Bottenstock M41

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Bra, då köper jag ett av dig.
Försöker skicka dig ett "Private Message" med namn och adress etc. Hör av dig om det inte kommer fram!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bottenstock M41

Post by QV »

Per L wrote: Fri Oct 26, 2018 2:51 pm QV
Vart köper du lager och axlar till dom tre planetdreven för 1200 spänn?
Det var min kost när SVIS renoverad OD.
Så det var SVIS som köpte prylarna.
Vad de kostar nu (för det var några år sedan) vet jag inte.
Det var mest ett inlägg till TS att det kan kosta rejält att renovera vissa detaljer

Jag fick ett pris på ett komplett planethjul från UK för 3500 (nytillverkat) om inte mitt minne lurar mig.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Jag var bara nyfiken för skall du köpa en komplett sats med lager, axlar, axialbrickor och stift hos tex CVI så kostar prylarna 2100 kr.
https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... -d-typ-b18

Finns i och för sig också att köpa i England hos tex Moss för knappt 90 pund dvs ca 1050 kr + frakt. Men dom kan inte säga om den passar till VOLVO.
https://www.moss-europe.co.uk/bearing-s ... soc=149064

Finns också hos tex Overdrive Repair Services. Dom har två olika satser till D-type och om man skall tro på vad dom skriver så är det satsen för 80 pund som gäller (serie 32 gäller våra lådor) dvs ca 950 kr + frakt. Om den verkligen passar våra lådor har jag dock inte kollat än
https://www.overdrive-repairs.co.uk/buy ... rts%20List
181030: Vid en koll med Overdrive visar det sig att dom presenterar sina priser utan VAT (Moms). I ovan nämnda fall med en lagersats till planetdreven som "kostar" £80 blir det totala priset till Sverige £80+ £16 (VAT)+ £12 (frakt)= £108

Kommer du ihåg vem som sålde nytillverkade planethjul?
Last edited by Per L on Tue Oct 30, 2018 3:56 pm, edited 2 times in total.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Det är några frågetecken kring priserna från England jag angivit här ovan.

I Moss priser ser man att det ligger 20% MOMS (VAT) och dom skriver att dom levererar grejor med respektive lands VAT-sats. För Sverige innebär det troligen att dom lägger på 5% på priserna eftersom vi har 25% MOMS

I Overdrives priser vet jag inte riktigt vad som ingår. Men lägger jag en beställning på tex denna lagersats så lägger dom redan på hemsidan innan jag talat om att Sverige är mottagarlandet på 20% VAT (dvs Englands MOMS) så priset blir 20% högre än vad som står på hemsidan. Innan man handlar av dom får man nog fråga om VAT verkligen inte ligger redan i hemsidans priser
181030: Nu är det helt klarlagt att Overdrives priser presenteras utan VAT (Moms) så på deras priser som presenteras vid resp produkt läggs 20% VAT när man beställer varan. I ovan nämnda fall med en lagersats till planetdreven som "kostar" £80 blir det totala priset till Sverige £80+ £16 (VAT)+ £12 (frakt)= £108
Last edited by Per L on Tue Oct 30, 2018 3:56 pm, edited 2 times in total.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Någon som vet om bakre kullagret i ODn ska drivas ut framåt eller bakåt mot kardan? Pressade ut utgående axel på ODn men lagren sitter kvar i huset, mittre ska pressas mot lådan men bakre?
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Om du menar en D-type https://www.moss-europe.co.uk/shop-by-m ... tfire.html så sitter bakifrån kardanflänsen (111), bakre lagret (109), en shimsbricka (108), ett distans-"rör" (107), drevet för hastighetsmätaren (106) och främre lagret (103). Alla dessa delar kläms ihop av kardanflänsens mutter. Då är det väldigt viktigt att avståndet mellan lagren är aningen större än ansatserna för lagren i huset. Är avståndet mellan lagren mycket större än mellan husets ansatser kommer ingående axeln att glappa framåt/bakåt. Är avståndet mellan lagren mindre än mellan ansatserna i huset kommer kommer lagren att belastas axiellt med stora krafter vilket kommer att förstöra dem mycket fort.
"Glappet" mellan lagren och ansatserna i huset skall vara 0,13-0,25 mm enligt https://static1.squarespace.com/static/ ... cock+2.pdf (sektion 2 sid 11 dvs avdelningen för D-type). Och kan man inte mäta noggrannt så är ett större glapp bättre än för litet. Man justerar hur mycket glappet skall vara med shimsbrickans (108) tjocklek.

När man har dragit på muttern med rätt moment kan/bör man också för säkerhets skull kolla att axeln snurrar mycket lätt. Man får antingen "tänka bort" packboxen som ju gör att axeln snurrar litet trögt eller helt enkelt provmontera grejorna innan man sätter dit packboxen. Om axeln snurrar det minsta "trögt" är risken att man mätt fel och att därmed lagren har en skadlig axiell belastning. Skall i så fall rättas till om man inte tycker att det skall bli kul att byta lagren igen efter några hundra mil.

Det bakre lagret skall alltså drivas ut bakåt ur huset. Det är också lätt att se när man har huset i sin hand med axeln urplockad.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bottenstock M41

Post by QV »

I gröna häftet finns det en bild på när man använder SVO2413 för att pressa i det nya bakre lagret "utifrån"

Även i UK tycker man att VOLVOs gröna häfte är bland de bättre för att renovera en OD
Har du det?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Jag såg i häftet att det pressades in bakifrån men blev osäker då lagren ej såg likadana ut, den jag köpt har grövre ytterring än den som sitter i. Och jag ville ej chansa å kanske pressa sönder hela huset.

Men ifall, tack för snabba svar!!
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

En firma jag har kontakt med (som säger sig kunna VOLVOs D-type) påstår att det finns två olika storlekar på båda de två lagren som sitter på utgående axeln. Och dom påstår att man inte kan avgöra av typskylten vilka lådor som har vilka lager.
Om jag skall köpa dessa två lager vill dom antingen att jag skall ge dom numren som står på båda lagren eller ge dom ytter- och innerdiametern på båda lagren

Det kan ju i så fall vara fel lager du har till ditt hus
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Styrklacken för pumpen var de inte mycket kvar av så detta måste åtgärdas, svetsa kanske?

Det som är inom det röda är trasiga ytor.
Attachments
Trasig styrklack
Trasig styrklack
IMG_20181029_135349164.jpg (1.73 MiB) Viewed 5088 times
Last edited by 120Panzer on Sun Nov 18, 2018 7:40 pm, edited 4 times in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bottenstock M41

Post by A-masen »

Jag vet inget om det här, men kan återberätta vad en före detta jobbarkompis berättade för längesedan. Han, eller om det var någon i hans bekantskapskrets hade en Volvo 140. En kolv hade blivit förstörd och det hade t.o.m bränt ett hål i den. Nu var det någon annan i bekantskapskretsen var far jobbade som flygmekaniker. Den här flygmekanikern fick medverka enligt följande: Först fick man reda ut legeringsmetallernas sammansättning. Sedan fick man leta upp ett lämpligt lod som passade. Därefter kunde man påbörja att täta hålet. Och jobbarkompisen kunde senare köra med sin bil så det var tydligen en lyckad reparation.

I sammanhanget kommer jag på att det har visats webbsidor här på forumet, tror jag (?) när den kände motormannen och författaren Jim Lundberg Lagar och bygger upp nytt material på aluminiumdetaljer på klassiska veteranmopeder. Det handlade speciellt om broms- eller om det var kopplingshandtag på en moped.
Om man skall "spåna lite" så är väl inte Jim Lundberg av den typen att han skulle göra något som riskerade att falla i bitar senare. Och absolut inte ett bromshandtag (om det nu var det ?)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bottenstock M41

Post by QV »

Men just denna del är väll ingen bristvara.
Om jag gör en olovlig annonsering så torde jag ha flera av dessa liggandes i en låda.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Då jag inte ville att den nya kolven skulle rasa som den gamla så fixade jag till styrklacken. Så av det som fanns kvar fräste jag en tapp av i fräsen. D=6,02mm, svarvade fram en mässingshylsa med D=12mm och d=5,99mm. Värmde ringen och la dit den med Loctite 648. Sen planades ytan till -0,02 från originalytan.

(Svetsning eller borra gänga blev uteslutet pga passningar i huset, gjuten ALU och precis under tappen går en oljekanal vertikalt)
Attachments
IMG_20181102_154803571.jpg
IMG_20181102_154803571.jpg (2.12 MiB) Viewed 5028 times
IMG_20181103_113757123.jpg
IMG_20181103_113757123.jpg (2.31 MiB) Viewed 5028 times
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Är det någon som kan bekräfta att de 4 muttrar som håller bryggorna över kolvarna i överväxeln ska ha dessa moment nedan?

6 to 8 lbf ft (72 to 96 lbf in).
8.13 Nm till 10.85Nm

http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... 3/JOD3.htm
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bottenstock M41

Post by QV »

IMG_3585.JPG
IMG_3585.JPG (266.77 KiB) Viewed 4886 times
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply