M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by MartinG »

Lars Bd wrote:Kopplingen du länkar till är märkt Fichtel & Sachs brand, du ska då ha ett lager som är av samma fabrikat.
Tack!

Enl. VP autoparts ska jag ha lagret jag fick, men på påsen står det B18/B20 67+, (jag har en 66:a). betyder detta att någon årsmodellskillnad inte finns?

är alltså detta jag egentligen ska ha? http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=380569 trots att det står 67+
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by Lars Bd »

Köper du en ny koppling på CVI passar den från 62 till 78 ď.v.s på alla b18/20 samt några b21 detta bör innebära att inga skillader beroende på årsmodell finns. Satsen säljs utan lager men endast ett lager finns som anges passa till respektive fabrikat oavsett årsmodell. Däremot kan det vara så att just det lagret på VP som uppges passa 67- originalmonterades från 67, tidigare fanns inte solfjäderkopplingen utan det var en 3 armad koppling. Man kan ta en 62 års originalkoppling med lager och montera på en 78 och tvärt om så inga årsmodellsskillnader finns som styr vilken koppling som hör ihop med vilket urtrampningslager utan endast kopplingsfabrikatet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by MartinG »

Aha, ja då lär det vara Sachs till Sachs helt enkel, tack!

Nu har jag alla delar som behövs, blir till att montera i veckan så får vi se om hydrualiken är så välmående som den verkar.

Tack för all hjälp!
MartinG
Posts: 19
Joined: Thu Aug 11, 2016 10:57 am

Re: M40/B18 vad behövs i kopplingsväg?

Post by MartinG »

Motor å låda monterad, och kopplingen fungerar! Har inte hunnit starta ännu men inga missljud eller kärvande finns. Tack för all hjälp!
Post Reply