Page 1 of 1

Kopplingsbyte på B20 ´69

Posted: Tue Aug 22, 2017 11:43 am
by amazon guy
Hej,

Skall snart byta koppling och för att säkra mig inför eventuella missar tänkte jag höra mig för om det är rätt monteringsordning på grejorna i bilden nedan.
Kopplingssatsen har legat länge och där fanns ingen manual till.

Dennis

Image

Re: Kopplingsbyte på B20 ´69

Posted: Tue Aug 22, 2017 3:07 pm
by Lars Bd
Det ser riktigt ut, vänder man lamellen fel tar den i eller ligger mycket nära skruvarna som håller svänghjulet.

Re: Kopplingsbyte på B20 ´69

Posted: Thu Aug 24, 2017 7:30 am
by jånn
Kolla urtrampningslagret. Det lärde jag mig den hårda vägen.
Jag bytte på en 69:a med vajer och då var urtrampningslagret för tunnt.
Det fungerar bara med hydraulisk koppling.
Det finns en högre variant. kolla på VP, motoroldies etc.

Re: Kopplingsbyte på B20 ´69

Posted: Thu Aug 24, 2017 9:20 am
by Lars Bd
Det finns 2 olika fabrikat på koppling som är originalmonterade (Borg & Beck eller Fichtel & Sachs) dessa har olika bygghöjd och därmed ska de ha olika höjd på urtrampningslagret, det har inget med vajer eller hydraulisk koppling att göra. En komplett koppling med tillhörande urtrampningslager passar alla B18 B20 och tidiga B21 från 62 till 78 års modell (PV Duett Amazon 140 och 240), kopplingens byggmått mellan svänghjul och kopplingsgaffeln är samma på alla dessa.

Re: Kopplingsbyte på B20 ´69

Posted: Mon Sep 11, 2017 4:33 pm
by amazon guy
Nu är allt bytt med Sachs koppling och tillhörande urtrampningslager förra vecka och allt funkar som det skall (hittills i alla fall).

Dennis