Vibrationer efter växellåds byte

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
postbussen
Posts: 3
Joined: Wed Jul 24, 2019 9:23 am

Vibrationer efter växellåds byte

Post by postbussen »

Hej. Är ny här på foumet och har ett problem. Bytte nyligen växellåda i en Amazon -67 från en m40 till en m41 och bilen vibrerar kraftigt när man seg drar (typ 40kmh i 3:ans växel. Man hör och känner vibrationer i 80kmh när man kör i od. Efter detta så har kardan balanserats och gjorts i ordning men problemet kvarstår.

Kan även tilläga att mebringarn sitter 5mm från kardantunneln när jag använder orginal kudde och balk.

Amazonen gick problemfritt med orginal m40 och kardan.

Någon som tror sig ha lösning på problemet får gärna höra av sig.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by QV »

Vilken OD har du Typ D eller J.

Man ser det lättast på var solonoiden sitter.

Förarsida Typ J
Passagerarsida Typ D
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
postbussen
Posts: 3
Joined: Wed Jul 24, 2019 9:23 am

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by postbussen »

QV wrote: Wed Jul 24, 2019 10:25 pm Vilken OD har du Typ D eller J.

Man ser det lättast på var solonoiden sitter.

Förarsida Typ J
Passagerarsida Typ D
Det är en D type
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by QV »

Dom (Typ D) har en tendens att bli snea invändigt i utgående axel. Eftersom du ballanserat kardan så skulle jag tro att det är felet.

En TypD går gärna ner sig i planteväxeln också så en renovering av lådan är rekomenderad om du skall köra mycket med den.
Själv har jag "gett upp" typ D eftersom typ J är "så mycket bättre"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by Lars Bd »

Vad menas med originalkudde, M40 eller M41 kudde?

Har lite svårt att förstå hur utgående axeln ska kunna bli sne invändigt, har aldrig hört talas om det. Det är en massiv axel med ett lager i vardera änden.

Har det någon betydelse vilken växel som används samt på 4:an med eller utan od?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by QV »

I M40 delen blir inga axlar snea.
I OD typ D som TS har monterat så sitter utväxlingen på utgående axel
Det är en kona som planetväxeln snurrar i och utgående axel från lådan är typ 5cm.
Hela detaljen är typ 20 cm lång.
Det är vad jag vet inte ovanligt att axelstumpen på toppen av konan bli sne.

Om jag inte har kastat detaljerna så har jag lite att fota om inte en sprängskiss räcker.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by QV »

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (90.28 KiB) Viewed 3289 times
Detta är utgående axel i OD typ D
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by Lars Bd »

Då är jag med på vad du menar men en sådan defekt borde inte orsaka kraftiga vibrationer i låg hastighet utan inkopplad od. Däremot vid inkopplad od borde ett kastande kugghjul märkas på något sätt. Det är dock lämpligt att undersöka planetväxelns skick om den fortfarande är renoverbar innan det är försent.

Om problemen endast visar sig på vissa växlar t.ex. 3:an som TS skrev ska man inte heller utesluta själva växellådan som felkälla.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
postbussen
Posts: 3
Joined: Wed Jul 24, 2019 9:23 am

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by postbussen »

Men ska medbringarn sitta 5 mm från övre delen av kardantunneln? Känns lite tight. Lite osäker vilken kudde jag har.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vibrationer efter växellåds byte

Post by Lars Bd »

Vevaxel växellåda samt främre delen av kardanstången skall ligga på en rak linje, främre kardanknuten ska alltså inte ha något vinkelfel alls. Om vevaxel-växellåda-främre kardanstången är perfekt linjerat får du acceptera avståndet oavsett vad det är men 5mm låter ut att vara i minsta laget.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply