Re: `69:ans utväxling?
Posted: Sat Sep 23, 2017 8:36 pm
Med hjälp av Johan Sjölinders excelark som du kan hitta här http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 har jag gjort dels hastighet/varvtal-tabell för M40 låda kombinerat med 4.56, 4.10 och 3,73 utväxling.
Plottade även hastighet/varv vid max acceleration genom växlarna för de olika utväxlingarna med maxvarv på dels 5000 och dels 6400 varv (nedanför). Jag vald 6400 för jag har nämligen ett minne av att det står i instruktionsboken att man inte varaktigt ska varva mer än 6400 rpm, fast det kan vara fel. I vilket fall är det inte troligt att någon med standard motor varvar särskilt mycket mer innan ventilerna släpper.
Med 4,10:1 i bakaxelutväxling håller man uppenbarligen ca 3500 rpm i 100 km/h. Med 3,73 sjunker det till strax över 3000. I 110 km/h ligger man på ca 3750 km/h med 4,10. Det lär inte vara komfortabelt!
Man kan givetvis roa sig med att lägga in även OD-lådan men det gjorde jag inte nu.
EDIT: fixade stavfel
Plottade även hastighet/varv vid max acceleration genom växlarna för de olika utväxlingarna med maxvarv på dels 5000 och dels 6400 varv (nedanför). Jag vald 6400 för jag har nämligen ett minne av att det står i instruktionsboken att man inte varaktigt ska varva mer än 6400 rpm, fast det kan vara fel. I vilket fall är det inte troligt att någon med standard motor varvar särskilt mycket mer innan ventilerna släpper.
Med 4,10:1 i bakaxelutväxling håller man uppenbarligen ca 3500 rpm i 100 km/h. Med 3,73 sjunker det till strax över 3000. I 110 km/h ligger man på ca 3750 km/h med 4,10. Det lär inte vara komfortabelt!
Man kan givetvis roa sig med att lägga in även OD-lådan men det gjorde jag inte nu.
EDIT: fixade stavfel