Page 1 of 1

Överväxel D-type bromsband nitade och/eller limmade

Posted: Thu Oct 11, 2018 7:45 pm
by Per L
När man kollar på nätet efter utbyteskonor hittar man både sådana som har bromsbanden med och utan nitar (se yttre bromsbanden)
https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... -380246-st
https://rimmerbros.com/Item--i-513200R

Att den som är utan nitar är limmad förstår man ju men den som är nitad är den bara nitad eller är den också limmad?
Och om den nitade inte är limmad hur mycket får då bromsbandet "glappa" i sina nitar?
Mitt yttre bromsband "glappar" en eller ett par tiondels millimeter i sina nitar. I övrigt ser bromsbanden fina ut och har "långt" kvar till nithuvudena

Re: Överväxel D-type bromsband nitade och/eller limmade

Posted: Fri Oct 12, 2018 9:40 am
by Lars Bd
De är nitade eller lmmade, inte båda. Belägget ska inte kunna röra sig oavsett monteringsmetod. Glappar belägget i nitarna kommer de så småningom att nötas och i förlängningen att gå av. Kanske inte under din eller bilens livslängd men förr eller senare. Jag skulle ha förbättrat nitningen genom att stuka till befintliga nitar något och ansett att problemet då var löst.

Re: Överväxel D-type bromsband nitade och/eller limmade

Posted: Fri Oct 12, 2018 4:18 pm
by Per L
Då får det bli ditt förslag till lösning!

Re: Överväxel D-type bromsband nitade och/eller limmade

Posted: Fri Oct 12, 2018 4:31 pm
by Lars Bd
Se till att trycka upp belägget på konan så att det blir full anliggning innan nitningen.