KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by cooljb »

Hej!
Jag undrar vad man ska ha för koppling till trimmad motor?? räcker det med förstärkt tryckplatta??
har m41 type j låda... ok kommer köra 2.3l, steg 4 topp, fajs 48 mm. mvh Jerry
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by Arne »

Jag har hört att man kan använda SAAB 900 Tubons tryckplatta och att den ska hålla, sen beror det väl på vilken effekt du får ut ur motorn.
AVG
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by cooljb »

Okok men måste väl vara hur många här som helst som kört trimmat?? 🤔
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by Lars Bd »

Kör du lagligt på gatan räcker förmodligen original. Annars kanske rallyåkarna har något som duger. Förmodligen har Lundin nämnt vad han använde till sitt bygge, funkade det där behöver du inget värre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by TVR »

Det klassiska tricket lär vara att skaffa en tryckplatta till en Valp (Laplander). Men om den verkligen ger högre tyck är jag inte så säker på.
Jag har en sån i min bil faktiskt.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by cooljb »

ok tack för svaren! vad tror ni om detta då?? https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fo ... ghjul.html
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by QV »

Den tryckplattan som du länkar till håller då för 400nm on man använder original lamell.
En 760 turbo (den jag kollade på) var på 170hk och 250nm.

Nu är det inte samma låda i 760in men OD är "samma". Man kan lätt montera turbons detaljer i din Jtyp OD.
Så utan att veta vilket vridmoment du kommer att få så skulle jag prova den eller original.
En nackdel med förstärkta tryckplattor lär väll vara att de blir mera tungtrampade.

Själv skulle jag inte lägga ner allt för mycket tid just på denna fråga. Man bygger färdigt och har man gott om pengar över så blir det en förstärkt. Är pengarna slut så blir det den som man har. Att byta tryckplatta på en B20/M41 är inte så många timmars jobb.
Det är ju inte säkert att det är kopplingens tryckplatta som blir den svagaste länken i kedjan.
Skall den monteras i en AMAZON så bör väll även kardan bytas till den grövre som kom i 140/240
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by cooljb »

ok kanon tack för infot,, börjar väl med orginal o se hur länge den håller först då.. mvh Jerry
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Post by J.Lundin_ »

Vad ni än gör kör inte runt med slirande koppling, det ger härdsprickor i original svänghjulet och som kan dela på sig vid högre varvtal om oturen är framme....och det gör garanterat ont i både fötter och torpedvägg.
Post Reply