Centreringsverktyg - koppling

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Centreringsverktyg - koppling

Post by amazon guy »

Nån som vet vem säljer, eller var man kan få tag på det här verktyget? VP har ett, men det har 22 splines mot 10 tror jag på våra bilar och är avsett till betydligt senare bilar, Biltema har också ett eller ett par stycken som dock också ser ut att vara till moderna bilar?
Märkligt att inte VP som ändå har en sån enorm försäljning på gammel Volvodelar inte kan tillhandahålla en sån grej.

Har någon möjligen en sån original axelstump till salu istället? Eller kan låna ut den? Behöver den bara en gång......

Dennis
Last edited by amazon guy on Mon Apr 10, 2017 6:07 pm, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by Lars Bd »

Kan du få en tillverkad? Den behöver inga splines bara en rund axel passande i lamellen och lagret.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by jånn »

Ta ingående axel från en gammal växellåda.
40 år med GT
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by amazon guy »

jånn wrote: Mon Apr 10, 2017 12:08 pm Ta ingående axel från en gammal växellåda.
Det råkar inte vara så lätt nu för tiden att snubbla över en gammal Volvo låda, annars hade jag klippt till direkt förstås. Har du möjligtvis en?
Last edited by amazon guy on Tue Apr 11, 2017 8:14 am, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by amazon guy »

Lars Bd wrote: Mon Apr 10, 2017 4:57 am Kan du få en tillverkad? Den behöver inga splines bara en rund axel passande i lamellen och lagret.
Tack för tipset, får nog bli beredskapsplan.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by Per L »

Jag har aldrig använt något annat än verktyg liknande denna och det har fungerat bra
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024018/
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by TVR »

Senaste gångerna jag gjort det har jag använt en körnare som jag lindat tejp runt tills det blivit lämplig diameter. Aluminiumtejp är bättre än eltejp men det är inte så noga. Har i alla fall funkat bra på både Volvo, VW typ 1 och Mazda 13B. Det är inte rocket sience.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by rolwig »

Jag har gjort likadant fast med maskeringstejp på lämplig axel eller borr
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by QV »

Har både universal fråb Biltema och axelstump från M40 låda.
en axelstump gör ett bättre jobb. Det blir mindre tungt att få dit lådan efter.
Har gjort iordning en 3-4 st för en tänkt försäljning eftersm de går dyrt på tradera men vet inte riktigt vart jag har lagt dom....
Hur akut är det? Allt ligger packat någonstans i någon container eller i ladan.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by amazon guy »

Hej Jan,

Inte så blodigt, om 1-2 månader. Hör av dig.

Dennis
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by StefanM »

Jag har skruvat med bilar i trettio år och inte använt annat än en ficklampa i hålet. Det är enklare än man tror att se att det ligger okej med hjälp av skuggorna om vart annat. Nu har ju volvo ett riktigt kullager i veven så det gör ju saken lite tajtare men ja oftast går det bra.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by amazon guy »

StefanM wrote: Wed May 03, 2017 12:33 pm Jag har skruvat med bilar i trettio år och inte använt annat än en ficklampa i hålet. Det är enklare än man tror att se att det ligger okej med hjälp av skuggorna om vart annat. Nu har ju volvo ett riktigt kullager i veven så det gör ju saken lite tajtare men ja oftast går det bra.
Det må så vara, men jag är trött på att jämt improvisera utan vill helst göra saker och ting på sätt dom skall göras på, så slipper man ångra sig sen. Och just ett sånt här jobb kan man i efterhand ångra ganska djupt (med vibrationer i bilen) för att man inte använde dom enkla verktyg avsedda för det.

Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by Lars Bd »

Det enda som kan hända om man misslyckas med kopplingscentreringen är att lådan inte passar.
Centreringen görs endast för att kunna få lådan på plats och påverkar inget annat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by QV »

Det är riktigt och jag tycker mig ha märkt att lådan går på mycket lättare på motorn när man har använt ett "bra" centeringsverktyg.
Avsågade ingående växellådsaxlar är ett mycket bra ceteringsverktyg.

Har även centerat lamellen med ögonmått och skruvmejsel, fungerar det också men det går åt mera svära när lådan skall dit.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Centreringsverktyg - koppling

Post by amazon guy »

QV wrote: Sat May 06, 2017 11:20 pm Det är riktigt och jag tycker mig ha märkt att lådan går på mycket lättare på motorn när man har använt ett "bra" centeringsverktyg.
Avsågade ingående växellådsaxlar är ett mycket bra ceteringsverktyg.

Har även centerat lamellen med ögonmått och skruvmejsel, fungerar det också men det går åt mera svära när lådan skall dit.
P.S.

Eller låna, kommer bara behöva det en gång för den nya kopplingen kommer nog ganska garanterad hålla i alla fall mitt liv ut (är 68 nu).

Dennis
Post Reply