Framvagnsljud

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Per Björklund
Posts: 5
Joined: Sat Mar 10, 2018 9:28 am

Framvagnsljud

Post by Per Björklund »

Hej, jag har råkat ut för ett mystiskt fel på min Amazon 1970.
Köpte begagnade fälgar som passar med rätt bultmönster etc, lite bredare däck. Fram behövde jag dock tunna spacers så att fälgen inte går mot bromsoket.
All fungerar bra men efter ett tag (troligen då bromsarna blivit lite varma) hörs ett ljud från framvagnen - ett klickande ljud per hjul riúll varv. Det är inte riktigt konstant och det försvinner så fort jag rör bromspedalen! Jag kan således vänsterbromsa något och då hörs inget ljud. Lyfter jag upp bilen och rullar hjulen så hörs ingenting (även om bromsarna är varma). Har också prövat med lite tjockare spacers utan resultat, även tokdragit hjulbultarna. Tacksam för ideer hur jag kan lösa detta.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Framvagnsljud

Post by Blomquist »

Jag hade också klickande framvagn, det märktes framförallt vid bromsning.
Kunde inte lokalisera något som helst, tills jag en dag rörde vid ett av styrstagen.
-Det rörde sig upp och ned(!). Yttre lederna var tokslut, vilket dock ej noterats vid besiktningen.
Nya stag så var problemet löst.
210 -64, 223 -68
Per Björklund
Posts: 5
Joined: Sat Mar 10, 2018 9:28 am

Re: Framvagnsljud

Post by Per Björklund »

Hej igen, min ljud låter lite "lättmetallaktigt" och är ett rullljud - hörs inget då man står still.
Har nu satt på orginalfälgarna och det hörs inget till en början - men då jag tog en lång svag högerkurva uppstod ljudet igen - lite svagare men samma ljud. Således inte helt borta med orginalfälgarna heller.
Styrstagen har jag kollat ordentligt - de verkar helt OK o rör sig inte nämnvärt.
Dessutom är det märkliga i mitt fall att ljudet alltid försvinner så fort man nuddar bromspedalen.
Ljudet kommer från vänster fram
Hoppas på någon annan som vill spekulera i mitt mystiska fel
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Framvagnsljud

Post by QV »

Hjullagret?

Låter det vänster fram vid högersväng, det blir ju ökad belastning på hjullagret på vänster sida då.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply