Page 1 of 1

KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Mon Jan 06, 2020 9:31 pm
by cooljb
Hej!
Jag undrar vad man ska ha för koppling till trimmad motor?? räcker det med förstärkt tryckplatta??
har m41 type j låda... ok kommer köra 2.3l, steg 4 topp, fajs 48 mm. mvh Jerry

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Tue Jan 07, 2020 5:04 pm
by Arne
Jag har hört att man kan använda SAAB 900 Tubons tryckplatta och att den ska hålla, sen beror det väl på vilken effekt du får ut ur motorn.

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Tue Jan 07, 2020 7:23 pm
by cooljb
Okok men måste väl vara hur många här som helst som kört trimmat?? 🤔

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Wed Jan 08, 2020 12:41 pm
by Lars Bd
Kör du lagligt på gatan räcker förmodligen original. Annars kanske rallyåkarna har något som duger. Förmodligen har Lundin nämnt vad han använde till sitt bygge, funkade det där behöver du inget värre.

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Wed Jan 08, 2020 1:03 pm
by TVR
Det klassiska tricket lär vara att skaffa en tryckplatta till en Valp (Laplander). Men om den verkligen ger högre tyck är jag inte så säker på.
Jag har en sån i min bil faktiskt.

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Wed Jan 08, 2020 8:07 pm
by cooljb
ok tack för svaren! vad tror ni om detta då?? https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fo ... ghjul.html

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Thu Jan 09, 2020 7:14 pm
by QV
Den tryckplattan som du länkar till håller då för 400nm on man använder original lamell.
En 760 turbo (den jag kollade på) var på 170hk och 250nm.

Nu är det inte samma låda i 760in men OD är "samma". Man kan lätt montera turbons detaljer i din Jtyp OD.
Så utan att veta vilket vridmoment du kommer att få så skulle jag prova den eller original.
En nackdel med förstärkta tryckplattor lär väll vara att de blir mera tungtrampade.

Själv skulle jag inte lägga ner allt för mycket tid just på denna fråga. Man bygger färdigt och har man gott om pengar över så blir det en förstärkt. Är pengarna slut så blir det den som man har. Att byta tryckplatta på en B20/M41 är inte så många timmars jobb.
Det är ju inte säkert att det är kopplingens tryckplatta som blir den svagaste länken i kedjan.
Skall den monteras i en AMAZON så bör väll även kardan bytas till den grövre som kom i 140/240

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Thu Jan 09, 2020 7:49 pm
by cooljb
ok kanon tack för infot,, börjar väl med orginal o se hur länge den håller först då.. mvh Jerry

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Posted: Sun Feb 09, 2020 12:23 pm
by J.Lundin_
Vad ni än gör kör inte runt med slirande koppling, det ger härdsprickor i original svänghjulet och som kan dela på sig vid högre varvtal om oturen är framme....och det gör garanterat ont i både fötter och torpedvägg.