Page 2 of 2

Re: Centreringsverktyg - koppling

Posted: Thu Jun 08, 2017 7:07 pm
by Weber_b20
skruva bort kopplingskåpan från vxllådan, och använd hela lådan som centreringsverktyg..
gjort det ett par gånger! tungt o hålla lådan med en arm medans man drar åt skruvarna till tryckplattan med den andra. men det funkar faktiskt rätt hyggligt ;)

Re: Centreringsverktyg - koppling

Posted: Thu Jun 08, 2017 7:18 pm
by amazon guy
Weber_b20 wrote: Thu Jun 08, 2017 7:07 pm skruva bort kopplingskåpan från vxllådan, och använd hela lådan som centreringsverktyg..
gjort det ett par gånger! tungt o hålla lådan med en arm medans man drar åt skruvarna till tryckplattan med den andra. men det funkar faktiskt rätt hyggligt ;)
Tack för tipset, tänkte faktiskt på det alternativet med men skrämdes lite av just det faktum att behöva hålla lådan uppe med en hand samtidigt som man drar åt skruvarna till tryckplattan med den andra.

Dennis

Re: Centreringsverktyg - koppling

Posted: Thu Jun 08, 2017 10:21 pm
by Weber_b20
som sagt!! jag brukar tyvärr få göra så dom få gånger jag håller på med grovsplines..
inte bara amazon, satte dit en låda med grovsplines på 240in.. m45an är ännu jävligare o hålla i än m40in ;)

brukar kännas i ryggen nån dag efter..

Re: Centreringsverktyg - koppling

Posted: Fri Jun 09, 2017 9:24 pm
by QV
Har ingen ordning på sakerna förens nya maskinhallen har blivit inredd. Med massor med prylar överallt så blir det för mycket...

Re: Centreringsverktyg - koppling

Posted: Sun Jun 11, 2017 9:46 am
by amazon guy
brukar kännas i ryggen nån dag efter..
[/quote]

Det är bara det att min rygg är 68 år gammal nu, så inte mycket svängrum för "tunga" experiment..... :sad:

Re: Centreringsverktyg - koppling

Posted: Sun Jun 11, 2017 12:21 pm
by A-masen
En liten domkraft kostar ca 150 kr på bilprylvaruhusen. Den lyfter ett par ton. Vill man vara säker så gör man en sorts "hand" med 4 fingrar, ett X där man böjer upp ytterändarna som klor med avpassat mått. Då ligger växellådan kvar i handen. I centrum på den här handen svetsar man fast ett stålrör som passar att ställa på domkraftens pelare. Står man på ett golv räcker det väl med ett par 2" 4 under domkraften. Gärna med några stålrör under som en liten vagn. Står man på en smörjbrygga så får man nog bygga under lite mera.
En fördel med en hydraulisk domkraft är ju att den lyfter ganska sakta och måttligt. Man skall inte stressa när det gäller precision och ryggen är gammal. Jag vet, min rygg är äldre än din.

Jag är inte uppfinnare. För många år sedan jobbade jag i ett stort kommunalt bussgarage. Där hade man sådana här konstruktioner för att lyfta ner och upp växellådor på bussar. Och naturligtvis var det helt andra dimensioner på grejerna där. Och domkrafterna/hydraulkolvar satt som i traverser nere i smörjgroparna och gick på hjul utmed kanterna.

Re: Centreringsverktyg - koppling

Posted: Tue Jun 13, 2017 8:37 am
by amazon guy
A-masen wrote: Sun Jun 11, 2017 12:21 pm En liten domkraft kostar ca 150 kr på bilprylvaruhusen. Den lyfter ett par ton. Vill man vara säker så gör man en sorts "hand" med 4 fingrar, ett X där man böjer upp ytterändarna som klor med avpassat mått. Då ligger växellådan kvar i handen. I centrum på den här handen svetsar man fast ett stålrör som passar att ställa på domkraftens pelare. Står man på ett golv räcker det väl med ett par 2" 4 under domkraften. Gärna med några stålrör under som en liten vagn. Står man på en smörjbrygga så får man nog bygga under lite mera.
En fördel med en hydraulisk domkraft är ju att den lyfter ganska sakta och måttligt. Man skall inte stressa när det gäller precision och ryggen är gammal. Jag vet, min rygg är äldre än din.

Jag är inte uppfinnare. För många år sedan jobbade jag i ett stort kommunalt bussgarage. Där hade man sådana här konstruktioner för att lyfta ner och upp växellådor på bussar. Och naturligtvis var det helt andra dimensioner på grejerna där. Och domkrafterna/hydraulkolvar satt som i traverser nere i smörjgroparna och gick på hjul utmed kanterna.
Jag har förstås en hydrauldomkraft men i detta fall måste hela jobbet utföras på en förmiddag eller eftermiddag utan att något krånglar, för bilen, hel eller i delar, får inte stå kvar sen.
När jag för ett par år sedan bytte ut filtringen för packbox (växellådssidan), hade jag av någon anledning ett helsicke med att få tillbaka in lådan igen trots lånad centreringsverktyg (dock till modernare bilar) och domkraft och joxade med det i två eftermiddagar, någonting som aldrig hänt mig förr med andra kopplings eller urtrampnigslagerbyten.

Dennis