M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by MartinG »

Hej!

Jag har köpt en Amazon-66 med B18 och M40. Bilen såldes isärplockad "med alla delar" men så var det ju inte.

Står nu med en B18 med tomt svänghjul och en M40 med sprängkåpa och ett slitet urtrampningslager.

Jag undrar om ni som är Gurus på Amazon har kan hjälpa mig att finna det jag behöver på ex. VP-autoparts (de hade semester i tekniska supporten).

Jag har alltså:

Kopplingsmekanism till slavcylindern
Svänghjul på motorn
Sprängkåpa på lådan
Kopplingsgaffel.

Resten saknas, dvs koppling, trycklplatta, urtrampningslager, bult för att montera koppling på svänghjul, samt bult för sprängkåpan mot motorblocket, samt alla småskrtuvar från slavcylindern till kopplingsgaffeln. + monteringsdelaljer för fjäder och bult för kopplingsscylindrarnas fäste.

Man ska aldrig köpa en bil där "allt finns" har jag lärt med :lol:

Stort tack på förhand!
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by Nils Järnberg »

Var bor du? Jag har en sprillans ny lamell och tryckplatta.
Men jag orkar inte engagera mig att skicka.
Du får det för halva nypriset.
Äntligen med Amazon igen!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by Lars Bd »

Leta rätt på artikelnummren i reservdelskatalogen (finns som pdf på http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ger_sv.php samt http://www.gcp.se/katalog/modell/amazon/ ) och sök sedan på artikelnummret hos Autoparts. Funkar inte länkarna får du gå in på GCP eller Volvoamazonpictures och leta på katalogerna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by MartinG »

Stort tack för hjälpen!

Jag bor i Gävletrakten tyvärr, men tack för ett generöst erbjudande :)

Jag har räknat ut att jag behöver lamell, tryckplatta, urtrampningslager, returfjäder + fäste för denna och all bult så borde det fixa sig :)

Tänkte passa på och byta olja i lådan - har ni någon olja att rekommendera för just M40 ?
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by MartinG »

Nu har jag fått hem alla grejer.

Då jag inte demonterat detaljerna så vet jag inte hur de ska sitta- har ni några tips på hur man monterar allt rätt?

Och hur demonterar man urtrampningslagret? måste gaffeln bort?

Svänghjulet är ytrostigt, bör det göras renare innan?

Tack på förhand!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by QV »

urtrampningslagret skall glida på röret till ingående axeln på M40 lådan.
Om kopplinsarmen kan vara monterad eller ej kommer jag inte ihåg men klykan skall vara i bakkant av lagret (i U spåret).
Just där lammelnen ligger ann mot svänghjulet kan man ta bort den värsta rosten.

Glöm inte att byta lagret i vevaxen. Det lagret som växellådans ingående axel vilar i.
Det är ett standardlager men för den delen skulle jag undvika Biltemas (standard)lager....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by MartinG »

Tack Janne!

Är det detta lager du menar? http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... rtno=11145 Hur byter man det enklast?

Har fått bort rosten på svänghjulet, men noterade att styrstift för tryckplattan saknades. Är dem ett måste, och iså fall hur ska de monteras på bästa sätt? :)

Får inte bort kopplingsgaffeln, förstår att det är någon slags clips som ska demonteras. Några tips på hur man gör det (vill inte förstöra något)?

Ursäktar många frågor, men eftersom jag inte fått demontera grejerna själv är det bäst att fråga.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by Lars Bd »

Du måste nog ta bort svänghjulskåpan från växellådan först så går det att ta bort urtrampningslagret. Kopplingsgaffeln sitter med en skruv som om jag kommer ihåg rätt är gömd av växellådan.

Reservdelskatalogen visar sådana saker ganska tydligt och även verkstadshandböckerna brukar ha tydliga bilder på hur saker ser ut i genomskärning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by jånn »

Det finns två modeller av urtrampningslager. Båda finns hos VP.
Jag upptäckte den hårda vägen att det lägre och billigare urtrampningslagret inte passar till Amazoner med kopplingswire.
Du har ju en 66:a med hydraulisk koppling så det ska gå bra med det billigare.

//John
40 år med GT
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by Lars Bd »

Urtrampningslagrets längd beror på kopplingsfabrikat och inte årsmodell.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by QV »

MartinG wrote:Tack Janne!

Är det detta lager du menar? http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... rtno=11145 Hur byter man det enklast?
nej detta borde det vara http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... rtno=11009

sitter inpressat i vevaxeln. Om man inte får ur det med "pill" så behöver man en avdragare.
Vissa drar fast två skruvar i lagret mellan kulorna för att få ut lagret (har jag hört men inte provat)

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by Dimman »

Brukar få ut lagret med hjälp av en m6 bult med mutter och en kofot.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by jånn »

Man kan behöva slipa ner höjden på bultskallen för att den ska få plats innanför lagret.
40 år med GT
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by MartinG »

Tack hörni!

Har dock fått fel urtrampningslager två gånger nu. vilket är det jag bör ha?

har köpt kopplingssats http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=271263

MEN vilket urtrampingslager ska jag ha?

det gamla ser ut så här vad jag kan se (bilen en 66:a: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=181428 tror jag

Inget av dessa ser likadant ut:

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=380569 (för 67+)
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=672122 för B18B?

Vet ju dock inte vilket tryckplatta mitt gamla urtrampningslager var kompatibelt med eftersomd en inta fanns kvar.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by Lars Bd »

Kopplingen du länkar till är märkt Fichtel & Sachs brand, du ska då ha ett lager som är av samma fabrikat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply