Smäller i bakaxeln

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Smäller i bakaxeln

Post by Gusten-37 »

Det är en amazon med speicer axel.Har haft den av och fått den kollad och den är ok.Har bytt kryss. i kadanaxeln, den är ok.
Problem. När jag startar och börja köra så smäller det hårt i bakaxeln bara en gång,stannar jag och startar på nytt då hörs det inget. Men tar jag och backar så då smäller det en gång där också . Så det hörs 1 gång när man ändrar färdriktning.Kan det ha något med krysskilarna i trumman att göra de ser bra ut.De skall väl ligga med fasen som är i en änden innåt och mot axeln.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Smäller i bakaxeln

Post by rolwig »

Hadde så på min, det var en bromstrumma som inte var ordentligt fast dragen på konan.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Smäller i bakaxeln

Post by Lars Bd »

Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Smäller i bakaxeln

Post by QV »

Har du vänt det bakre knutkorset rätt?

Det låter kanske som en dum fråga men den är relevant!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Smäller i bakaxeln

Post by Lars Bd »

Hur vänder man ett knutkors fel?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Smäller i bakaxeln

Post by jånn »

Jag tror han menar:
Om knuten i främre kardanaxeln inte är parallell med den främre knuten i den bakre axeln dvs den som sitter direkt bakom stödlagret blir det fel.
Det måste man vara noga med när man sätter ihop främre och bakre delen av axel vid montage.

Det blir obalans men jag vet inte om det ger knäppningar och smällar i själva bakaxeln.
40 år med GT
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Smäller i bakaxeln

Post by QV »

Nej det är inte det jag menar
Om man köper ett kuntkors som kan ha eller har en fettnippel så måste korset vändas så att fettnippeln pekar framåt.
Pekar den bakåt så tar knölen på korset i den ingående axel till bakaxeln och ger ett högt knäppande ljud när bakaxeln vrider sig i bussningarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply