M41 TYP D

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Curtan
Posts: 13
Joined: Sun Jan 04, 2015 6:34 pm
Location: Lycksele

M41 TYP D

Post by Curtan »

Ni som hållit på med Od kan man ha missljud i dom 2 kullagren som sitter i den bakersta delen på overdriven den bör väl vara enkel att plocka ned utan att ta ned hela lådan?
Eller ska man ta hela od n och även byta det främre lagret ?
Jag har ett vinande ljud som jag ej kan lokalisera.
Behöver expert råd..
Last edited by Curtan on Wed Apr 03, 2019 9:23 pm, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 TYP J

Post by Lars Bd »

Det bör gå bra, det är bara de 2 lagren som inte ändrar hastighet och ljud vid i eller urkoppling. Normalt behöver man inte byta felfria lager så byt bara de 2 bakre och se om problemet blir löst.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 TYP D

Post by QV »

På de "friska" lådor jag lämnat in på renovering. Alltså helt fungerande låder utan missljud. Så har lagerna i M40 delen alltid blivit bytta för att de varit slitna.
Man bör också plocka bort bottenstocken för byte av nållagren. Dessa är en känslig punkt i lådan och 2-3 av 5 lådor har defekta lagerbanor här.
Finns ej som reservdel (iallfall för 5 år sedan).

Så min rekommendering är helrenovering innan den blir sämre. Dom är inte outslitliga.
När det gäller Typ D så är planetväxeln en känslig (dyr) del att renovera. Vilket du troligen behöver göra. Sedan hoppas vi på att den utgående axeln inte är krokig.....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Curtan
Posts: 13
Joined: Sun Jan 04, 2015 6:34 pm
Location: Lycksele

Re: M41 TYP D

Post by Curtan »

Jag har haft min låda 2ggr i köping planetväxeln är renoverad, senast nu i vinter då jag kom över en ny bottenstock vilken nu ska vara utbytt.
Men jag bad även då att alla lager skulle bytas men det blev ej gjort.
Ut gående lager i själva växellådan är det enda som är bytt i den + repsats planetväxel och bromsband.
Det är därför som jag undrar vad som kan behövas mer
Varför skulle utgående axel bli krokig?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 TYP D

Post by QV »

utgående axel sitter ju med en kona (där planetväxeln är monterad)
Denna del är lite känslig.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply