Page 1 of 1

Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Thu Sep 06, 2018 8:24 pm
by Årman
Hej alla.

Jag håller på byta växellåda till M41 på min '66 121 och har köpt en kort kardan. Nu ser jag, att den korta kardanen är av den nya typen med stödlager i gummibussningen, men min bil är av den gamla typen.

Går det att svarva bort kanten och då andvända det gamla stödlagret på den senare kardan, kan jag montera det nya stödlager på bilen, eller måste jag helt enkelt hitta en annan framre del till kardanen, som är av äldre typen?

Hälsningar
Johan Årman
kardan 1.jpg
kardan 1.jpg (3.75 MiB) Viewed 5586 times
Kardan 2.jpg
Kardan 2.jpg (3.05 MiB) Viewed 5586 times

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Fri Sep 07, 2018 5:04 am
by Lars Bd
Jag har vid minst ett tillfälle gjort tvärt om, monterat en -66 kardan på en 67- och det enda som behövdes var att svarva en ring och trycka dit. Så rimligtvis bör det gå att modifiera en 67- kardan enligt din fundering för att den ska passa -66.
Provmontera gamla lagret på nya kardan innan du modifierar någonting och kontrollera om det verkar bli bra med att ta bort kanten.

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Sat Sep 08, 2018 9:39 am
by QV
Det gamla stödlagret är en "special" av ett standardlager.
Varför stödlagret har en längre innerring än "standard" och vad det gör på livslängden har jag ingen koll på.

Men jag skulle montera ett "standard" för yttermåttet som dessa lager har är inget konstigt. Det kommer att passa i lagerhållaren.

Så mitt råd blir att montera ett standard (6805 dyker upp i huvudet men jag tar inte ansvar för att det är rätt). samt blanda delar från nya och gamla hållare så att det blir bra.

Skulle du ha visionen att köra 2-3000 mil om året i bilen så kanske jag skulle rekommendera annorlunda. Men är du som mig, hinner med 4500 mil på 10 år så står mitt råd fast.

OD är förövrigt en av de saker jag rekommenderar alla som kör mer än 100 mil om året med bilen. Det ger komfort när det gäller ljudbilden.

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Mon Nov 19, 2018 5:07 pm
by cooljb
Hej!
Är du sugen på att sälja den så hör gärna av dig då jag letar efter en sådan ;-)

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Mon Mar 11, 2019 5:05 pm
by Gesebol
Hej lånar denna tråden lite.
Håller på att ska montera en M41 med od typ D till min amazon -67a.
Min fråga är om det går att använda en kort kardan till en Volvo 142a?
Har hittat en kardan till en -71 tror jag det var!
Hur långt fram hade 142 lika kardan som de amazon om det nu är lika?
//Stefan

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Mon Mar 11, 2019 7:11 pm
by Lars Bd
De ska vara lika på alla Volvo 67-75 förutom i de fall då det är den större medbringaren som även medför en grövre kardan och stödlager men har kardanen samma diameter och storlek på medbringare som Amazon originalstången ska det passa.

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Mon Mar 11, 2019 11:27 pm
by QV
Gjorde en mätning för länge sedan och det skilljer mellan Typ D och typ J max 2mm eller så.
Kollade även längdskillnad mellan medbringare och "klokoppling" och det blir ingen praktisk skillnad.

När det gäller den bakre långa kardan så har den samma artikelnummer genom hela Amazonlivet (om jag kommer ihåg rätt)
Den främre byter nummer men så har de också bytt stödlager.

Har inte läst någonstans att man skall passa sig för korta kardaner från 140 serien så det ökar ju på troligheten att det passar.

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Fri Mar 29, 2019 7:20 am
by Gesebol
Tack för svaren, fick bli en kardan från en volvo 142 -72 som jag kortade. Så nu väntar bara montage av allt ihop.
Förstår mig inte på hur man får upp bild så det får jag hoppa.

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Fri Mar 29, 2019 8:09 am
by A-masen
"Förstår mig inte på hur man får upp bild så det får jag hoppa."

http://forumbilder.se/
Lätt, enkelt och säkert.

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Tue Apr 02, 2019 7:41 pm
by QV
amazon1_.png
amazon1_.png (22.59 KiB) Viewed 5223 times
amazon2.PNG
amazon2.PNG (15.67 KiB) Viewed 5223 times
amazon3.PNG
amazon3.PNG (13.87 KiB) Viewed 5223 times
amazon4.PNG
amazon4.PNG (64.73 KiB) Viewed 5223 times
amazon6.PNG
amazon6.PNG (112.42 KiB) Viewed 5223 times
amazon7.PNG
amazon7.PNG (109.19 KiB) Viewed 5223 times
amazon8.PNG
amazon8.PNG (16.25 KiB) Viewed 5223 times

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Wed May 06, 2020 8:01 am
by Gesebol
Hej.
När jag monterade min OD typ D så gjorde jag en egen kort kardan men tabba mig lite så har nog lite obalans i den och funderar på att montera en ny nu.
Nu till min fråga.
Vet någon om främre kardan till 142 som är något grövre 50,8mm jämfört med amazon 44,5 om denna passar i splinesen mellan dessa axlar är lika?
Alltså om bakre original kardan passar i främre grövre från 142?
Funkar det borde det ju gå byta medbringaren i växellådan till stora modellen och även svarva ner axel för att få på ett stödlager till amazon, alternativt att man beställer ett special lager som har amazon ytterdiameter.
Någon som gjort detta? Eller är det grövre splinesaxel på den grövre axel?
//Stefan

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Wed May 06, 2020 10:22 am
by Lars Bd
Det bör vara en större splinesaxel men är inte säker. Om det finns material nog att svarva ner läget för stödlagret till Amazon original så kan du byta även bakre medbringaren till en stor och använda den grövre kardanen hela vägen. Gissningsvis är det dock för lite eller i minsta laget med gods runt splitsen.

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Wed May 06, 2020 2:33 pm
by Gesebol
Okej eller så fixar jag ett lager som passar på grova axelen och har samma ytterdiameter som amazon original ska ringa kolla med en kontakt jag har på lager.
Tack för info iallafall´.
//Stean

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Fri May 08, 2020 5:48 pm
by QV
Men jag har för mig att den grova kardanen inte går in utan att våldar rätt hårt på kardantunneln.

Re: Typ 3 kardan vs. typ 2 kardan

Posted: Fri May 08, 2020 6:58 pm
by Lars Bd
Har för mig att 164 på den första årsmodellen har grov kardanstång men den lilla kardantunneln som tidiga 140 som i sin tur troligen har en kardantunnel likt Amazon. Enligt dessa förutsättningar bör en grov kardan gå att montera i Amazon om man hittar ett stödlagergummi till 164 69:a.
Detta inlägg baseras till största del på hörsägen och gissningar.