Bakaxelglapp, ut och in vid bakhjulet

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Bakaxelglapp, ut och in vid bakhjulet

Post by amazon guy »

Hej,

Har vid den senaste besiktningen upptäckt att där är ung. 2-3 mm glapp ut och in på ena sidan av bakaxelen när man tar i bakhjulet, allt inkl. trumman rör sig ut och in. Är det normalt?

Försökte spänna centrummuttern, men det går inte mer. Har aldrig förut varit på en sån och skruvat med, så är nu rätt rådlös. Samtidigt vill jag heller inte börja pilla med nåt utan att veta åtminstone littegranna vad jag gör.

Kan någon belysa problemet?

Tack på förhand,
Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakaxelglapp, ut och in vid bakhjulet

Post by Lars Bd »

För att åtgärda glappet måste bromstrumman tas bort sedan ska glappet justeras bort genom att ändra schimsningen bakom bromsskölden. Storleken på glappet gör att man bör överväga att byta lägren i samband med justeringen. Läs gärna i verkstadshandboken, där står exakt hur det ska gå till. Boken finns att läsa/ladda ner på volvoamazonpictures.se under dokument-handböcker.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Bakaxelglapp, ut och in vid bakhjulet

Post by amazon guy »

Tack Lars, jätte snällt.....

Dennis
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bakaxelglapp, ut och in vid bakhjulet

Post by Per L »

Jag har nyligen gjort detta jobb på min P1800 -63 och instämmer i att en studie av verkstadshandboken är ett måste.
Dock var det två saker som jag inte riktigt förstod trots att jag läste denna:
- lagren sitter på en kona på drivaxlarna och dom sitter hårt fast. Dock lossnade dom rätt lätt om man slår dom (innerringen) åt rätt håll på axeln.
- shimsningen görs bara på höger sida. Det glapp man ställer in där fördelar sig sedan automatiskt mellan höger och vänster hjullager. Genom differentialen vilket jag inte förstod hur det kunde göra innan jag sett hur det ser ut där.

Plockar du bort drivaxlarna behöver du säkert byta både packboxen (innanför lagret) och filtringen (utanför lagret)

Har man otur kan det vara ett litet h-e att få loss bromstrummorna från drivaxlarna. Även dom sitter på en kona och en ordentlig avdragare är troligen ett måste. I verkstadshandboken över bromsar ser du hur en bra avdragare kan se ut. Finns att köpa på välsorterade biltillbehörsaffärer.
Tex här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017009/

Per L
Last edited by Per L on Sun May 29, 2016 10:48 am, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakaxelglapp, ut och in vid bakhjulet

Post by Lars Bd »

När man plockar isär såpass att hjulagren kommer fram ska de göras rent och fettas in med hjullagerfett. De är inte oljesmorda från bakaxeln utan liksom framhjulslagren fettsmorda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply