M41 typ J max vridmoment?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
per_122S
Posts: 4
Joined: Fri Nov 04, 2016 1:11 pm

M41 typ J max vridmoment?

Post by per_122S »

Hejsan!

Jag är ny här i forumet. Jag har försökt att leta så gott jag kan ... men har inte hittat rätt svar på min fråga:

Hur mycket vridmoment klarar M41 typ J? ... Och hela bakaxeln 1030?

Bilen de handlar om är en amazon från 1970.

Jag har läst nånstans att typ J klarar 270Nm (specification av laycock), men hur mycket klarar/tål M41 (alstså den "4-växlade delen" av hela lådan?)
Bakaxeln läser man alltid om at den inte klarar alt för mycket, men vet någon hur mycket?

tanken är att montera en motor som har runt 150 hästar och runt 250 max 260Nm, är det för mycket för en standard drivlina av en sen (sista årsmodell) amazon?

tack i förhand!!!!

hälsningar per
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 typ J max vridmoment?

Post by Lars Bd »

Varken låda eller bakaxel har några problem att hantera vridmomentet eller effekt i de siffror du anger, viewtopic.php?f=3&t=7154&start=15#p54062 Allt handlar om körstil, med starter på asfalt och maxvarv samt fotflytt sidledes från kopplingspedalen och dessutom 3 personer i baksätet finns ingen chans att det håller.
2 trådar om bakaxeln och bitvis växellåda.
viewtopic.php?f=16&t=8432
viewtopic.php?f=3&t=7154

Den äldre J-lådan (69-70) ansågs inte hålla för B20E som hade 120 hk och 167Nm, till 71 års modell var den förstärkt och dög då till 1800E samt 140GL. Välj alltså en M41 J av årsmodellerna 71-75 om möjligt. 164 hade också OD av j-typ även i kombination med B30E (230Nm) men en annan växellåda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
per_122S
Posts: 4
Joined: Fri Nov 04, 2016 1:11 pm

Re: M41 typ J max vridmoment?

Post by per_122S »

tack för svaret!

det visste jag faktist inte om, att det fanns även en udaterad/förstärkt J typ ... men kanske för att den aldrig var i amazonen ... ;) då måste jag kanske kolla lite nogrannare på lådan som jag har monterat på pärlan. hur ser man skilnaden på tidig och sen J-typ? är det samtidigt ochså förstärkt M41? (med det menar jag den "4-växlade-delen" av lådan)

tack för länkarna/tråderna.

då får jag prova. Denna vintern kommer jag att få klar plåt och lack, och kanske läga ner lite arbete på bromserna, Få se om tiden räcker att få in andra motorn eller om det projekt måste vänta till nästa vintern.

hälsnigar per
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 typ J max vridmoment?

Post by Lars Bd »

Den förstärkta M40 känns igen på en grövre axel för bottenstocken samma gäller för motsvarande del på M41 och gränsen går mellan 70 och 71 års modell utan undantag. Själva OD-enheten kan vara "samma" på samtliga M41 lådor. På 240 finns nyare och kanske starkare OD-klumpar som ska passa på M41. Hittar du ett stödlagergummi från 164 69:a kan du förmodligen använda den grövre kardanen som sitter i 140GL samt många 240.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 typ J max vridmoment?

Post by QV »

Den förstärkta M40 lådan känns väll igen på ett extra gjutförstärkning på utsidan.... om jag inte missminner mig.
Har själv en från 240 som satt med en B21 B23 (följde med ett udda svep för sneställd motor).

Min OD är renoverad med delar från 700 seriens turbo. Typ J var med upp till 960 om jag inte är felinformerad så den håller.

När det gäller 1030 och 1031 så är ingående axel kraftigare på 1031. Kan skilja något på drivaxlarna också.
1030 är bättre för det finns fler utväxlingar till den.

Typ J har två problem i en Amazon.
1 Om man har den klena kardan som sitter original på Amazon så är medbringaren till utgåendeaxeln från OD lite svår att hitta. Finns nya för 600.
2 4:10 och 4:56 är inga vanliga utväxlingar på en 240 så rätt drev i ODlådan för att erhålla korrekt hastighetsangivelse kan vara en utmaning.

Som vanligt får man ta alla information med en nypa salt, tills man själv har klarat av problemen.
Min låda hade 4:10 drevet och medbringaren fann jag på första försöket....

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
per_122S
Posts: 4
Joined: Fri Nov 04, 2016 1:11 pm

Re: M41 typ J max vridmoment?

Post by per_122S »

Tack så mycket för svarerna.

Om jag förståt rätt:
.) M41 J typ som sitter i min amazon just nu, som är troligen en tidig M41 (det är för kalt i garaget -> liger sjuk i huset ...), kommer kolla det senare, tål 260Nm/150hästar om man är lite försiktig och använder grejen mellan öronen när man kör. jag själv är ingen rejsare eller driftare, det gäller mera ljudet (V8) men kommer att vilja ha fullgas då och då ...
.) om jag ska/måste byta lådan så är det enklast att byta mot en sen M41 J typ.
.) Vad jag har läst i andra trådar så passar varken M45/M46 ... eller M400/M410 in i tunneln utan att svetsa om tunneln? (kopplingskopa måste jag bygga i alla fall för att det ska bli V8 ...) och man måste "ändra"/byta/bygga kadarnen.
.) bakaxeln vill jag helst inte byta (till 1031), såg "beskrivningen" hur andra har gjort, det blir för mycket jobb för mig ... då kommer jag någ fixa B20n som sitter i pärlan ...

tack så mycket!

mvh per
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 typ J max vridmoment?

Post by Lars Bd »

Kraftöverföringen håller om man har släppt upp kopplingen helt innan effekten nyttjas fullt ut. M400/410 har i princip samma inbyggnadsmått som M40 så den passar utan karossmodifieringar. M45 får nog också plats men växelspaken hamnar inte ens i närheten av hålet på kardantunneln.
Om jag kommer ihåg rätt så använde J Lundin originalaxeln i sin turbo och lustgaskonverterade Amazon som enligt honom gav långt över den effekt du siktar på, dock använde han en M400 låda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
per_122S
Posts: 4
Joined: Fri Nov 04, 2016 1:11 pm

Re: M41 typ J max vridmoment?

Post by per_122S »

ok. tack då förstår jag!

per
Post Reply