kugghjul till 220 hastighetsmättare

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
helsoffa2
Posts: 2
Joined: Mon Feb 27, 2017 7:27 pm

kugghjul till 220 hastighetsmättare

Post by helsoffa2 »

Hej!

Jag har en fråga för min far i Texas som kan inte svenska så bra som jag ;)

En 1966 Amazon 220 ES med en standard differential (4.55:1) har bytt växellåda någon gång i livet. Mekaniker har försummat att byta gula kugghjulen till blå, och därför är hastighetsmätare nu felaktig. Jag har nu köpt ett blåt kugghjul till honom som en 220 skulle ha, men är det så lätt att bara byta en för den andra? Ett har mer kuggar än det andra, och då kunde ett kugghjul har en större diameter. Finns det justering för det? Tänker jag för mycket på det här? Mikrofilmen hjälper inte. Jag vill bara inte ta ut växellådan ur en bruksbil som behöver köras dagligen när vi är har all information.

Tack,
Helsoffa2
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: kugghjul till 220 hastighetsmättare

Post by az123gt »

Det är samma diameter på gult, blått och grönt så det är bara att stoppa in det i hålet.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: kugghjul till 220 hastighetsmättare

Post by Lars Bd »

Normalt ska kugghjul med olika antal kuggar även ha olika diameter men man kan tillverka kugghjul för små eller för stora i förhållande till teoretisk diameter. Som az123gt skrev passar kugghjulen oavsett antal kuggar och utan justering av avståndet.
Du behöver inte ta ur växellåda för att byta drevet, ta bara bort låsskruven och dra ur hållaren med kugghjul. Byt och återmontera. Det kanske är lättare om man lossar hastighetsmätarvajern först.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kugghjul till 220 hastighetsmättare

Post by QV »

Till M40 och M41 typ D är det samma kugghjul.
Så om bytet från orginal M40 (för visst var det 4 växlat innan bytet) till någon av ovanstående växellådor så fungerar kugghjulet.
Monterar man däremot en M41 typ J så är det ett annat kugghjul som skall dit.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
helsoffa2
Posts: 2
Joined: Mon Feb 27, 2017 7:27 pm

Re: kugghjul till 220 hastighetsmättare

Post by helsoffa2 »

Tack så mycket för alla hjälp!
Post Reply