hans-Örjan
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Arne »

Sätt i en fettnippel och pumpa ut kolven.
AVG
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Hans-Örjan »

Japp! :!: Swedol ska få chansen att leverera en fettnippel idag - eller kanske Mekonomen har en?
Frågan är om jag ska prova den gamla husmorskuren att låta hela huset ligga i diesel ett tag först?
Eller är det dåligt för materialet... :?:
/ Hans-Örjan
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by QV »

Jag hade mina kopplingsdetaljer liggandes i Diesel i några år utan att det gjorde någon som helst nytta...
Kanske RME diesel är bättre men då är det inger husmodersknep längre för då fann inte RME....

Fettnippel är grejen

Ta en lämplig bromrörsnippel som passar.
Gänga M6 (eller om det var M5)och dra fast nippeln.
Dunka in kolven i huvudcylindern i botten med en körnare eller motsvarande :D
Rensa ytterkant med fil papper kniv så det blir rent
Pumpa ut kolven med fett
När fettet smiter förbi upp i behållaren så får du bra ut kolven för hand.
Har du rengjort kanten för dåligt är det bara att slå in kolven igen och rengöra bättre...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by Hans-Örjan »

Per aspera ad astra. :mrgreen:

Nu är cylindern, efter att ha legat i Coca-Cola ett tag, kommen i delar. Kolven gick att trycka ut med fettsprutan,
slangen passar behändigt nog direkt i gängan för utgående rör. Allt är putsat och kollat,ochjag kan inte finna vare
sig porer eller repor i kolv eller hus. Så jag har satt ihop den igen, och den känns fungera fint i handen.

I veckan är tanken att återmontera den i bilen, och fylla med vätska. Visst är det samma vätska - "bromsolja" - som används
i bromssystemet? Planen är att fylla såväl rörlednng, cylinderhus och reservoar med hjälp av en 50 ml spruta,Förmodigen
måste jag försöka lufta nere vid slavcylindern...

Wish me luck...! :roll: :lol:
/ Hans-Örjan
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by A-masen »

Pelle Söderström som bygger sin 16-cylindriga motor talar sig varm för en rostlösningsolja som heter Caramba. (Passande namn i sammanhanget) Han är ju ingen tillfällighetsmekaniker precis. Han mäter och beräknar och provar och testar plus att han jobbar som någon sorts konstruktör.
Läs mer här: http://www.sweet16.se/
Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra. Det är förmodligen ett medel bland flera andra även om det sticker ut lite "längre" än dom andra.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kopplingen dog under vintern

Post by QV »

Ja det är samma men jag rekomenderar DOT5 (Silikon) istället för det vanliga DOT4

Finns en tråd om ämnet och nästa år skall jag efter 10 års brukande plocka ner systemet för kontroll.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply