passa in m41 od?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

passa in m41 od?

Post by cooljb »

Hej
Jag undrar behöver man nån annan växellådsbalk till m41 j type od till min amazon?? får det inte att passa riktigt,, växellådan kommer högt upp ok avgass ligger emot golvet :?: mvh Jerry
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: passa in m41 od?

Post by az123gt »

Växellådsbalken är samma oavsett vilken växellåda som sitter på amazon, Däremot finns det olika fästen mellan växellåda och växellådskudden, själv så har jag hittat 3 olika fästen som gör att växellådan hamnar i olika höjd.
man ska sträva efter att främre kardan ska ligga i linje med växellådan.
Halmstad ! Har nu jobbat i Halmstad i 4 år men man ser knappast några amazoner här nere, kommer från Gävle och där ser man fler amazoner !
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: passa in m41 od?

Post by cooljb »

aha då hänger jag med men vart får man tag på dessa?? annars får jag väl göra egen. Nej jag håller med dig rätt fattigt på Amazoner här nere.jobbar du bara här eller bor du här oxå? mvh jerry
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: passa in m41 od?

Post by az123gt »

Dom här fästena kan man nog inte köpa nya, mina har suttit på vxllådor jag kommit över så du får leta begagnat eller tillverka ett.
Om du skulle villa prova om något av mina fästen fungerar så kan du få låna dom och testa, har jag dubblett så kan du få köpa det annars kan du tillverka en kopia.
Nästa gång jag kommer till Halmstad är Onsdag 13/3.
Jag bor i Valbo (Gävle) Men arbetar nätter på järnvägsstation i Halmstad varannan vecka torsdag till torsdag, är där till 7/3.
Hyr ett rum av en villaägare Pontongatan 12, (OBS ! I KÄLLAREN).
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: passa in m41 od?

Post by QV »

Men finns det inte en växellådskudde med offset på fästbultarna också.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: passa in m41 od?

Post by az123gt »

Som motorkudde till 270-740 finns det har jag sett men om det fungerar att använda till vxllådan har jag ingen aning om.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: passa in m41 od?

Post by Lars Bd »

Med fästet som satt på originallådan bör det bli rätt. Däremot är en M46 blir det besvärligare då det fästet sitter längre ner på lådan än på M40/41, fäste och eller balk måste då modifieras.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: passa in m41 od?

Post by cooljb »

az123gt wrote: Thu Feb 28, 2019 12:46 pm Dom här fästena kan man nog inte köpa nya, mina har suttit på vxllådor jag kommit över så du får leta begagnat eller tillverka ett.
Om du skulle villa prova om något av mina fästen fungerar så kan du få låna dom och testa, har jag dubblett så kan du få köpa det annars kan du tillverka en kopia.
Nästa gång jag kommer till Halmstad är Onsdag 13/3.
Jag bor i Valbo (Gävle) Men arbetar nätter på järnvägsstation i Halmstad varannan vecka torsdag till torsdag, är där till 7/3.
Hyr ett rum av en villaägare Pontongatan 12, (OBS ! I KÄLLAREN).
Kanon ska se om jag hinner tillverka eget jobbar ju som svetsare :wink: men hör av mig här annars, tack på förhand
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: passa in m41 od?

Post by QV »

Förövrigt så har jag haft både typ D och nu J på min bil (som var original med M40) och jag upplevde inga bekymmer vid monteringen.
Samma växellådsbalk (en från 63) och nyköpt växellådskudde.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: passa in m41 od?

Post by QV »

Kollade på VP och det är inte samma kudde till M40 och M41.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: passa in m41 od?

Post by az123gt »

Kudden till M41 är hårdare än till M40 eftersom M41 är tyngre, annars är väll måtten samma.
Oavsett om man monterar M41d eller J så är längden det samma, eftersom en M41 är längre en M40 så kommer bakre delen/medbringaren att hamna för högt upp om man använder ett fäste för M40, utan man måste sänka ner växellådan så att främre kardan ligger i linje med växellådan.
Nu har jag inte kollat i någon reservdelskatalog om det är olika fästen för M40 och M41.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: passa in m41 od?

Post by Lars Bd »

Oavsett växellåda är det meningen att vevaxel, växellådans in och utgående axel samt främre delen av kardanstången och kardanens stödlager ska samma rotationscentrumlinje. Detta betyder att växellådan ska sitta på samma höjd oberoende av vilken längd den har.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: passa in m41 od?

Post by az123gt »

Tokigt skrivet av mej, Om allt ligger i linje så har det ingen betydelse hur lång växellådan är.
Om det ligger lite fel och man förlänger växellådan så blir felet värre.
Har 3st olika fästen för växellåda M40/M41 som passar amazon och volvo140 och som ger olika höjdlägen på växellådan, vad dom har suttit på för biltyp har jag ingen aning om.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: passa in m41 od?

Post by QV »

Men om man byter från M40 till M41 så får man väll flyta över fästet från M40 lådan då.

Minnet klarnar något och något strul hade jag med kudden. Kan varit att bultarna på kudden var förlånga och slog i växellådan.
Kapade nog 5-10mm på den sidan. Men det är som sagt var en +10 år sedan så minnet falnar.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: passa in m41 od?

Post by az123gt »

Det borde bli rätt tycker jag också, men även motorkuddarna påverkar om dom är högre/lägre.
Post Reply