Bottenstock M41

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Hallåj, söker kunniga inom volvos växellådor. Håller på att renovera en M41 D-Typ. Har plockat ner allt och gått igenom slitage delar, kugg, lager, synkringar m.m. och konstaterat att in och utgående lager måste bytas (glappar något kopiöst).
Dom bakre nållagren i bottenstocken har sätt bättre dagar, tryckbrikor till bottenstocken har varit täppta så nållagrena har förmodligen fått för lite olja så lagren har ätit sig in i mellanaxeln.

Nu till min fråga, har beställt allt jag behöver för att montera ihop skiten :twisted: men bottenstocken? Bakre lagerbanan är enligt mig alldeles förstörd. Går sådant att lämna in för att få reparerad eller gäller det att riva tidsenliga M40 lådor för att få tag på rätt bottenstock? M40 lådorna har tydligen bottenstockar med 5 olika artikelnummer från sen PV till tidiga 240? Kan det skilja något mellan dom?

Bilder kan fixas!

Mvh
120Panzer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bottenstock M41

Post by Lars Bd »

Det enklaste och billigaste är nog att slakta en M40 låda. Alla M40 61-70 har en klen lagring av bottenstocken och utväxlingen skiljer något på 3:an mellan B18 och B20 lådorna, 71-75 är lagringen kraftigare och 73 ändrades backväxeln.
Det blir då 4 varianter, den 5:e har jag inte hittat men tittade ej i Amazon B18 katalogen.
Den tidiga bottenstocken (enbart B18) ersätts av den från B20 lådorna 69-70 + 3:ans drev (ett undantag finns en B20 låda sitter även i vissa sena B18 bilar, troligen 68:or). 71-72 har en egen variant som ersätts av 73-75 + 1:ans kugghjul som inte passar på "fel" bottenstock.
Det är skillnaderna vad jag läst mig till.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bottenstock M41

Post by QV »

river man 5 lådor så torde du få 2-3 OK bottenstockar.

Finns inte som reservdel och för 2 år sedan var det ingen som renoverade dom.

Har man en M40 M41 låda som man vill behålla så rekomenderar jag ett lagerbyte i bottenstocken innan det är försent. Lådorna har ju setts som outslitliga men den tidsperioden är över nu.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Ja då blir det å slakta lådor, slaktade en rasad M40 häromdagen som vad jag får fram kommer från en 140:a som troligtvis har fel bottenstock, den stocken var fin utom att ett kugg var totalt nermalet..... :evil:

Det gör ju ont i ens volvo hjärta att riva finna servade M40 lådor bara för att få tag i en fin bottenstock :cry:

En M41 D-Typ satt väl bara på B18, så då borde jag leta efter en M40 fram till -66 för att få rätt stock?
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Bifogar bilder på hur slitaget ser ut
Attachments
Mellanaxel bakre ändan
Mellanaxel bakre ändan
IMG_20180817_160753623_HDR.jpg (1.07 MiB) Viewed 7224 times
Bottenstock
Bottenstock
IMG_20180901_002424411.jpg (1.65 MiB) Viewed 7224 times
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Alla 24 bakre nållagren såg ut såhär :cry:
Attachments
Bakre ändan av nållagren
Bakre ändan av nållagren
IMG_20180817_154352416.jpg (969 KiB) Viewed 7225 times
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bottenstock M41

Post by Lars Bd »

Troligen går det att ta en sen låda 73-75 (i andra hand väljs en 71-72) och bygga om den till M41 genom att ta utgående axel och bakre gavel från originallådan och allt annat inklusive huset från den senare. Då är sannolikt problemet med bottenstocken inte längre ett problem. En liten modifikation bör göras och det är att ordna ett nytt hål för oljenivåplugg då den sitter något högre på en M41.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Våra bilar körs väl både försiktigt och få mil per år så jag vill testa en nödlösning med er.

På din bild ser det ju ut som om minst halva lagerbanan i bottenstocken är riktig!
Med en ny axel, nya nålrullar och den gamla bottenstocken borde väl växellådan fungera i många mil ytterligare.
Fast det är förstås inte så kul och åka omkring och veta hur bottenstocken ser ut även om lådan låter och går bra.

Jag gjorde på 70-talet en liknade "reparation" på en tidig SAAB 99 och den lådan fungerade fortfarande fint 4-5000 mil senare när den såldes.
Och den bilen kördes som bruksbil utan hänsyn till växellådsreparationen.
Last edited by Per L on Sat Sep 01, 2018 7:34 pm, edited 1 time in total.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Om jag skulle montera nya nållager och den nya dyra mellanaxeln med halva lagerbanan i stocken förstörd så torde det inte hålla länge. Lagren har ju tappat kanske 30% av anläggningsytan, då borde det bli en onaturlig belastning på lagren eller har jag fel?

Tack Lars Bd, då ska jag leta efter sena M40 och bygga m41 av den! Dom sena har väl 42 nållager som är något grövre och kortare?
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Nej, det blir ingen onaturlig belastning på lagret. Det enda som händer är att lagret belastas mer där lagerbanan är "borta" i bottenstocken. Man får nog i och för sig räkna med att "slitaget" i bottenstockens lagerbana sakta kommer att öka men det kommer troligen gå mycket långsamt.

Och en växellåda som man tuffar fram i 90-100 och som man aldrig gör "svarta streck" i asfalten med belastas väldigt lite jämfört med vad växellådan är konstruerad för. Fast jag skulle nog också försöka fixa till växellådan ordentligt om jag hamnade i din situation. Om inte annat för jag har ju fixat till allt annat ordentligt på bilen så varför "fuska" med detta. Jag får väl se för jag planerar att riva isär både överväxeln och växellådan i vinter. Båda fungerar bra och utan oljud idag så jag förväntar mig inte att hitta några mer omfattande fel. Men åtminstone lager, packboxar och O-ringar skall bytas.

En kamaxelnock på min gamla BMW började få "gropar" i sig och jag var orolig över hur fort slitagets skulle gå. Det visade sig att med en syntetisk motorolja (smörjer bra och kommer snabbt fram till smörjställena i kyla) körde jag ytterligare 10.000-20.000 mil innan jag bytte kamaxel. Och jag hade kunnat vänta ännu mycket längre.
Litet senare: Jag körde faktiskt 20-25.000 mil med (mycket) porer/gropar i kamnockarna innan jag bytte kamaxel. Och jag hade kunnat köra mycket längre
Last edited by Per L on Sat Sep 01, 2018 7:48 pm, edited 1 time in total.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Åfan, man vill ju helst ha allt helt och fräsht när man monterar ihop men om jag inte får tag på en vettig låda så får det bli en sådan nödlösning tills man hittat en låda.

Lådan ska förövrigt sitta i en Amazon 66 med 6-bultad B20, skulle montera ny koppling och såg att det satt äldre B18 svänghjul(ostiftat) så detta gjordes innan montering :twisted:
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bottenstock M41

Post by Lars Bd »

Som nödlösning med gamla bottenstocken kan även axeln användas om den roteras 180 grader så blir en osliten del av lagerytan belastad. Den senare lagringen av bottenstocken har kortare färre men grövre rullar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Vill tacka alla för jävligt bra respons! Kommer fortsätta riva lådor i helgen här, återkommer!
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

För er som funderar på att ta en M40-låda och göra om till en M41-låda enligt Lars Bd:s förslag här ovan kan ett par bilder förtydliga vart oljepåfyllningspluggarna sitter på respektive växellåda. Den gula pilen på M41-bilden visar vart oljepåfyllningen sitter på en M40-låda.
M40.jpg
M40.jpg (513.93 KiB) Viewed 7187 times
M41.jpg
M41.jpg (42.47 KiB) Viewed 7187 times
Orsaken till att oljepåfyllningen sitter högre på en M41-låda är att man skall ha en tillräckligt hög oljenivå i växellådan för att försäkra sig om att oljan rinner över till överväxeln

Undra just vilka problem man kan få om man låter oljepåfyllningen vara kvar på den lägre M40-nivån om man bygger om den till en M41?
För några dagar sedan såldes en M41-låda (för 8000kr) på Tradera med oljepåfyllningen på den "låga" platsen. Vad kan alltså köparen förvänta sig för problem om han inte flyttar upp oljepåfyllningen?
Den sålda låda påstods dessutom vara "troligen renoverad"! Måste väl i så fall vara gjort av en som inte riktigt visste vad han höll på med!?
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Bra att tänka på Per L, vet någon vad det är för gänga på påfyllningspluggen? UNF? då det ser ut att vara fingänga?
Post Reply