M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by callmenobody »

Hej, jag fick erbjudande om att köpa en m41a men problemet är att överväxeln slutar fungera när oljan blir varm, tydligen sjunker oljeyrycket.
Alla packningar är bytta och säljaren är tydligen ganska duktig på B18 motorer.
Är det nån som kan uttala sig om det är nått relativt lågt åtgärdat fel eller ej?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by Lars Bd »

Först måste du förklara vad som menas med inte fungerar, felbeskrivningen slutar fungera kan innefatta slirning på överväxel back 1 2 3 4 (någon eller alla), kopplar inte i, kopplar inte ur, koppla i och ur efter behag. En relativt noggrann studie av oljans egenskaper finns här http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 2dc043f0de
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by rolwig »

Kolla så solenoiden är rätt justerad. Ta bort luckan/typplåten och lägg i överväxeln, i armen som solenoiden drar finns ett hål som ska stämma med ett i huset, kolla med ett borr Gör det inte det så kan ventilen läcka och kopplingen får inte fullt tryck. Hade det felet på en av mina bilar
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by QV »

Sedan kommer ju frågan om det är D eller J typ.

Sitter magnetventilen på förarsidan eller passagerarsidan av lådan?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by callmenobody »

Det är en typ J och felet är att efter ett tag, när den blivit varm så börjar växlarna slira.
Ägaren har testat olika oljor och bytt div delar utan att få ordning på den.
Jag hoppade över affären och tar det lugnt, först skall jag få ordning på bilen.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by Lars Bd »

En M46 bör du kunna hitta för 500kr och plocka od:n ifrån, den ska passa direkt på M41 69 och senare då J-typ kom. Med ett rimligt pris är det bara att köpa. Du kan bli tvungen att pussla mellan lådorna för att få en korrekt visande hastighetsmätare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by QV »

M40 lådan har ju et ryckte om sig att vara outslitlig. Detta resulterar i att folk inte byter olja idom...

När jag rev M40 lådor så var 2-3 bottenstocker av 5 dåliga i ena lagerändan (pitting) så hur du än gör så rekommenderar jag att riva lådan och kontrollera bottenstockens lagerytor. Om den är bra så monterar man nya nållager i bottenstocken (kostar typ en hundring) och samtidigt byter de andra lagerna (total kost kanske 500) så har du en låda som håller bilens liv ut.

Skulle du sedan köpa en M41 (typ den du hittade för 500-1000) så har du en frisk M40 ifall M41:ans M40 del inte är bra.
Typ J OD finns det gått om. en från 760 är "rätt" invändigt men du måste ta ytterhöljet från din M41 annars får du ingen hastighetsmätare.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by jånn »

Kolla vilken olja du har och vilken det ska vara.

Jag hade samma problem med min M41 D att den slirade när den blev varm.
I den växellådan och overdrive ska det vara en "rak" 30:a, SAE 30 ,dvs ingen multigrade SAE 10 - 40.
Efter bytet blev det bra.
Jag vet inte hur det är med J men kolla

I min pärla som har en fräschare OD funkar det bra med multigradeoljan. Jag tänker dock byta även där.
40 år med GT
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: M41 växellåda slutar funka vid hög värme

Post by Per L »

Och vill man ha full koll på vad valet av olja gör för oljetrycket köper man sig en oljetrycksmätare. Eller gör en egen.
Så här gjorde jag när jag behövde en oljetrycksmätare till min D-överväxel
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 04248e59f2
Post Reply