`69:ans utväxling?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

`69:ans utväxling?

Post by amazon guy »

Hej,

Efter alla årets reparationer, vårens joxande med servocylindern och sensommarens kopplingsbyte samt knutkors/lagerbyte på kardanen, har jag äntligen vågat mig på att köra lite mer och längre sträckor än vanligt med Amazonen, men upptäckte att det verkar saknas "5:e växel" menas på motorväg, bilen blir rätt högvarvad och bullrig redan vid 80-90 km i timmen. Kollade i instruktionsboken (den svagt blåaktiga på framsidans tryckmönster) som verkar vara rätt för min årsmodell och där står att klumpen bak skall ha utväxling 4,1:1, är inte det lite högt (siffermässigt) eller lågt på fackspråk för en 4-växlad bil?
Det blir ju knappast någon komfort att tala om vid körning på motorväg, eller skall det vara så?
Nu har jag i samband med kopplingsbyte och menas bilen var upppallad missat att kolla utväxlingen på bilen, men skall göra´t denna helg, dock såsom bilen känns borde utväxlingen motsvara den i instruktionsboken, men någon logik verkar det inte vara i det för minns fortfarande att 1969 hade man fortfarande 120 km/timme på många motorvägar och då borde bilarnas utväxling vara anpassad efter dåvarande hastighetsregler.

Eller om bakaxeln är bytt av någon under årens lopp? Får svar på det snart......

Någon som kan besvara detta?

Dennis
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: `69:ans utväxling?

Post by TVR »

Vad håller du för varvtal då?
Har du rätt däckdimension? Lägre profil än original gör att du får ännu lägre (numeriskt högre) utväxling.

Men, ja det brukar kunna låta en del. Det är inte för inte som överväxellådor är populära.
Jag körde min 69:a som bruksbil fram till ca 2001. Visst kunde man hålla 110 + km/h men helst inte en längre tid.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: `69:ans utväxling?

Post by Lars Bd »

1969 var folk vana att bilar väsnades och i Volvos 4 cylindriga personbilar var 4:10 den högsta utväxlingen som gick att få. Denna utväxling hängde med en bit in på 240 serien också. I dagens bilar är nog 4:10 däremot en orimligt låg utväxling.
Bakaxeln på din 69:a kan vara en Volvo 1030, Spicer/Dana eller Hayes, i samtliga dessa 3 passar utväxlingen från 240:s 1030 axel som finns med olika utväxlingar mellan 3,54 och 4:10 (eventuellt 4,56). En överväxel ger en helt ny och positiv körupplevelse.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: `69:ans utväxling?

Post by amazon guy »

TVR wrote: Thu Sep 21, 2017 3:48 pm Vad håller du för varvtal då?
Har du rätt däckdimension? Lägre profil än original gör att du får ännu lägre (numeriskt högre) utväxling.

Men, ja det brukar kunna låta en del. Det är inte för inte som överväxellådor är populära.
Jag körde min 69:a som bruksbil fram till ca 2001. Visst kunde man hålla 110 + km/h men helst inte en längre tid.
Hej,

Har ingen varvräknare i bilen så ingen aning. Däcken är 165-15, tror att dom är rätt.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: `69:ans utväxling?

Post by amazon guy »

Lars Bd wrote: Thu Sep 21, 2017 4:18 pm 1969 var folk vana att bilar väsnades och i Volvos 4 cylindriga personbilar var 4:10 den högsta utväxlingen som gick att få. Denna utväxling hängde med en bit in på 240 serien också. I dagens bilar är nog 4:10 däremot en orimligt låg utväxling.
Bakaxeln på din 69:a kan vara en Volvo 1030, Spicer/Dana eller Hayes, i samtliga dessa 3 passar utväxlingen från 240:s 1030 axel som finns med olika utväxlingar mellan 3,54 och 4:10 (eventuellt 4,56). En överväxel ger en helt ny och positiv körupplevelse.
Tyckte att jag sett en skitig plåtskylt nitat till bakaxeln, varför jag la märke till den var att den hängde lite upp i luften i ena ändan och bara på en nit.

Har haft en hel del Amazoner, PV och Duetter för sisådär 25-30 år sen (innan återfallet nu), men ingen av dom så vidd jag kan minnas kändes så här jobbig att köra i högre fart på motorväg.

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: `69:ans utväxling?

Post by QV »

på 50 talet när Amazonen vart utvecklad var en normal körsträcka för en dag 25 mil. Det tog alltså 2 dagar att åka ifrån Malmö till Stockholm med bil.

En Amazon är precis rätt för att åka på 4 i 50 på en grusväg.

Skall man köra mer än de "normala" 82 mil som en gammelbil rullar så monterar man en överväxel på bilen.
Även om hastigheten var 120 69 så kom ihåg att GT var en snabb vagn på autoban. När jag började köra bil 80 så gick det fort om man åkte 130-140... Då låg man alltid på omköring. I dag blir man omkörd.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: `69:ans utväxling?

Post by TVR »

amazon guy wrote: Thu Sep 21, 2017 4:52 pm Har haft en hel del Amazoner, PV och Duetter för sisådär 25-30 år sen (innan återfallet nu), men ingen av dom så vidd jag kan minnas kändes så här jobbig att köra i högre fart på motorväg.

Dennis
Jag tror tyvärr du minns fel. Duett har 4,56:1 i utväxling. PV har väl i bästa fall 4,10 tror jag. Det är surrigt att köra gammelbil i modernt tempo.
Toppfarten brukar ju vara max 160 km/h i en Amazon. För min bil med original B20 var inte begränsningen att orken tröt, det var pga att den inte varvade mer (i alla fall vågade jag inte varva mer för jag var rätt att stakarna skulle titta ut ur blocket).

Fast visst kan det ju vara bytt axel på din till en 4,56. Då blir det ju inte bättre.
Lösningen är nog att följa Lars Bd´s råd och antingen byta utväxling eller skaffa överväxel.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: `69:ans utväxling?

Post by Arne »

Du har antagligen en Dana Spicer axel som heter M30 med en 4,10:1 utväxling. Då har du ett varvtal på ca. 3500rpm vid 110 km/h.
Jag löste detta på min 123 GT med att ändra bakaxelutväxlingen till 3,31:1 och utan överväxel eftersom motorn kommer att ha högt vridmoment och det är inte bra för en överväxel. De vanliga utväxlingarna som finns är 3,15:1, 3,31:1, 3,54:1, 3,73:1, 3,94:1, 4,10:1 osv, men då kommer motorvavet att bli väldigt högt. Dessa utväxlingar finns på Volvo 240/260 och Volvo 740/760. Med Dana 1030 axel, dessa drevsatser passar rakt av på Amazon med M30 axel. Monterar du 3,31:1 eller 3,15:1 utväxling måste man svarva av lite på klumpen där kronhjulet sitter för att det inte ska ta i huset. Att tänka på är att detta passar inte på Amazoner som har M27 axel (före -67 års modell, vissa sena -66:or undantaget).

Olika utväxlingar hittar på: www.bakaxel.se
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: `69:ans utväxling?

Post by amazon guy »

TVR wrote: Thu Sep 21, 2017 8:06 pm
amazon guy wrote: Thu Sep 21, 2017 4:52 pm Har haft en hel del Amazoner, PV och Duetter för sisådär 25-30 år sen (innan återfallet nu), men ingen av dom så vidd jag kan minnas kändes så här jobbig att köra i högre fart på motorväg.

Dennis
Jag tror tyvärr du minns fel. Duett har 4,56:1 i utväxling. PV har väl i bästa fall 4,10 tror jag. Det är surrigt att köra gammelbil i modernt tempo.
Toppfarten brukar ju vara max 160 km/h i en Amazon. För min bil med original B20 var inte begränsningen att orken tröt, det var pga att den inte varvade mer (i alla fall vågade jag inte varva mer för jag var rätt att stakarna skulle titta ut ur blocket).

Fast visst kan det ju vara bytt axel på din till en 4,56. Då blir det ju inte bättre.
Lösningen är nog att följa Lars Bd´s råd och antingen byta utväxling eller skaffa överväxel.
Nja, inte säkert för minns t. ex. en Kombi från ´65 eller ´67 jag köpt av en som blev för gammal för bil, mycket möjligt att det var en ägare bil, som gick väldigt komfortabelt 160 som ingenting och där fanns fortfarande potential upp till säkert 180, men det vågade jag aldrig (gammal bil redan då trots allt), och bilen var helt original (ångrar än idag att jag sålde den). Samma med 3 st PV Sport jag haft, två 65:or och en 64:a och samma där, hur komfortabla som helst i höga hastigheter, också originalskick och inget ändrad.
Inte heller har jag något minne av någon särskild okomfortabilitet med dom yngre modeller Duetter jag haft, förutom ´54 pickupen förstås, som var 3-växlad med osynkad etta och B4b motor.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: `69:ans utväxling?

Post by amazon guy »

Arne wrote: Fri Sep 22, 2017 6:57 am Du har antagligen en Dana Spicer axel som heter M30 med en 4,10:1 utväxling. Då har du ett varvtal på ca. 3500rpm vid 110 km/h.
Jag löste detta på min 123 GT med att ändra bakaxelutväxlingen till 3,31:1 och utan överväxel eftersom motorn kommer att ha högt vridmoment och det är inte bra för en överväxel. De vanliga utväxlingarna som finns är 3,15:1, 3,31:1, 3,54:1, 3,73:1, 3,94:1, 4,10:1 osv, men då kommer motorvavet att bli väldigt högt. Dessa utväxlingar finns på Volvo 240/260 och Volvo 740/760. Med Dana 1030 axel, dessa drevsatser passar rakt av på Amazon med M30 axel. Monterar du 3,31:1 eller 3,15:1 utväxling måste man svarva av lite på klumpen där kronhjulet sitter för att det inte ska ta i huset. Att tänka på är att detta passar inte på Amazoner som har M27 axel (före -67 års modell, vissa sena -66:or undantaget).

Olika utväxlingar hittar på: www.bakaxel.se
Tack för tipsen. Kommer nu att kolla vad det egentligen sitter på för bakaxel så fort tillfället ges.
Vilken av dessa utväxlingar borde då ge mest komfort vid landsvägs/motorvägskörning på en ´69 med B20 motor, 3,15:1, 3,31:1, 3,54:1, 3,73:1, 3,94:1, 4,10:1, utan överväxel alltså? Bryr mig inte så mycket om att axa i korsningar eller dylikt för hade jag diggat det så hade jag skaffat en amerikansk muskelbil istället.

Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: `69:ans utväxling?

Post by Lars Bd »

amazon guy wrote: Thu Sep 21, 2017 4:52 pm Tyckte att jag sett en skitig plåtskylt nitat till bakaxeln
Då är det en Volvotillverkad axel (1030 där 10 betyder Volvotillverkad), har endast sett nitade skyltar på Volvos egna axlar.

3,15 ger lägst motorvarv men den blir då högt växlad på 1:an, kan du idag utan problem starta på 2:an vid alla tillfällen fungerar 3,15 men det är en ovanlig utväxling som endast fanns på 84 års modell av 240 med B21A och en M45WR låda där WR betyder wide range, Den lådan har en mycket låg 1:a och större steg mellan växlarna än en vanlig M45 som kompensation för den höga bakaxelutväxlingen. Både 3,15 och 3,31 är utväxlingar som inte finns till 30 axeln utan bara till 31 axeln och passar därför inte utan modifiering, skillnaden är större diameter på kronhjulet och även annat pinjonglager än på 30 axeln.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: `69:ans utväxling?

Post by Zappafan »

Men nog håller väl den kraftigare overdrivelådan rätt bra om du inte har mycket trim, ligger väl på 3400 i 120 kmh (GPS) (195/70/15) & kör om fler bilar än blir omkörd, tycker det funkar kanon...
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: `69:ans utväxling?

Post by QV »

Den kraftigare Jtypen satt ju även i 760 turbo kanske även i någon 9xxserie så nog håller den för en B20.

Det var dock ingen M40 framför då.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: `69:ans utväxling?

Post by TVR »

Kombi har ju 4,56:1 som slutväxel så den blir ganska surrig den med. Men sak samma hur dina gamla bilar var att köra, nu är det ju denna som gäller.

Hade det varit jag som skulle välja utväxling så hade jag kört på 3,73:1 och OD-låda. Då helst den senare varianten av låda som satt i 140. Då kan man hålla ut ganska länge på 4:an och sen ha OD:n som just en överväxel. Med 69:an standardslutväxel kör man i praktiken på 4:an redan i 50 km/h och det är inget vidare om man vill köra snabbare än 90.
Fast börja med att sätta i en varvräknare och se vad du faktiskt har för varvtal. Plus då givetvis kolla av vad det sitter för utväxling.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: `69:ans utväxling?

Post by A-masen »

Jag har en bild här, som jag inte minns varifrån den kommer. Men den kanske kan ge lite klarhet i det som är lite "dimmigt"?
Image
Eftersom Amazonforumets debattörer är lite tyngre kunskapare på området så kan ni ju rätta till det som eventuellt är fel, om det är så? Och då skriver man ju gärna en ny tabell och framförallt hoppar över detta med bruna spalter. Det är väldigt svårläst! Skriv den enbart med svarta bokstäver på vit botten. Då blir den mer lättläst.
Post Reply