M27 bakaxel med knutkors kardan

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by jillo »

Hej
har en m27 bakaxel ifrån en 62a med klo medbringare (knutkors) till kardan, kardanen jag behöver använda har en plan medbringare, så min fråga är om jag kan byta bakaxelmedbringaren från klo till en plan ifrån en nyare amazon axel dvs är det samma splines på m27 och m30?
BLT turbo
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by Lars Bd »

Reservdelskatalogen anger olika artikelnummer på runda medbringare (M27 och M30) så de verkar inte vara lika. Det ska annars gå att demontera den runda medbringaren från kardanknuten och dra fast knuten direkt i klomedbringaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by jillo »

tackar då vet jag det ej går flytta öven en medbringare ifrån en annan amazon axel, det jag ska göra är att få ihop en kardan ifrån en 745 med den stora runda medbringaren på en m27 bakaxel med klo, tänker att jag sätter dit en rund på bakaxeln för att lättare kunna bygga en adapter, dvs jag kan ej klämma dit den då knuten på kardanen är för grov för att göra som du föreslog, har hört att 140, dvs m30 då? har samma medbringare som 740, stämmer det måntro?
BLT turbo
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by Per L »

Här kan du se skillnaden mellan en pinjong från en M30 (överst) och en M27 (nederst).
Splinsen är lika men det skiljer på längden av dessa. Medbringarna är motsvarande olika långa.
DSC_7911-2.JPG
DSC_7911-2.JPG (217.95 KiB) Viewed 3330 times
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by QV »

Missade info i ett inlägg tidigare, så informationen här är inte riktigt relevant för frågeställaren

De "äldre" Amazonerna har ju "klo" men de nyare har "rund" medbringare.
Där kan man byta som man vill. Jag uppfattade inte att det var något problem men då var jag i och för sig kar i M27 träsket med mina byten.
Amazonens medbringare är en storlek mindre än 240 - 740 eftersom deras kadan är grövre.

Men du har inga bekymmer!

Om du tar bort medbringaren från kardan så är det klart! Då passar knutkorset i klon.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by QV »

Eftersom jag behöll "klo" när jag renoverade min axel så kan jag ha någon medbringare liggandes. Om den nu inte vart använd till min OD installation.
Har ju typ J och där finns inte "klo" varianten på lådans utgång.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by Lars Bd »

Om enda skillnaden på medbringarna M30 M27 var längden bör det gå att korta en stor medbringare från 240/740 och därmed få en stor medbringare direkt på 27 axeln utan adapter.
30 axeln finns på Amazon, 1800, 140, 240 och 740, och kallas vanligtvis 1030 på 240/740 det är dock "samma" axel som på Amazon/140, vissa skillnader finns som t.ex bromsar drivaxlar spårvidd och upphängning. 1030 förekommer även på Amazon, 140. (ev./troligen 1800) och tillägget 10 innebär endast att det är en Volvotillverkad kopia av Spicer 30 axeln.
Vissa 140 har stor medbringare och det är samma som 240/740 har.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by QV »

Men M30 var ju kortare enligt bilden så delen mot simringen får en medbringare c:a 1 cm (ser det ut som) och så en M30 medbringare utanför.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by Lars Bd »

En distans borde väl fungera istället, missade helt att 30 splinsen var den kortare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by QV »

Om det är en Amazon som kardan skall in i (den nya grova alltså) så är minnesbilden att man måste "massera" tunneln rätt hårt för att den skall få plats.
Men det har du kanske redan märkt?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by jillo »

tack för alla svaren, jag tolkar det som att M27 och M30 har samma spines, dock olika längd, det är ganska lätt löst med en distans där, Men (för att krångla till det ytterligare) den kardan jag har är ifrån en 745/945 turbo, dvs den medbringaren mot bakaxeln är 97mm i diameter, är det ett standard mått på dom eller är det nått special bara för det är en turbo bil? Isåfall BORDE det det gå att leta upp en lös medbringare från en tex 740 som lars sa och anpassa den längdmässigt och sätta den på min m27 axel.. längden på kardanen ska givetvis anpassas men just den biten kommer jag nog lämna till nån som gjort det förr:)
BLT turbo
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by QV »

När jag "höll på med" kardanaxlar till min Amzing så fick jag uppfattningen om att dessa runda medbringare är någon form av standard.

När det gäller VOLVO så fick jag även uppfattning om att de har till personbilar "bara" 2 storlekar. "Liten" till AMAZON och "större" till 140/240 och framåt. Sen finns det moderna varianter på "klo" också

Just "liten" till OD typ J är då inte det vanligaste... Inte heller drev till 4:10 axel. Med den infon ingick inte i din frågeställning.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by jillo »

Det är lite djungel för tex mig som inte hållt på med just drivlina så mycket innan, men ska testa att få tag på en 740 medbringare och se hur den fungerar, är ju relativt lätt att testa, en fråga till som dyker upp är då: när jag lossar medbringaren så kommer det rinna ur olja? nästa fråga ställer jag pga lathet egentligen då jag förstått att du skruvat mycket med dessa axlarna,men vilken och hur mycket olja ska jag ha i m27 axeln? är lika bra att byta den i detta läget ju när man ändå är där
BLT turbo
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by QV »

Nu har jag lamelldiff i min, men dryga litern vill den ha. Utan så lär det bli mer men jag har inte kollat i boken.

Tror inte att det är fullt i din axel, det brukar kunna ta sig ut vid bromstrumman. Så att det skall rinna ut tror jag inte men jag vet inte.
Naturligtvis skall man byta om man håller på. Lättast är att plocka bort skölden i tunnplåt. Du behöver en ny packning vid monteringen.
När du har fyllt på oljan så är pluggen i skölden konisk så dra den till gamla läget och några grader till så blir det bra.

När man tömmer oljan så kan man sila den igenom något tyg (kaffefilter är för tätt) då kan man se om det finns något som blänker...... Det är då viktigt vid lamelldiff för att få en indikering på statusen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: M27 bakaxel med knutkors kardan

Post by Arne »

M27:an rymmer 1,3 liter. Det kommer inte att rinna ut olja då du lossar medbringaren, endast någon enstaka cl. 240, 740 och 940 Turbomodeller har en bakaxel som heter 1031 och som är betydligt kraftigare än 1030/M30.
AVG
Post Reply