Page 2 of 2

Re: `69:ans utväxling?

Posted: Sat Sep 23, 2017 8:36 pm
by TVR
Med hjälp av Johan Sjölinders excelark som du kan hitta här http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 har jag gjort dels hastighet/varvtal-tabell för M40 låda kombinerat med 4.56, 4.10 och 3,73 utväxling.
Image

Plottade även hastighet/varv vid max acceleration genom växlarna för de olika utväxlingarna med maxvarv på dels 5000 och dels 6400 varv (nedanför). Jag vald 6400 för jag har nämligen ett minne av att det står i instruktionsboken att man inte varaktigt ska varva mer än 6400 rpm, fast det kan vara fel. I vilket fall är det inte troligt att någon med standard motor varvar särskilt mycket mer innan ventilerna släpper.
Image

Image


Med 4,10:1 i bakaxelutväxling håller man uppenbarligen ca 3500 rpm i 100 km/h. Med 3,73 sjunker det till strax över 3000. I 110 km/h ligger man på ca 3750 km/h med 4,10. Det lär inte vara komfortabelt!
Man kan givetvis roa sig med att lägga in även OD-lådan men det gjorde jag inte nu.

EDIT: fixade stavfel

Re: `69:ans utväxling?

Posted: Sun Sep 24, 2017 9:07 pm
by QV
A-masen wrote: Sat Sep 23, 2017 7:44 pm Jag har en bild här, som jag inte minns varifrån den kommer. Men den kanske kan ge lite klarhet i det som är lite "dimmigt"?
Image
Det man skall komma i håg är att Amazon med OD har 4:56 och inte 4:10 original.

Re: `69:ans utväxling?

Posted: Sun Sep 24, 2017 9:12 pm
by QV
TVR wrote: Sat Sep 23, 2017 8:36 pm Image
Tar man 4:10 axel och OD typ J (den starkare) så får man 37.16km/h vid 1000RPM på 4:an
2950 RPM vid 110km/h
Då hör man inte motorn för allt vindbrus och däcksljud.
Denna kombo kan även dra runt med en B18A

Re: `69:ans utväxling?

Posted: Mon Sep 25, 2017 9:00 pm
by amazon guy
Kom äntligen till skott med att kolla vad för typ av bakaxel det sitter på bilen och det är fabriksaxel 4,10:1.

Har hittills inte letat efter en annan, mer komfortabel utväxling och därmed vet ej hur svårt eller lätt det är att hitta en sådan, men efter tipsen här att döma så är dom axlarna svåra att komma över nu för tiden, så det blir väl och överväga att skaffa OD istället. Var egentligen den ursprungliga ideen, men härmades av en massa tvekande med att först skaffa ihopa alla grejor, montering, hur allt sitter ihop, hur det kommer att funka osv, osv, känns på nåt sätt lättare med att bara byta hela axeln tvärs över.

Image

Dennis

Re: `69:ans utväxling?

Posted: Tue Sep 26, 2017 9:22 pm
by QV
amazon guy wrote: Mon Sep 25, 2017 9:00 pm känns på nåt sätt lättare med att bara byta hela axeln tvärs över.
Men 4,10 är det lägsta som finns som "Amazon". skall man ha 3,73 så måste man bygga den.
Antingen byta utväxling i klumpen eller modifiera någon befintlig VOLVO axel till Amazonfästen.

Så OD är det "enklaste" om man inte är bra på bakaxlar.

En helrenovering av bakaxeln med tillhörande byte av utväxling kan bli billigare än OD ifall SVIS fortfarande renoverar dessa.
Gubbarna där börjar bli riktigt gamla nu.

Re: `69:ans utväxling?

Posted: Wed Sep 27, 2017 6:11 pm
by Lars Bd
4,10 är den högsta utväxlingen, 4,56 är den lägsta som finns original i Amazon.

Re: `69:ans utväxling?

Posted: Thu Oct 12, 2017 9:53 pm
by Per M
Vad står det för Part nr:26.... på axeln?

/Per M

Re: `69:ans utväxling?

Posted: Thu Oct 12, 2017 10:09 pm
by amazon guy
Per M wrote: Thu Oct 12, 2017 9:53 pm Vad står det för Part nr:26.... på axeln?

/Per M
Se i tidigare bild...
Dennis