Overdrive

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Overdrive

Post by paa »

Hej! Någon som vet vad detta är för låda?
Attachments
20180221_190903.jpg
20180221_190903.jpg (3.53 MiB) Viewed 7077 times
20180221_190744.jpg
20180221_190744.jpg (3.74 MiB) Viewed 7077 times
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive

Post by Lars Bd »

M41 D-typ 61-68. Det står diverse nummer på locket som syns på bild 2.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Overdrive

Post by paa »

Tyvärr är märkskylten så sliten så den går inte att tyda. Hur identifierar man en M41 låda? Fanns den bara ihop med overdrive?
//Pelle
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive

Post by Lars Bd »

M41 är en M40 anpassad för överväxel, Det som skiljer är längre utgående axel och annan bakre gavel/lagerhållare, högre oljenivå samt en brytare i locket som inte tillåter inkoppling av od på annan än högsta växeln. Med de delar du har och en M40 ska du kunna pussla ihop en låda men får lösa brytaren i locket på annat sätt eller skaffa brytare och nocken som påverkar brytaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Overdrive

Post by Zappafan »

Kanske kul att läsa....
Attachments
Overdrive i Volvo Amazon.pdf
(497.73 KiB) Downloaded 725 times
Amazon -66 overdrive
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Overdrive

Post by paa »

Tack! Jag behöver alltså skaffa en annan gavel? Kan man bedöma skicket på lådan innan montering? Jag har en 69a alltså B20 pratar vi ändå samma förutsättningar?
//Pelle
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive

Post by Lars Bd »

Gaveln har du redan, den sitter på axeln du visar på bild. Jag tror du kan ta valfri M40 låda och ersätta utgående axel och gavel med vad du har på bild, är dock inte helt säker på att det funkar med alla M40. Det kan finnas förbättringar i senare lådor som inte är kompatibla med din axel. Har du möjlighet är en M40 årsmodell 71 eller senare att föredra då den har en kraftigare lagring av bottenstocken, det är inte ovanligt att lådor -70 års modell inte går att fixa till p.g.a. bottenstockens lagring. Om du ska byta axel innebär det en fullständig demontering i minsta beståndsdel av M40 lådan och sedan ihopmontering till en M41.
Själva överväxeldelen kan man kolla men det betyder också i stort sett att granska varje enskild del för sig eller provkörning i bil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive

Post by QV »

Det du har är en OD typ D och min gissning är att "skarvdelen" i aluminium är 2 gen (av totalt 4 om jag inte har fel) vilket i sin tur indikerar att OD är rätt gammal. Har du tur så kommer den ifrån en B16 för de är så motorsvaga så där håller typ D. Skarvdelen i aluminium kan gå av i kraftiga gupp.

Det är mycket dyrt att köpa reservdelar till typ D OM du hittar dom!

Det finns ju två läger angående OD typ D eller typ J.
Jag håller på typ J

Så du måste kolla upp att din långa axel är till M40 och inte någon 3 växlad B16 låda.

Om du går vidare med renoveringen så har jag M40 axel och mellandel i järn.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Overdrive

Post by paa »

Tack för fin info, QV hur hur identifierar jag min axel?
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive

Post by Lars Bd »

Enligt http://volvo1800pictures.com/document/v ... 30_M40.pdf har M30 och M40 identisk utgående axel detta borde då även gälla för M31 och M41. Där framgår också att drevet som sitter på axeln du har är till 1:an på en 4 växlad låda (M41), det är alltså en skrotad M41 på bilden.
Angående D eller J-typ så är min erfarenhet efter många tusen mil med D-typ att det är inga problem med hållbarheten på D-typ. Påståendet grundar sig på test i Amazon med B18A/B/D samt B20E även 140 med B20B och E. Kombinationen Amazon B20E och D-typ kanske inte blev körd mer än 3-4000 mil men hälften av de milen fick lådan mycket stryk utan att protestera. Räknar man även in andras bilar jag monterat D-typ i borde det röra sig om upp till 40000 mil sammanlagt utan minsta antydan till haveri dock är det med 5-6 olika lådor i lika många bilar. Lådorna är även inskaffade för ca 30 år sedan och de kanske var i bättre skick än de som finns att hitta idag, kanske hade jag tur och fick lådor i bra skick.
På en B20 Amazon med 4,10 föredrar jag D-typ då den sänker varvat ca 5% mer än en J-typ detta kan dock vara en nackdel för motorsvagare bilar med effektkrävande extrautrustning (läs en 63:a med AC) eller om bakaxeln har en högre utväxling än originalets 4,10.

Börja med att plocka isär överväxeln och noga kontrollera den invändigt, du bör också granska lagringen av planethjulen då de är kanske svagaste punkten, låsstiftet ska tas bort och sedan ska axeln ur om det ska gå att göra en riktig kontroll. Om du inte hittar obotliga skador i överväxeln är det kanske värt att gå vidare med att bygga själva växellådan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive

Post by QV »

just planethjulen är den svaga länken på Dtyp.

Planethjulen på Jtypen är ju mycket kraftigare.

De två svaga punkterna (eller några utav dom) är planthjulen (kostar som ny reservdel 3-4000) och måste i princip hittas beg för att renovering skall gå ihop sig. Kostar 1200 att renovera i delar OM det bara är lagerna som är slitna.

Elstyrnngen ger sig men det är inte mer än 600 spänn för en ny

Fördel för Dtyp är lägre motorvarv om man då inte har en 63:a med AC och B18a.

Fördelar på Jtyp är gott om reservdelar eftersom Jtyp sitter upp till 960 turbo och det är en kraftigare låda

Nu till utväxlingar.
Dtyp finns med olika utväxlingar men i Sverige är det bara en som VOLVO har använt.
Om minnet inte sviker mig så gäller det Jtyp också. Så vill man ha en Jtyp med de 5% extra så skall det alltså gå att hitta i UK men detta har jag alltså inte undersökt fullt ut.

Jo Jtyp och adapter till Amazon´s tunna kardan är inte så lätt beg men finns numera att köpa ny. Kanske 5-600 om jag kommer ihåg rätt. Samt att hastighetsmätardrevet till 4:10 axeln inte heller är så lätt att hitta, men det kanske finns nytt att köpa. Har inte kollat.

Min Jtyp med nytt lock för minskat glapp i växelspaken, helrenoverad (M40 del) och Jtyp OD med 960 prylar invändigt kostade en 4 tusen i renovering (SVIS). Min M41 är från en 240 så det är sista utgåvan kostade 2500 i kostnader runt inköpet och det är ungefär där man landar vid en helrenovering av en M41 runt 6000 spänn. Om det sedan innefattar kardan eller om den kommer till gör inte så mycket på slutsumman. Min svåger körde trimmat med typ D och vred av axeln mellan M40 och OD varje år, jag har ärvt hans lager med delar därav att jag har långa utgående axlar, men planethjulen är slut.

I vilket fall som helst rekommenderar jag att man monterar OD på bilen om man tänker sig att köra mera än 50-100 mil om året. Detta oavsett om det är J eller D typ. Då tillsammans med 4:10 axeln som sitter på bilar utan OD från fabrik. (inte kombi då)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Overdrive

Post by paa »

Lars Bd wrote: Thu Feb 22, 2018 10:35 pm M41 är en M40 anpassad för överväxel, Det som skiljer är längre utgående axel och annan bakre gavel/lagerhållare, högre oljenivå samt en brytare i locket som inte tillåter inkoppling av od på annan än högsta växeln. Med de delar du har och en M40 ska du kunna pussla ihop en låda men får lösa brytaren i locket på annat sätt eller skaffa brytare och nocken som påverkar brytaren.
Någon som vet om nock och brytare finns nya eller måste man leta begagnat?
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive

Post by QV »

Brytare borde finnas, om inte annat så ser jag inte problemet med att hitta en beg.

Angående locket så finns det gjutningar att borra och gänga efter.
När det gäller nya lock så finns det inga vad jag vet (långstina locket) men däremot så har SVIS renoverat lock.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Overdrive

Post by paa »

Men vad är det som brytaren reagerar på? Det finns väl inte på en M40?
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive

Post by QV »

Nej brytaren finns inte på M40 men de finns på M41 och det är samma lock.
Brytaren reagerar på en växelförare (en av de tre axlarna i toppen på M40 delen)
Denna brytare är samma som till "de övriga" växellådorna från 240 och säkert framåt......
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply