Demontering bakaxel/stag

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
AckeCTP
Posts: 13
Joined: Sat Nov 29, 2014 9:23 am

Demontering bakaxel/stag

Post by AckeCTP »

Jag måste lämna in min bakaxel på min Combi på renovering.
När jag var ute på långtidsförvaringen i kyla o mörker för att demontera bakaxeln lyckades jag inte demontera staget som går snett upp från bakaxel till kaross.
Muttern var inga problem att demontera men staget sitter fast. Jag försökte med låångt bräckjärn men staget det studsade bara tillbaka.

Vilken är den bästa metoden att få loss staget/gummibussningen utan att bränna bort den?

MVH/Anders
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Demontering bakaxel/stag

Post by QV »

Låter som panhardstaget. Detta stag sitter parallellt med bakaxeln.
Sitter fast med gummibussningar
Har för mig att det är samma (eller liknande) som de till framvagnen. Men det är 12 år sedan jag monterade detta.

Våld/eld/smörja/kniv
Du får välja metod...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AckeCTP
Posts: 13
Joined: Sat Nov 29, 2014 9:23 am

Re: Demontering bakaxel/stag

Post by AckeCTP »

Tack! Panhardstaget var namnet jag inte kom ihåg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Demontering bakaxel/stag

Post by Arne »

Bussningarna är likadana som övre inre länkarmsbussningarna, panhardstaget kan du försöka lossa med en liten avdragare. Byt ut bussningarna mot purletan bussningar så håller de väldigt länge.
AVG
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Demontering bakaxel/stag

Post by droopy »

Jag antar att du fått bort det vid detta laget men trådar borde få svar.. så jag gjorde så här.

Ena sidan som är monterad i karossens undersida sitter i en U formad liten balkdel med genomgående bult och en bussning mellan plåtarna i U:et. Jag fick ta fram kapen och en tunn 1mm kapskiva och kapa mellan plåten och armen som bussningen sitter i, bockade ut plåtarna lite på varje sida så att staget kom loss med bussningen avkapad på båda sidor.

Bussningens stålcentrum hade rostat fast mot bulten och inte ens i min press (50 ton) gick bulten att få ur bussningens metall hylsa.
Vidare så beställde jag en bussningssats för bakvagnen från "Motoroldies" och naturligtvis så var bussningarna där UTAN metalldelen i centrum av bussningen. Jag fick ta ett stålrör 3mm tjockt och 18mm utv och montera innuti gummi bussningen, för att få tillbaka staget på plats.

Hittade ingen som enbart sålde centrumdelen av dessa gummibussningar så jag undrar lite hur andra gjort.. Det lär inte vara direkt ovanligt att bulten rostar fast inne i en bussnings metalldel.

Sidan som satt på bakaxeln gick lättare att få bort men även där satt metallhylsan fast i den fastsvetsade bulten. Dock verkade den inte speciellt sliten så jag trädde gummidelen över den då jag inte hade lust att svetsa dit en helt ny bult i bakaxeln. bussningshylsan satt som berget och det kan iofs innebära en nackdel att den inte kan röra på sig runt bulten (snabbare slitage av gummit ?).

Lite märkligt att dessa bussningar säljs utan metalldelen i mitten. Bussningar i polyueretan verkar ha med dessa hylsor men inte satsen med bakvagnsbussningar från "Motoroldies". Dock fungerar det toppen med att kapa till en bit 3mm tjockt rör med 18mm utvändigt (12 inv) tror den blev 40-45mm lång för att passa i chassie fästet.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Demontering bakaxel/stag

Post by QV »

Jag köpte ju ett komplett kitt med bromsrör (också från Motoroldis).
När de kom i rätt orunda cirklar som inte gick att få raka samt att gummibussningarna till yttre fästpunkten bakaxel inte var monterade på rören (inte med förövrigt) så gav jag upp och gjorde allt själv från grunden.

Ett "komplett" kitt är inte komplett i bilrenoverarens tanke. Tyvärr.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply