Page 1 of 1

M41 TYP D

Posted: Wed Apr 03, 2019 9:04 pm
by Curtan
Ni som hållit på med Od kan man ha missljud i dom 2 kullagren som sitter i den bakersta delen på overdriven den bör väl vara enkel att plocka ned utan att ta ned hela lådan?
Eller ska man ta hela od n och även byta det främre lagret ?
Jag har ett vinande ljud som jag ej kan lokalisera.
Behöver expert råd..

Re: M41 TYP J

Posted: Wed Apr 03, 2019 9:16 pm
by Lars Bd
Det bör gå bra, det är bara de 2 lagren som inte ändrar hastighet och ljud vid i eller urkoppling. Normalt behöver man inte byta felfria lager så byt bara de 2 bakre och se om problemet blir löst.

Re: M41 TYP D

Posted: Thu Apr 04, 2019 7:36 pm
by QV
På de "friska" lådor jag lämnat in på renovering. Alltså helt fungerande låder utan missljud. Så har lagerna i M40 delen alltid blivit bytta för att de varit slitna.
Man bör också plocka bort bottenstocken för byte av nållagren. Dessa är en känslig punkt i lådan och 2-3 av 5 lådor har defekta lagerbanor här.
Finns ej som reservdel (iallfall för 5 år sedan).

Så min rekommendering är helrenovering innan den blir sämre. Dom är inte outslitliga.
När det gäller Typ D så är planetväxeln en känslig (dyr) del att renovera. Vilket du troligen behöver göra. Sedan hoppas vi på att den utgående axeln inte är krokig.....

Re: M41 TYP D

Posted: Thu Apr 04, 2019 9:15 pm
by Curtan
Jag har haft min låda 2ggr i köping planetväxeln är renoverad, senast nu i vinter då jag kom över en ny bottenstock vilken nu ska vara utbytt.
Men jag bad även då att alla lager skulle bytas men det blev ej gjort.
Ut gående lager i själva växellådan är det enda som är bytt i den + repsats planetväxel och bromsband.
Det är därför som jag undrar vad som kan behövas mer
Varför skulle utgående axel bli krokig?

Re: M41 TYP D

Posted: Fri Apr 05, 2019 7:19 pm
by QV
utgående axel sitter ju med en kona (där planetväxeln är monterad)
Denna del är lite känslig.